Genomgång bakparti

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Genomgång bakparti

Inlägg av Speedo »

Nu har Mazdan fått ordentligt med uppmärksamhet. I nästan två veckor har jag hållit på och pillat på kvällarna.

Plockade av kofångaren bak och har rostlagat och lackerat bägge skärmkanterna bak (Testade riktig spruta för första gången, inköpt på biltema). Lagat ett stort hål i hjulhuset bak, plus massa andra småställen jag hittat. Även bytt broms och kopplingsvätska (när den ändå stod bra till för det).

Ursäkta bildkvaliten. Har blivit lat på senare tid och fotar mest med iPhone kameran...
fr_64-fix.jpg
Visad 7225 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Genomgång bakparti

Inlägg av Mazd »

Alltid en fröjd med bilder på din Mazda, Speedo!!!

Vad tyckte du om att jobba med färgspruta då? Bättre kontroll på målningen än med burk, eller hur?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Genomgång bakparti

Inlägg av Speedo »

:D

Jag är fortfarande ovan färgsprutan, så just nu känns nog fortfarande som att jag har bättre kontroll på sprejburk. Då är det alltså den typen som har ett munstycke som ger en riktig sprutbild (märkte föressten att Hagmans, som gått ihop med carosol, också har det på sina grundfärgsburkar numer).

Men jag får träna mer. Hade en kompis som jobbat som lackerare, som hjälpte att ställa in pistolen och även lackade en hel del av det. Funderar på att framöver lacka om hela högerskärmen bak, då den fortfarande har en hel del småbynglor från när soptunnan flög in i den. Gruvar mig dock lite för spacklingen/slipningen, då jag just fått erfara hur enormt mycket jobb det är. Den här gången tex. så fick jag bygga upp hela vänster skärmkant samt vinklingen/nedfasningen på höger skärm (bakom skärmkanten).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Genomgång bakparti

Inlägg av Speedo »

Av någon anledning lade jag aldrig upp några bilder från projektet, så jag gör det nu och visar min glasfiberspacklade skärmkant :)
Kapat bort det sjuka med dremeln
Kapat bort det sjuka med dremeln
Visad 7129 gånger
Försäkrat mig om att det inte finns en rost-por kvar
Försäkrat mig om att det inte finns en rost-por kvar
Visad 7129 gånger
Glasfiberspackel (efter målning med gula-grunden)! Hållbart så man kan gunga hela bilen när man tar tag i det.
Glasfiberspackel (efter målning med gula-grunden)! Hållbart så man kan gunga hela bilen när man tar tag i det.
Visad 7129 gånger
Komplettering med vanligt spackel och utslipning.
Komplettering med vanligt spackel och utslipning.
Visad 7129 gånger
Första gången jag använde en riktig lackspruta.
Första gången jag använde en riktig lackspruta.
Visad 7129 gånger
Lacka och klart!
Lacka och klart!
Visad 7129 gånger
Lite snabbspolning (hoppat över en hel del steg). Var en hel del jobb med att få ut linjen rätt, men det blev riktigt bra i slutändan och ingen som tittat hittills har kunnat se lagningen innan jag visat exakt var det är = nöjd.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Genomgång bakparti

Inlägg av Mazd »

Ja, det där såg topenbra ut.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar