Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
ArtDeco
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 aug 2011, 11:26

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av ArtDeco »

Ah, inser nu hurudan voltmätare Mazd menade, för det är ju inte direkt praktiskt att stanna och öppna huven bara för att kolla ifall det laddar :) Så en permanent voltmätare skulle verkligen inte vara dumt. Finns det några bra punkter att koppla in en sådan på utan att behöva riva hela instumentbrädet? Biltema har en som ser riktigt skaplig ut http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ltmatare1/

Fast enklast är väl att bara köpa den som Speedo länkade till, som passar rakt i cigarettändaruttaget, och den såg ju rätt bra ut den med.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Mazd »

Jodå, fin var den ArtDeco, det håller jag med om. Men inte så 89-91 i stilen om man säger så. Lite för modern i min smak.

Ska ta en bild på hur jag monterat mina voltmätare vid tillfälle. Väldigt simpelt, men ser acceptabelt ut. Ström tjuvar jag från kabeln till stereon, och jordar vid samma punkt i karrossen som stereon också. I orginal är väl förstås inte stereon jordad separat i närmaste karrossdel, men jag är så kass på el så jag gör alltid riktiga jordningar som jag förstår mig på, eftersom jag är sååå kass på el. :oops:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Mazd »

Såhär har jag gjort. Klippte av ena skänkeln till monteringsbygeln borrade hål i kvarvarande skänkeln och skruvade den i förvaringsfackets sidovägg. Man får tänka på att inte borra och skruva på fel ställe så att skruven sitter i vägen för förvaringsfackets clips. Längst in i facket borrade jag hål för kablarna. Voltmätarens vita och translucenta instrumenthus lindade jag med svart eltejp.
HPIM1937.JPG
Visad 8459 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av mazdalover »

haha du har nästan gjort som jag. ska ta bild på det i morgon så får ni se min montering av voltmätare
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Speedo »

Nice...

När jag ser stereon så tänkte jag.... visst har jag sett en bild nånstans på en snygg silvrig originalstereo, eller drömmer jag?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Onc »

Plötsligt händer det.....
Generatorremmen skriker, batteriet går varmt, hmmm sedan börjar torkarna slå fortare och ljuset lyser bättre än någonsin. Tur att hemma var riktigt nära. Nästa stund finns ingen laddning alls. Ur med den gamla generatorn och i med reserven som legat och väntat. Byter batteri också bara för att det gamla varit klent hela året trots varsamma försök till återupplivning. Undersökning visar att kolen är slut men varför överladdade den i slutögonblicken? Fick för mig att man kanske kunde skaffa ny regulator med nya kol. Skruvat tycktes sälja rätt sak enligt beskrivningen men jag tvekar ändå. Bilden i deras webbshop visar ju bara kolhållaren utan själva regulatordelen (om jag inte misstar mig?) och frågar man firman säger de att de enda de vet är att man får det som syns på bilden. Har någon en idé om var man hittar både kol med hållare och regulatordelen? Autoexperten visar också något i sin webbkatalog men vad man får av denna kedja går inte att bedöma alls. Ingen specifikation ges och ingen bild. Skall man ge upp eller vet någon här mer?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Mazd »

Generatorn i min 2-d Coupé började också tokladda, men jag körde inte så länge att den gav upp.

Mina försök att byta kol själv har aldrig blivit bra, så det har jag slutat med. Tror inte att det är lönt på en gammal generator om man inte samtidigt kollar/svarvar kollektorn så att den är hundra procent rund.

Kan tyvärr inte uttala mig om regulatordelen. Har lämnat mina uppgivna generatorer till Hällvalls Bil El i Mjölby för renovering. Nu var det dock några år sedan sist, så jag vet inte om han håller på längre.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Onc »

Dina ord tål att tänka på Mazd. Har åkt med en del bilar som har Bosch generatorer och för dessa är det relativt enkelt att både köpa och byta kol och regulator. Klart att din brasklapp om kollektor skall beaktas även i detta fall. I de fall jag bytt själv för detta generatormärke har jag haft god lycka trots att jag inte gjorde mer än att snygga till kollektorn en smula, ingen svarvning tex. Jag nämner mest detta för att jag sett att det finns utbytesgeneratorer för vår fina bilar av just Bosch typ och tänkte att det kanske då finns någon med erfarenhet av dessa här i forumet? Funderar lite på om detta kunde vara att alternativ som kanske förenklar en smula vid framtida haverier, inte vet jag..... hrmph :?:
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Mazd »

Kollade lite i verkstadshandboken igår, bara som hastigast, men det verkar inte vara jättekul att byta kol i våra Mitsubishi-generatorer.

Jag tror mig också ha sett utbytesgeneratorer av Bosch-typ, men jag fick tanken att det bara var fel bild, som det är på reservdelar ibland.

Skulle inte tacka nej till en Bosch om det bara var att bulta på.

Såg att bildelaronline24 hade bla en Bosch generator för ca 2000kr inkl pant. Det var en skiss med mått på generatorn så att man kan jämföra med sin Mitsubishi. Tar de en Mitsu. i pant månne??? Då får man 250 kr tillbaka.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...

Inlägg av Onc »

Sneglade lite på ebay.de och såg generatorer till salu av både original-typ och av Bosch-typ från ca 100 till 150 Euro. Om de saknar kvalitet är svårt att säga förstås. Utan att gjort ett byte verkar en del generator av Bosch typ passa rakt av med undantag för hur sladdar skall kopplas. Kablarnas anslutning till generatorn och kontaktstycken verkar behöva modifieras en smula men det verkar åtminstone i teorin inte väldigt svårt.

Visst är våra generatorer bökiga att serva när både kolhållare och regulatordel befinner sig inuti generatorn och skall någon del bytas (bortsett från ett enkelt kolbyte) får man löda isär regulatorn från kolhållaren. Trist upplägg då tex dioder inte gillar långvarig stark värme. Gäller att inte fumla till det.

Vet inte riktigt hur jag skall reda upp detta men nu är det ingen ko på isen och vidare undersökningar kan jag nog inte låta bli

:mrgreen:
Skriv svar