byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
hur mycket jobb är det att byta motor från en 1,6 till en 2,0 16V DOCH motor i en Mazda 626 -90?? mycket jobb med elsystemet? bromsar?
tacksam för svar
tacksam för svar
Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
Det är en 1.8 va? Tror det tyvärr är en hel del jobb. Mazdalover här i forumet vet mer, han har bytt från 2.2i till 2.0i 16v och det var en hel del strul.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
1580cc är motorn.. Har nån merinfo?
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
en 626 med 1,6?? trodde fan inte att dom slängde in så små myggmotorer i 626 det minsta jag har sätt är 1,8 förknasare på våra modeller från fabrik.
bara så du vet GLÖM det. motor har för mycket effekt för det för att det ens ska gå att regga. 2,2an har precis tillräckligt med effekt så det går regga in med 2,0 16v.
den enda chansen är att byta motor, växellåda, hjuluphängningar, styrning och bromsar och sfro regga den som ombyggt fordon. det kalaset går minst på 5000kr bara för att få regga det. sedan har du alla delar och liknande på det och jobb. biligaste är att köpa en 626 16v då behöver du inte göra ett skit förutom att tuta och köra. vissa 16v hadde sportpaket då får man mer skålade säten, glaslucka, sportfjädring(hårdare dämpare). vissa hadde oxå ac som standard.
MAX 20% effektökning och MAX 10% vridökning är godkänt på våra modeller då Mazda ej uppget något max effekt till våra karosser.
på 2,2an som har 115-116hk är på håret att byta till en 2,0 16v som ligger på 1kilowatt för mycket effekt, pga vridet minskar i det motorbyte så går dom med på det (undantag)
inte bara det sedan måste du byta hela kabelhärvan då dom är helt olika och har inget gemensamt (inte kul) och att få alla tåtar och kablar rätt är inte kul.
4 väckor tog det mig att få rätt på allt det elektriska och då behövde jag kabelhärvan från tre olika bilar....
min kabelhärva består av: bakre original kombi modiferad med omstiftade kontakter vid a-stolpen, cupe 16v-motorstyrningskablar, och 5dörras kabelhärva till instrumentpanelen och övrig elektronik. alla kabelhärvor är från 16v förutom min bakersta som är en modifierad 2,2 kombihärva.
bara så du vet GLÖM det. motor har för mycket effekt för det för att det ens ska gå att regga. 2,2an har precis tillräckligt med effekt så det går regga in med 2,0 16v.
den enda chansen är att byta motor, växellåda, hjuluphängningar, styrning och bromsar och sfro regga den som ombyggt fordon. det kalaset går minst på 5000kr bara för att få regga det. sedan har du alla delar och liknande på det och jobb. biligaste är att köpa en 626 16v då behöver du inte göra ett skit förutom att tuta och köra. vissa 16v hadde sportpaket då får man mer skålade säten, glaslucka, sportfjädring(hårdare dämpare). vissa hadde oxå ac som standard.
MAX 20% effektökning och MAX 10% vridökning är godkänt på våra modeller då Mazda ej uppget något max effekt till våra karosser.
på 2,2an som har 115-116hk är på håret att byta till en 2,0 16v som ligger på 1kilowatt för mycket effekt, pga vridet minskar i det motorbyte så går dom med på det (undantag)
inte bara det sedan måste du byta hela kabelhärvan då dom är helt olika och har inget gemensamt (inte kul) och att få alla tåtar och kablar rätt är inte kul.
4 väckor tog det mig att få rätt på allt det elektriska och då behövde jag kabelhärvan från tre olika bilar....
min kabelhärva består av: bakre original kombi modiferad med omstiftade kontakter vid a-stolpen, cupe 16v-motorstyrningskablar, och 5dörras kabelhärva till instrumentpanelen och övrig elektronik. alla kabelhärvor är från 16v förutom min bakersta som är en modifierad 2,2 kombihärva.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
tja. De va en bil jag kollade på och gick i tankarna att köpa. Mazda 4d sedan 1,6 står d i reggbeviset. Hur mycket hk är de i den motorn då? Bränsleförbrukning?
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
Har aldrig hört något om 1,6 men om det är samma motor som i 323 så borde den ligga på ca70 hk och ca110 nm soppa förbrukningen lär nog vara skyhög då den får plågas för att orka
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
Hade de inte lyckats plocka ut 90 hk ur 1,6i som satt i 323 de gyllene åren? Kanske minns fel...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
Eller så har den som annonserat ut bilen blandat ihop saker lite...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
det står i registerbeviset att det är 1,6 ^^
Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT
Kanske importerad...?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!