Sida 1 av 2

byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: lör 30 jul 2011, 18:26
av tobbe1337
hur mycket jobb är det att byta motor från en 1,6 till en 2,0 16V DOCH motor i en Mazda 626 -90?? mycket jobb med elsystemet? bromsar?

tacksam för svar :)

Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: lör 30 jul 2011, 20:15
av Speedo
Det är en 1.8 va? Tror det tyvärr är en hel del jobb. Mazdalover här i forumet vet mer, han har bytt från 2.2i till 2.0i 16v och det var en hel del strul.

Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: sön 31 jul 2011, 18:20
av tobbe1337
1580cc är motorn.. Har nån merinfo?

Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: sön 31 jul 2011, 23:48
av mazdalover
en 626 med 1,6?? trodde fan inte att dom slängde in så små myggmotorer i 626 :lol: det minsta jag har sätt är 1,8 förknasare på våra modeller från fabrik.

bara så du vet GLÖM det. motor har för mycket effekt för det för att det ens ska gå att regga. 2,2an har precis tillräckligt med effekt så det går regga in med 2,0 16v.

den enda chansen är att byta motor, växellåda, hjuluphängningar, styrning och bromsar och sfro regga den som ombyggt fordon. det kalaset går minst på 5000kr bara för att få regga det. sedan har du alla delar och liknande på det och jobb. biligaste är att köpa en 626 16v då behöver du inte göra ett skit förutom att tuta och köra. vissa 16v hadde sportpaket då får man mer skålade säten, glaslucka, sportfjädring(hårdare dämpare). vissa hadde oxå ac som standard.

MAX 20% effektökning och MAX 10% vridökning är godkänt på våra modeller då Mazda ej uppget något max effekt till våra karosser.
på 2,2an som har 115-116hk är på håret att byta till en 2,0 16v som ligger på 1kilowatt för mycket effekt, pga vridet minskar i det motorbyte så går dom med på det (undantag)

inte bara det sedan måste du byta hela kabelhärvan då dom är helt olika och har inget gemensamt (inte kul) och att få alla tåtar och kablar rätt är inte kul.
4 väckor tog det mig att få rätt på allt det elektriska och då behövde jag kabelhärvan från tre olika bilar....
min kabelhärva består av: bakre original kombi modiferad med omstiftade kontakter vid a-stolpen, cupe 16v-motorstyrningskablar, och 5dörras kabelhärva till instrumentpanelen och övrig elektronik. alla kabelhärvor är från 16v förutom min bakersta som är en modifierad 2,2 kombihärva.

Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: mån 01 aug 2011, 01:15
av tobbe1337
tja. De va en bil jag kollade på och gick i tankarna att köpa. Mazda 4d sedan 1,6 står d i reggbeviset. Hur mycket hk är de i den motorn då? Bränsleförbrukning?

Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: mån 01 aug 2011, 10:18
av mazdalover
Har aldrig hört något om 1,6 men om det är samma motor som i 323 så borde den ligga på ca70 hk och ca110 nm soppa förbrukningen lär nog vara skyhög då den får plågas för att orka

Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: mån 01 aug 2011, 20:20
av Mazd
Hade de inte lyckats plocka ut 90 hk ur 1,6i som satt i 323 de gyllene åren? Kanske minns fel...

Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: mån 01 aug 2011, 22:00
av Speedo
Eller så har den som annonserat ut bilen blandat ihop saker lite...

Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: mån 01 aug 2011, 22:12
av tobbe1337
det står i registerbeviset att det är 1,6 ^^

Re: byta motor i Mazda 626 från 1,6 till 2,0 GT

Postat: mån 01 aug 2011, 22:25
av Speedo
Kanske importerad...?