Blir varm - lägger av

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Okey, det låter ju bra! Hoppas den fortsätter gå bra då...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Den har fortsatt att krångla. Felet har inte kommit regelbundet utan lite när som. Bilen har gått bra i flera dagar bara för att sen krångla hur mycket som helst (kul när den lägger av i rondeller).Jag tog ur tempgivaren igen och mätte upp motståndet vid olika temperaturer och den låg väl inom gränsvärdena. När jag har problem med motorer på både två- och fyrhjuliga fordon och lagt ner ett antal timmar på dom brukar hustrun påpeka att jag kanske bör byta tändstift och då brukar det lösa sig ( gissa vad man får höra...). Bättre att förekomma än att förekommas, dvs att ge hustrun rätt. Därför bytte jag tändstift trots att jag rengjort och justerat de gamla. Sen dess har den gått bra. Dessvärre berättade jag det för hustrun... Det är nästan så jag hoppas att den ska börja krångla igen.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

:lol:

Gamla Mazdor bara går och går, därför bryr sig folk ofta inte om exempelvis tänddelar. Har suttit röda orginaltändkablar på alla GY (Golden Years) som jag köpt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Låter bra det, men lite förvånansvärt att tändstiften kan göra så att den slutar tända på alla cylindrar samtidigt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Jodå, nu har den gått bra i flera veckor och det blev dags för besiktning. Jag svänger in till bilprovningen och besiktningsmannen sätter sig för att provköra. Japp, då krånglar den igen :crazy: ! Nu krånglar den även på landsvägskörning vilket den inte gjort förut. Jag kollar lite felkoder innan jag återkommer.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

- Vad i herrans namn är detta? Är du säker på att det verkligen är en Mazda du har?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Joru Mazd, nog tror jag att det är en Mazda alltid. För säkerhets skull kan du ju svänga in och verifiera att det inte är en utklädd opel om du har vägarna förbi Nyköping. Desvärre är det min andra Mazda och min andra som strular. Jag lyckades med min första och har inte gett upp om den här! Återkommer när jag har nå't konstruktivt.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Vad var det för fel på förra Mazdan?

Kollat batteripolerna? (Mazd ;) )

Seriöst... det du skrivit senast gör att jag tror ännu mer på det jag skrev tidigare här i tråden: Tändmodulen. Det är ett mycket vanligt fel på dessa bilar, och även om du inte exakt haft dom typiska symptomen tidigare, så börjar det likna det mer nu. Försök hitta nån på en skrot.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

Har hört om tändspolar som lägger av när de blir varma. Det var visserligen den gamla modellen som såg ut som burkar, men det kanske kan hända något liknande med den typ som våra bilar har.

Tändmodulen är ju en välkänd problemkälla som Speedo skriver. Brukar inte krångla så länge utan ge upp ganska fort, men det är klart att jag hade en 323 med liknande typ av tändmodul som höll på att bråka någon vecka eller två innan den gav upp helt.

Nästa gång den stannar så kolla med en tändinställningslampa om du har gnista till stiften när du försöker starta igen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Att kolla felkoder gick inte alls. Jag följde instruktionerna som finns här på forumet/hemsidan men lampan lyste hela tiden när jag vridit på tändningen. Tändspolen är bortplockad och uppmätt och visar okej värden på högspänningssidan men tveksamma värden på lågspänning (resistans). På lågsp. sidan ska det vara 0,77-0,95 ohm och jag har mätt upp 1,5.
Var sitter tändmodulen?
Batteripolerna är nu rengjorda och jag kommer att dra en extra jordledning då originalet har lite tveksamma lösningar. Någon annan som haft anledning att göra detta?
Min förra Mazda (70-talare) betedde sig ungefär likadant men la av även på landsväg. Ägaren innan mig erkände med tiden att han sålt bilen pga krånglet eftersom verkstaden inte hittat felet. Den tredje gången den la av och jag gjort två tidigafer byten av spole, kondensator m.m kom jag på att jordkabeln från tändspolen flyttades över varje gång. Det var en riktigt ful liten sladdstump med mycket ärgade kabelskor. En decimeter svart sladd och två kabelskor senare gick den prickfritt i många mil.
Skriv svar