Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: tor 08 sep 2011, 12:04
Jag har fått problem med min GY (Golden Years) och tänkte fråga om goda råd här. Bilen är en -91:ans 626:a av GD-typ med F2 motor (2.2i 12V).
Mitt i allt under körning började bilen gå dåligt och strömmen räckte inte riktigt till stereo eller fönsterhissar, efter en stund orkade
motorn bara gå på ca 500 varv och till sist dog bilen, efteråt var batteriet så tomt att startmotorn inte orkade dra runt. Detta tedde
sig ytterst konstigt eftersom laddningslampan aldrig bemödade sig att lysa.
Tog in batteriet och laddade det nästan fullt (har bara en 5A laddare, tar evigheter) och monterade tillbaka batteriet i bilen (batteriet är
för övrigt endast ett halvt år gammalt och av underhållsfri typ). Vred om nyckeln till tvåan och då tändes oljetryckslampan (precis som
sig bör), men fortfarande lyser inte laddningslampan (vilket den ju borde då motorn är av men strömmen på), vred om till trean och inte
ens då blinkade laddningslampan till, men bilen startade direkt och gick som ny. Stod sedan på tomgång ungefär en halvtimme utan några
som helst problem, bilen gick och gick. Däremot så visade polspänningen på batteriet ungefär 12V under tomgång med alla strömförbrukare
av (12.1 - 12.4 kanske, minns inte exakt) och inte 14V som det väl borde ifall generatorn skulle ladda? Vid lite högre varv (3000 ungefär)
så sjönk polspänningen på batteriet tillfälligt till kanske 11.9V eller så, vilket ju skulle tyda på att tändningen tog ännu mera ström men
inget tillfördes av generatorn. Antar alltså att bilen gick helt på batteriets ström. Men fortfarande, ingen laddningslampa.
Generatorn ser bra ut från utsidan och varken för oljud eller luktar, och remmen snurrar helt som den ska. Däremot har generatorn som nu
sitter där gått ungefär 300tkm, så det skulle inte förvåna mig om den helt enkelt har gett upp. Vad som däremot förbryllar mig är varför
inte laddningslampan lyser och skulle det kunna vara så enkelt att själva lampan är sönder och det är därför laddningen inte kommer igång?
(Eller någon kabel till generatorn som har gått sönder eller lossnat? Ser bara två kablar ovanifrån och dom verkar ok.)
Finns det isåfall något enkelt sätt att kolla ifall lampan alls fungerar, annat än att skruva upp hela instrumentbrädet? Läste nånstans (helt
allmänt, inte specifikt Mazda 626) att en kabel går från batteriets plus till lampan och sedan via generatorn till jord, ifall det stämmer borde
man väl kunna jorda kabeln direkt utan att den går genom generatorn, bara för att se att lampan alls lyser? Om någon vet något om detta, så
vilken kabel är det isåfall, och kommer man åt den utan att behöva hissa upp bilen och lossa kabeln underifrån? (Oönskvärt eftersom jag bor i
stan och behöver ordna bogsering till en gör-det-själv-hall för att ens slippa under bilen, vågar inte köra nånstans på endast batteriets ström).
Ifall lampan visar sig fungera vågar jag väl utgå från att generatorn verkligen gett upp, med reservation för att nån kabel kanske gått sönder
eller lossnat, men det visar sig när bilen isåfall hissas upp. Sen återstår dilemmat vad som är vettigare, att slänga in en ny generator i en bil
som har max 5 år kvar att leva, eller om det är värt tiden och pengarna att reparera en generator som snurrat 300tkm...
Jag har också HAYNES boken men den ger inte några instruktioner på hur man ska kolla lampan, edast några spännings och ström mätningar
man ska göra på generatorn, men dom är inte aktuella just nu eftersom jag inte kommer under bilen för tillfället, vilket behövs för att slippa åt
mätpunkterna.
Alltså, hur kollar man enkelt att laddningslampan inte gått sönder?
Mitt i allt under körning började bilen gå dåligt och strömmen räckte inte riktigt till stereo eller fönsterhissar, efter en stund orkade
motorn bara gå på ca 500 varv och till sist dog bilen, efteråt var batteriet så tomt att startmotorn inte orkade dra runt. Detta tedde
sig ytterst konstigt eftersom laddningslampan aldrig bemödade sig att lysa.
Tog in batteriet och laddade det nästan fullt (har bara en 5A laddare, tar evigheter) och monterade tillbaka batteriet i bilen (batteriet är
för övrigt endast ett halvt år gammalt och av underhållsfri typ). Vred om nyckeln till tvåan och då tändes oljetryckslampan (precis som
sig bör), men fortfarande lyser inte laddningslampan (vilket den ju borde då motorn är av men strömmen på), vred om till trean och inte
ens då blinkade laddningslampan till, men bilen startade direkt och gick som ny. Stod sedan på tomgång ungefär en halvtimme utan några
som helst problem, bilen gick och gick. Däremot så visade polspänningen på batteriet ungefär 12V under tomgång med alla strömförbrukare
av (12.1 - 12.4 kanske, minns inte exakt) och inte 14V som det väl borde ifall generatorn skulle ladda? Vid lite högre varv (3000 ungefär)
så sjönk polspänningen på batteriet tillfälligt till kanske 11.9V eller så, vilket ju skulle tyda på att tändningen tog ännu mera ström men
inget tillfördes av generatorn. Antar alltså att bilen gick helt på batteriets ström. Men fortfarande, ingen laddningslampa.
Generatorn ser bra ut från utsidan och varken för oljud eller luktar, och remmen snurrar helt som den ska. Däremot har generatorn som nu
sitter där gått ungefär 300tkm, så det skulle inte förvåna mig om den helt enkelt har gett upp. Vad som däremot förbryllar mig är varför
inte laddningslampan lyser och skulle det kunna vara så enkelt att själva lampan är sönder och det är därför laddningen inte kommer igång?
(Eller någon kabel till generatorn som har gått sönder eller lossnat? Ser bara två kablar ovanifrån och dom verkar ok.)
Finns det isåfall något enkelt sätt att kolla ifall lampan alls fungerar, annat än att skruva upp hela instrumentbrädet? Läste nånstans (helt
allmänt, inte specifikt Mazda 626) att en kabel går från batteriets plus till lampan och sedan via generatorn till jord, ifall det stämmer borde
man väl kunna jorda kabeln direkt utan att den går genom generatorn, bara för att se att lampan alls lyser? Om någon vet något om detta, så
vilken kabel är det isåfall, och kommer man åt den utan att behöva hissa upp bilen och lossa kabeln underifrån? (Oönskvärt eftersom jag bor i
stan och behöver ordna bogsering till en gör-det-själv-hall för att ens slippa under bilen, vågar inte köra nånstans på endast batteriets ström).
Ifall lampan visar sig fungera vågar jag väl utgå från att generatorn verkligen gett upp, med reservation för att nån kabel kanske gått sönder
eller lossnat, men det visar sig när bilen isåfall hissas upp. Sen återstår dilemmat vad som är vettigare, att slänga in en ny generator i en bil
som har max 5 år kvar att leva, eller om det är värt tiden och pengarna att reparera en generator som snurrat 300tkm...
Jag har också HAYNES boken men den ger inte några instruktioner på hur man ska kolla lampan, edast några spännings och ström mätningar
man ska göra på generatorn, men dom är inte aktuella just nu eftersom jag inte kommer under bilen för tillfället, vilket behövs för att slippa åt
mätpunkterna.
Alltså, hur kollar man enkelt att laddningslampan inte gått sönder?