Bromsvätskeförlust

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Mazd »

Jag blir glad och suger åt mig av berömmet, Kurtex. Tror att Speedo också känner sig hedrad när han ser det du skriver.

Jag hoppas också att din nästa bil blir en Mazda. :wave:

Här blir man en i gänget, och så klart kan man bidra med nyttiga Mazda-erfarenheter även om man (sorgligt nog) inte har Mazdan kvar. En GY (Golden Years) Mazda är inte bara en bil, det är ett state of mind. :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Speedo »

Blir ledsen av att du är utan Mazda, men otroligt kul att höra berömmet om forumet. Det är sådana kommentarer som gör att det utan tvekan känns värt varenda minut och och krona att driva forumet och att vi fattade rätt beslut när vi startade det.

Skall jag vara ärlig så hade jag inte så stora förhoppningar på en sådan kraftig nisch. Jag och Mazd mailade så mycket med varandra, och det kom upp ganska mycket intressant information, så jag tänkte att andra kanske var intresserade att dra nytta av den och delta, och så var det tydligen. :D

Du är såklart alltid välkommen här, med eller utan Mazda. En gång medlem alltid medlem!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Speedo »

Skit... felet kom tillbaka. Igår när jag skulle ha bilen till jobbet, försvann bromspedalen ner i botten. Jag körde hem och bytte bil.

Igår kväll började jag undersöka. Var först rädd att det hade med bromsrörsbytet att göra, och att nån koppling släppt, men det var samma fel som tidigare, dvs anslutningen till oket. Jag kände på bulten, och kunde dra den nästan ett halvt varv. Noterade då att det pressades ut något vitt (ärja) runt anslutningen. Hmm... känns inte helt stabilt.

Kände inte för att slita lös kopplingen, men hur såg det ut? Visst var det några kopparpackningar där eller likn, så jag kanske borde byta? Har jag otur har anslutningen till oket rostat så att ytan blivit ojämn, och att det är därför det vill läka...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Mazd »

Kan det vita helt enkelt vara bromsvätska blandat med vatten? Olja kan ju blir vitgrå med mycket vatten i.

Är det samma ok som förra gången?

Jo, det är kopparpackningar vid anslutningen. Konstigt att det lossnar... Är gängorna ok på den ihåliga bulten och i oket?

Hade ni loss slangen från oket när ni grejade med bromsrören?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Speedo »

Först som svar på dina frågor Mazd,
Jupp, samma ok som det strulade på sist. Det som pressades ut när jag drog åt var något hårt, vitt, kalkliknande. Gängorna är okey, och nej, vi hade aldrig lös den anslutningen när vi bytte rören.

For på lunchen och köpte nya kopparpackningar på Mazda idag (fick 4st för 10kr). Ikväll tog jag isär det igen, för att vara säker på att allt är som det skall (plus att jag inte fått till luftningen riktigt), och det var tur det...

Först måste nämnas att Mazda kan inte lastas för detta strul. Detta (höger bak) är ett utbytes (pirat) ok som satt på när jag köpte bilen, och allt strul jag haft med bromsarna har varit med detta ok.

Nåväl, jag skruvade isär och när jag lossade anslutningen fick jag en liten chock. Det var ganska grisigt och först såg jag ingen packning alls, men när jag borstat lite med en fin stålborste så lossade bitar av en aluminiumpackning. Lika så på andra sidan. Packningarna såg både mosade och ärjade ut och rasade i småbitar när jag skrapade med kniven. Mao, aluminiumpackningar där verkar idiotiskt, och är gissningsvis något som följt med pirat-oket. Efter rengörning och montering av de nya kopparpackningarna så blev det tätt direkt, och känns mycket bättre. Luftade ordentligt (endel luft tog lång tid innan det kom ut) och nu verkar svampigheten vara borta.

Så nu känns det tryggt att köra igen!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Mazd »

Ja, man upphör aldrig att förvånas över vad man kan hitta på sin egen bil.

Det vita som du hittade var väl aluminiumoxid då, och felet ett skolexempel på galvanisk korrosion helt enkelt?

I ärlighetens namn ska jag nog erkänna att om jag hade köpt ett ok och fått med alu-packningar så hade jag nog monterat dem utan att tänka mer på saken. :oops:

Mysteriet är löst skulle jag tro.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Speedo »

Jupp. Aluminiumpackingar fungerar säkert i många tillämpningar, men på oken verkar omgivningen (fukt, salt, bromsvätska och smuts) samt det kraftiga tryck den utsätts för när man drar åt dessa små packningar, göra materialet olämpligt här.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar