Sida 1 av 2
Olika motorer m.m.
Postat: mån 15 aug 2011, 16:12
av mazdalover
satt och slösurfande på vikipedia då fan jag detta
lite kul läsning om motorena som satt i våra bilar över hela värden
över alla
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_F_engine#
spesielt inriktad på fe3
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_FE-DOHC_engine
mvh mazdalover
Re: olika motorer mm info
Postat: mån 15 aug 2011, 22:55
av Speedo
Tack för det!
Re: Olika motorer m.m.
Postat: tis 30 okt 2012, 00:58
av SkauneJohan
då kan man ju passa på, vad tycker ni är den bästa motorn i mazdan?
jag har ju bara kört 90hk 2.0 men tyckte den funka oerhört bra
sen har jag öven hört att denne motorn ska vara den mest hållbara??
Re: Olika motorer m.m.
Postat: tis 30 okt 2012, 12:32
av Speedo
Kul frågeställning! Kanske man borde göra en Poll av. Min personliga uppfattning är, utan inbördes ordning:
2.0 16v, den piggaste och roligaste motorn. Verkar även vara relativt bränslesnål. Dock gör problemet med topp-packningar som ofta pajar att driftsäkerheten är något lägre. Man kan tycka att motorn kanske skulle hålla sämre generellt pga. det högre effektuttaget, men det verkar inte vara fallet...
2.2i Den motor jag själv har. Ganska törstig, men mycket bra vrid och jämnt dra över hela registret. Mycket driftsäker men verkar vara (även som jag förstår 16v) ganska kinkig på vilken olja man använder. Lyftarna kan ha en tendens att ticka lite.
2.0 8v Är den segaste men kanske den mest driftsäkra? Lite äldre motorteknik utan hydrauliska lyftare, vilket dock visat sig oftast vara en fördel...
Hittade föressten den här tråden där dom diskuterar motoralternativ:
http://www.zatzy.com/koeprad/264513-maz ... nativ.html
Re: Olika motorer m.m.
Postat: tis 30 okt 2012, 13:48
av Mazd
En bra sammanfattning Speedo. Fyller på med lite egna erfarenheter.
2,0 16v: Känslig topp. Kan spricka utan anledning. Lyftarna suger fett. Men när denna motor går, vilket den ändå oftast gör, så är den underbar.
2,2 12v: Vridstark dragare. Onödigt törstig utan släp, men inte så att man gråter när man tankar (Ca 0,85lit/mil.). Tillförlitlig.
2,0 8v: Bränslesnål (utan släp). Förbluffande pigg och bra vrid i låga hastigheter. Perfekt motor för stadskörning. Tappar stinget uppåt 100km/h, eller när man ska dra släp. Men denna motor får jobbet gjort ändå, och jag tror även att det är den som är den mest driftsäkra.
Re: Olika motorer m.m.
Postat: tis 30 okt 2012, 23:49
av SkauneJohan
då kan man undra, 16ventilaren klarar sig troligtvis inte vid kamremsbrott, men jag har hört at 2.0 ska klara sig hur är det med 2.2an? blir det också ventilsallad?
Re: Olika motorer m.m.
Postat: ons 31 okt 2012, 12:19
av Speedo
Jag tror alla motorerna klarar sig vid kamremsbrott.
Re: Olika motorer m.m.
Postat: tor 01 nov 2012, 00:43
av SkauneJohan
tvivlar starkt på att 16ventilaren klarar kamremsbrott men jag kan ju ha fel....
Re: Olika motorer m.m.
Postat: tor 01 nov 2012, 00:47
av DCXXVI
Jag har bara kört två GY (Golden Years), båda med 8v-motorn. Så jag får lita på vad andra har skrivit om de andra motorerna, men jag tycker faktiskt det verkar som att just 2.0i 8v är den bästa. Ska man dra ofta och tungt är 2.2i nog ett bättre val, men annars ser jag faktiskt ingen anledning att välja nån annan motor än 2.0i. Visst den har sämst prestanda, men prestandan är ändå tillräcklig, så jag ser faktiskt ingen direkt nackdel med den motorn.
Re: Olika motorer m.m.
Postat: tor 01 nov 2012, 18:36
av Speedo
SkauneJohan skrev:tvivlar starkt på att 16ventilaren klarar kamremsbrott men jag kan ju ha fel....
Vad får dig att tro det?
mazdalover skrev:händer inget på någon bara på diesel modellen blir det haveri. ventilerna går fritt på alla bensinmotorer i Golden Years Mazdor.
Har han sagt det, så är det så!