Blir varm - lägger av

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Jag har en 626 med 2,2 12v motorn och automat. När jag kör i stan lägger den av just när den närmar sig arbetstemp eller när den nått den. På landsväg märks inget. För att få igång den behöver jag ha gaspedalen i botten. Sen går den med förhöjd tomgång eller utan tomgång. Orent i början men efter en stund rent och lite senare mod ok tomgång. Gjort rent stift och fördelare. Enda skillnaden är att den blev mer lättstartad. Funderar på bränslefilter men tror inte riktigt på det. Kan det vara någon form av styrning till insprutningen som har med kallstart och bränsleblandning att göra?
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Hmm... låter skumt.... Är det bara på tomgång den dör? Hur långt har den gått?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Den lägger av på tomgång eller när man lägger i växeln för att köra. Jag tror att mätaren är bytt eftersom den står på 14'.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Ok.... så om vi bortser från att det är en automat (vilket jag inte kan något om) så är det alltså att med: 1) Varm motor, 2) motorn i friläge/neutral så kan den tvärdö. När den sen startar går den orent...

Med dessa fakta skulle jag i första hand gissa på tempgivaren till motorstyrningen. Det skall vara den gröna på termostathuset. Börja med att kolla kontakten till den så att den inte ärjat, samt kablaget.

Förhoppningsvis får du några andra bra svar här i forumet. Tror alla har fullt upp med höstbestyr nu. ;)

Mazd: Jag har förgäves sökt efter vår utredning av dessa givare för postning under "guider och beskrivningar" här i forumet. Var det det här som vi pratade om innan forumet startades?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

Speedo: Jo, jag tror att det var före forumets tid som vi snackade om de olika givarna, men de har ju även dykt upp här och var i diverse trådar.

Anders: Väldigt mysko fel du har. Saken är att det i stort sett aldrig blir myskofel på GY (Golden Years), även om inte minst jag själv inbillar mig det ibland. Felen brukar vara enkla, men kan såklar ändå vara svåra att finna. Kan förstås vara värt att testa en ny grön tempgivare på chans. Några hundralappar.

Hur är det annars ställt med service, underhåll och översyn?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Tempgivaren låter intressant så det ska jag kolla. Jag har haft bilen en vecka och vad jag vet har den tidigare ägaren inte gjort nå't utom att byta batteri. Oljan ser skaplig ut men ett olje och filterbyte står högt på dagordningen. Jag har tagit ut tändstiften och har väl knappast sett mer beläggningar någon gång. Samma sak med fördelare och rotor. Nu har jag putsat och justerat och bilen blir mer lättstartad men problemet med att den lägger av kvarstår. Den krånglar inte varje gång jag kör den. Funderar på att kolla lambdan, diverse jordpunkter samt ta isär och spruta 5-56 eller liknade i alla kontaktdon jag träffar på. Det är ngen skillnad om lambdasonden är inkopplad eller inte. När bilen stannat och jag äntligen får igång den kommer det ett intressant svart moln ur avgasröret. För mycket bränsle?
Syresensorn ger 0,94 v vid 4500 varv och enligt manualen ska det vara cirka 0,7. :problem:
Tempgivaren ger 2,42k ohm vid 20 grader vilket ligger mittemellan övre och undre gränsvärdet. Kul eller synd - vet ej men det ser ut som om syresensorn ger lite fel värden. Det blir nog en repa till skroten imorgon om jag inte kan förändra värdena med att sota av sensorn.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

Har du mätt tempgivaren vid varm motor, för det är ju då problemet uppstår om jag förstår rätt?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Nix. Jag har bara mätt vid 20 för att få ett hum om den funkar eller inte. Men visst - den kan säkert gå rätt då men inte i högre temperaturer. Återkommer när jag kollat vid 80.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Ett vanligt fel på dessa bilar är tändmodulen, men då dör bilen oavsett om du kör eller den står på tomgång. Får du svartrök när den startar hörs det som den får bränsle men inte gnista när den strular tänkte jag.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Nu har den gått perfekt i två dagar sedan jag tog bors kablarna till tempgivaren och lambdasonden och satte tillbaks dom. Det gjorde jag flera gånger. Med lite tur hjälpte det. När motorn stannat har den bara startat om jag haft gasen i botten. Den har då inte startat på en gång utan det har behövts några försök efter en stunds "vila". Då har det blivit ett svart moln bakom bilen. Rent hypotetiskt kan det vara att tempgivaren haft dålig kommunikation med resten av verkligheten som då feltolkat motorns temp och då gett för mycket bränsle. Men som sagt vem vet... Vi får se om den fortsätter att gå bra - jag rapporterar.
Skriv svar