Avgasläckage mellanrör (nästan avrostat)

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Avgasläckage mellanrör (nästan avrostat)

Inlägg av Speedo »

Lokaliserade avgasläckaget som jag hört under en längre tid. Det visade sig att "mellanröret" nästan är av, just innan fästet närmast bakre burken. Gissar att det är pga hjulsprutet som det blir problem där. Nån som känner igen problemet?

Skall kolla hos polarne imorrn om det ev. går att svetsa, men det såg såpass illa ut så bäst hade nog varit att byta röret. Nån som vet om mellanröret från Biltema passar?
http://www.biltema.se/sv/bildelssok/?VI ... m+Standard
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Avgasläckage mellanrör

Inlägg av Mazd »

Jodå, klassiskt ställe... och Biltemas mellanrör passar. Jag dubbelkollade inte artikelnumret i länken, men jag har köpt mellanrör på biltema många gånger genom åren utan problem.
Den här charmiga lagningen av det aktuella stället på mellanröret satt på hatchbacken när jag köpte den. Jag lät den sitta kvar tills vidare. Den håller INTE tätt.
Den här charmiga lagningen av det aktuella stället på mellanröret satt på hatchbacken när jag köpte den. Jag lät den sitta kvar tills vidare. Den håller INTE tätt.
Visad 9629 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Avgasläckage mellanrör

Inlägg av Speedo »

Intressant lagning!

Här är en närbild på hur mitt såg ut innan åtgärd.
fr_387_size640.jpg
Visad 9625 gånger
Ser faktiskt lite värre ut än det var.

Dom stora flagorna var mestadels nån avgast/monteringspasta jag använt för flera år sedan när jag monterade bakre burken. Nu är det svetsat iaf. Vart ingen direkt snygg svets men 90% tätt iaf. Tänkte köra X-rost, stålborsta och sedan avgaspasta runt hela härligheten.

Lite kul var att bakre dämparen som jag bytte för 5år sedan, i princip inte hade någon synlig rost alls på den. Kan ha att göra med att jag sprejade den med avgasrörs-färg, innan jag monterade den...?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Avgasläckage mellanrör

Inlägg av Speedo »

Jo, så här vart det efter:
IMG_0963_size640.jpg
Visad 9618 gånger
Svårt att göra "snygga" svetsar när det är såpass mkt rost runt omkring, men jag tror det kan hålla ett tag. Lustigt föresten att materialet/röret hade tunnats ut såpass mycket just ut mot fästet...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Avgasläckage mellanrör

Inlägg av Mazd »

Svetsade ni röret där det satt på plats? Bra jobbat i så fall att få till det så pass ändå så som det såg ut.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Avgasläckage mellanrör

Inlägg av mazdalover »

har oxå funderat på varför det rostar av så lätt i slutet på röret vid skarven och att det blir så tunt. har en teori att dom sträcker rören i slutet för att typ sticka in det i skarven för att sedan svätsa.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Avgasläckage mellanrör

Inlägg av Speedo »

Mazd, jajjemen, på plats...

mazdalover, Ja, det kan ju vara så. Märkligt är det iaf. Och inte konstigt att det är just där som blir svagaste länken. Sen såg jag ju att den skarven sitter precis i hjul-sprutet, vilket inte förbättrar saker och ting.

Men just nu är det tätt iaf!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Avgasläckage mellanrör

Inlägg av Mazd »

Svetsarna är ofta omotiverat kraftiga i förhållande till godstjocklek när det gäller avgasdelar tycker jag. Det blir alltid en försvagning, som ett litet dike, utmed en svets, och ju kraftigare svets och tunnare material desto svagare blir det (och en genväg för rosten). Tror att de ställer upp svetsaggregaten ordentligt och så kör fort som f-n för att inte bränna igenom när de tillverkar avgasdelar, för att det ska gå fort i tillverkningen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Avgasläckage mellanrör

Inlägg av mazdalover »

Mazd skrev:Svetsarna är ofta omotiverat kraftiga i förhållande till godstjocklek när det gäller avgasdelar tycker jag. Det blir alltid en försvagning, som ett litet dike, utmed en svets, och ju kraftigare svets och tunnare material desto svagare blir det (och en genväg för rosten). Tror att de ställer upp svetsaggregaten ordentligt och så kör fort som f-n för att inte bränna igenom när de tillverkar avgasdelar, för att det ska gå fort i tillverkningen.
Det stämmer det du skrev. Tänkte inte på det. Där har vi orsaken.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Avgasläckage mellanrör

Inlägg av Speedo »

Svetsexperten har talat! Så är det förstsåss...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar