Misständer liite liite.

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Har på senaste tiden känt det som att 2,2:an misständer då och då. (Alltså Country Sedan:en inte Hatchbacken.) Det började med enstaka ytterst små missar som nästan lika gärna kunde vara ojämnheter i vägen... Trodde först att jag hade överdoserat etanolen och minskade inblandningen men problemet kvarstod.

Nu senaste dagarna har problemet varit alltmer påtagligt, så idag har jag bytt stift, tändkablar, rotor och fördelarlock. Tänker inte tala om när jag bytte dessa grejer senast, men dagens arbete var absolut inte överkurs om jag säger så... Ett nytt bränslefilter åkte på också när jag ändå höll på.

Treans och fyrans stift var lite slitna men ganska fina för sin ålder. Ettans och tvåans stift däremot var rejält belagda med aska. Särskilt ettans stift var inte grannt att skåda. Enligt min gissning tillräckligt illa för att störa tändningen och ge ovanstående betéendestörning.

Så möjligtvis har jag nu botat symptomen, och i morgon kanske bilen inte misständer. Förhoppningsvis!!! Men varför kommer det olja i ettans och tvåans burkar? Ska erkänna att bilen har börjat konsumera lite olja senaste året och det känns inte som om den sedvanligt knastertorra ventilkåpspackningen är ensam bov i dramat.

Är det vanligt att ventiltätningar ger upp på en eller två burkar men inte på alla?

Eller är det topp-packningen som bråkar för mig (igen)?

Teorier och erfarenheter är välkomna!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Ja misständer våra GYs, är det något som måste ses över, för det hör till ovanligheterna. Gick den bra efter att du bytt tänddetaljerna? Kan det inte bara blivit en ond cirkel. Dvs, stiften var nötta. Förbränningen började bli sämre, och då blev stiften ännu sämre osv. Men visst är det märkligt att det blir succesivt sämmre från 1:ans till 4:ans stift.

Hur långt hade den gått nu? Har du en kompa-provare skulle du ju kunna göra ett test för ro skull...

Lite lustigt faktiskt att vi nästan får mer fel på sommaren. Dina strul, min som började läcka bromsvätska vid OKen, avgasläckage (iof mkt det att jag kom mig för att se över det nu) och mazdalovers styrservo olja... Men man använder väl kanske bilarna mer på sommaren också...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av mazdalover »

mina 626or har alltid misstänt och jag har fortfatande inte hittat felet än..........
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Är inte helt säker, men när man nu sitter på spänn och verkligen känner efter, så tycker jag att bilen fortfarande inte går helt rent. Startade upp och körde 2 mil utan problem. Sedan stod bilen ca 1 timme, och när jag sedan körde iväg så tyckte jag att den ryckte och tvekade lite. Även sedan den blivit helt varm tyckte jag att jag kände någon enstaka miss vid två tillfällen i uppförsbackar. Irriterande!

Bilen ska när som helst passera 25000 mil.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

mazdalover skrev:mina 626or har alltid misstänt och jag har fortfatande inte hittat felet än..........
Va?? Nu blir jag förvånad... Har alla dina 626:or misstänt?

Det är ju just en egenskap jag gillat så starkt hos GYs, att dom går så rent och fint. Min har, vad jag kan minnas, aldrig misstänt en enda gång. Den går tom. renare än Toyotan, som är 12år nyare (den har faktiskt ryckt till lite nån gång). Vad jag vet har inte polarens 8v misstänt något heller. Inte heller något som andra skrivit om här på forumet... märkligt.

mazd: Störigt... tändmodulen kan inte ge upphov till sådana störningar när den är på gång?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Bytte tändmodul förra året. Då var det rejäla misständningar, väldigt hackigt och ibland dog motorn helt. Detta är bara småhack. Går liksom orent. Kan ju mycket väl vara något annat än tändningen också.

Värst är det som sagt när bilen har stått någon timme och man kör iväg igen.

Ska kolla vad en ny tempgivare kostar, om man skulle byta på chans... Eller krångla och plocka över givaren från Hatchbacken.

Den var den stora gröna givaren som är till motorstyrningen, va???
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

En tempgivare beställd på Mekonomen för 322kr. Ska byta på chans i morgon.

Lyckades få snedtag med hylsan på något sätt och spräckte ett av tändstiften som jag bytte igår... :evil: Nåväl, sånt som händer. Komp-prov gjorde jag för sakens skull och det blev såhär:

1. = 11,0
2. = 10,5
3. = 10,0
4. = 11,0

Ingen tjuvluft hittade jag och tändningen står som den ska. Har kollat runt lite i allmänhet som ni märker för jag famlar i blindo här.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Jo, gröna givaren var till styrenheten. Har en ny sån liggandes faktiskt... (från tidigare laborationerna). Det är nog ingen dum grej att testa, då du säger att det strular som mest när den är halv varm.

Nämen du har väl gjort de helt klart vettigaste sakerna, kollat igenom tändningsdetaljerna. Du har ju bytt alla servicedelar och även kollat att tändingen står rätt (stroboskop?).

Har du föressten bytt lambda på nån av dina bilar nån gång?

Det jag skulle göra som nästa steg, om jag vore du, om inte tempgivaren förbättrar situationen, är att lossa alla kontaktdon jag hittar till styrboxar etc, och leta efter ärja. Spruta i kontaktsprej och tryck ihop igen. Våra bilar är ju gamla, och om nån tätning farit och det kommit in fukt så kan det mycket väl bli glapp som kan orsaka motorstörningar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Har aldrig bytt lambdasond. Mätte lite halvhjärtat på den igår och den ger någon form av utslag i alla fall. Får väl kolla detta närmare om inte tempgivarbyte hjälper.

Du har rätt om kontakterna, tycker jag. Det finns ju några stycken. Puh!

Hade tänkt ta denna bil till Tyskland på Tisdag, men det känns olustigt om jag inte hittar felet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av mazdalover »

mins att min 2,2a motor hackade och misstände rätt så bra innan topp-pakningsbytet men det vart ju inte så konstigt pga att det läkte in vatten i cylindern.....

men den fortsatte misstända även efteråt, men mycket mindre.
kom ihåg att jag köpte orginalstift på Mazda, MSD 8mm high performence tändkablar, ny orginal rotor och fördelarlock och en MSD blaster2 spole.
då gick den renare men inte 100% utan 98-99%

sedan bytte jag bränslefilter, skickade spridare på rengöring och flödes kontroll att dom flödade lika mycket......
rena vart dom men flödade olika......
fixade ihop en jävla massa 2,2 spridare flödemätte alla fick ihop 4st som flödade rätt så lika (skilde max 1cc jämfört mot ca 30cc innan).
då gick den jämnare men inte 100% utan runt 99,5-99,8% rent.
det sista jag gjorde vart bränsleinsprutningen....... kontrollmätte alla kablar på värden vid databoxen.
allt som avikte fixades bla luftmängdsmätaren efter detta så gick bilen till 99,99% rent.
testade även 98oktan, v-power och ettanolinblandningmen det blev ingen skillnad förutom att bilen orkade mer.

ställde även upp tändningen från 6grader till 8grader så går den bättre och man får mer vrid på låga varv.
man kan även ställa upp tändningen till 10-12 grader på 2,2an men då krävs 98oktan pga spikningsrisk

uppstälningen av tändningen ger renare tomgång till en viss gräns sen blir den sämre.

detta är vad jag han med på min 2,2 motor innan jag fick vevlageras........ pga tappat oljetryck..... men det är en annan historia.......
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Skriv svar