Blir varm - lägger av

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Som sagt... statistiskt sett så har jag inte hört om nån med trasig tändspole, ännu. Om jordningen till batteriet är original och inte skadad, så skall det inte vara något problem heller.

Konstigt med felkoderna. Jag har tyvärr inte haft anledning att kolla själv, så jag har inga detaljer kring detta.

Jag har inte heller bytt tändmodulen/igniter själv, men det har diskuterats endel tidigare. Tex här:
viewtopic.php?f=2&t=308&hilit=ignitor&start=80#p2662
Verkar som vanligaste placeringen är inne i fördelaren, men att den även kan sitta utanför i anslutning till tändspolen.
Ser ut att finnas på Meca för kring 700kr och Mekonomen för kring 800kr, om du inte hittar på nån skrot.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

Jag tror att tändmodulen sitter i fördelaren i de flesta fall. Jag tror att det är modeller efter -91, alltså bara kombibilar, och 16v som har en ignitor vid tändspolen. Tror alltså, rätta mig gärna!

Vi vet ju faktiskt inte exakt vad du har för kärra, Anders.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Tack Mazd! Jag har en 2,2i -90:a. Du har helt rätt, den satt i fördelaren. Imorgon ska jag ge mej ut på "jakt".
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Ok, misstänkte det... Då återstår bara att se om det verkligen är tändmodulen som är felet. Vi får hoppas på det.
Min magkänsla har iaf sagt mig det sedan början ;)

Konstigt föresten det där med felkoderna. Instruktionerna vi har i forumet är ju inget vi skrivit ihop, utan är saxat direkt ur verkstadshandboken. Och läser man längst ner på sidan i dokumentet verkar det vara precis för din (och min) motor, dvs. F2.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Nu har jag varit på skroten och skaffat en tändmodul. Den verkar fungera och bilen går bra men det har den ju gjort tidigare också. Vi får väl se. Att jag inte fick fram felkoder verkar underligt. Eftersom jag inte hade någon testmejsel använde jag en enkel spänningsprovare, en så'n med dioder på rad som lyser olika beroende på spänningen. Jag funderade ett tag på om den var lite för trög/okänslig men den lyste betydligt mer än den skulle ha gjort. Det borde ju har varit tvärtom. Det sannolika alternativet är väl att jag inte kollade ordentligt i den tydliga och enkla instruktionen. Återkommer om ett tag när jag kört några tiotals mil till med en rapport.
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Det behövdes inga tiotals mil. Problemet kvarstår. Funderar på katalysatorn eller nåt annat som påverkar bränsleblandningen.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Aj då... Väldigt tråkigt det där. :thumbdown:

Fast katalysatorn sitter bara på avgassidan och påverkar inte bränsleblandningen.

Hade du gått på med kontaktsprej i alla elkontakter du sett? Ta loss och sätt tillbaka alla säkringar och kolla efter ärja samt spreja kontaktsprej?

Hmm.... tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, tändmodul, lambdasond, tändspole... kan inte komma på så mkt mer att testa, på rak hand...

Väldigt svårt när man inte ens kan säga säkert om det är på bränsle eller tändsidan.

Nytt försök att kolla felkoderna?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Jo föressten, kom på en grej till.... Ett fel som tydligen inte är helt ovanligt: Tändingslåset. En kompis hade det på sin 323F, och det är säkert inte omöjligt på våra bilar heller. Det yttrade sig så att bilen kunde dö lite när som helst. Det är inte så att du har en tung nyckelknippa?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Tack för ideerna Speedo! Jag har ingen tung nyckelknippa men eftersom felet kommer och går kan det ju vara tändningslåset i alla fall. Lambda sitter på avgassidan men påverkar bränsle/luftförhållandena genom sin signal. Rökmolnet bakom bilen när den startar efter strul tyder ju på rik bränslemängd eller olja. Eftersom jag mätt upp värden nära en volt kan det vara den eller vad som helst av det du nämnt.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Anders skrev:Funderar på katalysatorn eller nåt annat som påverkar bränsleblandningen.
Jupp, lambdasonden påverkar bränslemängden men katalysatorn gör dock inte det, den renar ju bara avgaserna. Sedan vad jag vet gör lambdan ganska små justeringar av bränsleblandningen och jag vet inte om den kan få motorn att dö. Mig veterligen brukar problem med lambdan oftast ge dåliga avgasvärden och eventuellt hög bränsleförbrukning. Men en helt defekt lambda kan säkert ge konstiga motorstörningar.

Men som sagt, det jag tycker det lutar åt mest nu är att se över tändningslåset. Man borde delvis kunna testa det genom att rycka i nyckeln fram och tillbaka medan motorn är igång och se om något händer.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar