Blir varm - lägger av

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

Men alltså, nog måste vi kunna reda ut om det är på bränsle eller tändningssidan som problemet ligger. Lite simpelt knep men man kan rigga en tändinställningslampa med avkännaren på tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren. Då räcker kabeln in i kupén och avkännaren blir inte tokvarm om man kör med den länge. Kablarna till batteriet går ju ganska lätt att förlänga om det skulle behövas.

Sedan ger man sig ut och åker med tändinställningskablaget klämt i dörren. När bilen bråkar kan man direkt kolla med tändinställningslampan riktad mot golvet där det är mörkt om man har gnista eller ej.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Bra idé mazd. Du tror inte man kan kan bli lurad om tex tändspolen är "halvdålig" så att så den ger en för låg spänningen för att gnistan skall slå ordentligt, men att då kanske lampan regaerar ändå? Vad som får mig att definitivt tro att det rör sig om något med tändningen, är att den ryker när den väl startar. Dvs, som att den pytsat in bränsle men inte tänt.

Vad gäller tändningslåset så verkar det vara ett vanligt fel på många Japsar. Läste just om att det är vanligt på första generationens Avensis också. Men man verkar inte behöva byta hela tändningslåset utan bara "el delen" bakom, sas. Har aldrig gjort det själv så kan inte svara på exakt hur...

Ps. Jag reviderade mitt tidigare inlägg: viewtopic.php?f=2&t=470&p=3624#p3624 Ds.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Tack Mazd och Speedo! Nu har jag ingen tillgång till någon tändinställningslampa annars är idén bra. Jag har ruckat och dragit i nyckeln men det har inte påverkat gången. Men om felet sitter bakom själva låset blir det ju en annan historia. Men att koppla bort den och bygla bör ju bli som att köra som vanligt. Att sen prova att koppla förbi komponenten bakom låset och se hur det går kan ju ge en ledtråd. Just nu väntar jag på ett ekonomiskt tillskott för att köpa en ny syresensor/lambda. Krånglande lambda har jag varit med om tidigare men inte med lika tydlig effekt men automatlådan gör att motorn går på mycket låga varv i stadskörning om man kör på D och ekonomiläget. Får då insprutningen fel värden av luftmassemätare eller syresensor så kan den såklart bli väldigt sur. Frågan är bara hur sur. Återstår då tändningsproblem. Fukt har ingen påverkan vilket gör att jag tills vidare utesluter tändkablar. Nu finns det ju men del annat som kan krångla men bör det inte vara ett mer permanent krånglande?

Tr ost att jag inte hittat felet med er hjälp än uppskattar jag ert engagemang. Så här är ett forum när det är som bäst!!!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

Som om man skulle kunna undvika att engagera sig i en GY (Golden Years) med problem... Du löser det här, det är bara en tidsfråga! (Peppar lite i brist på något bättre att komma med.)

(I brist på tändinställningslampa borde mitt gnistkollarknep även funka med en varvränare med induktiv pickup, men då måste man nog koppla den på en tändkabel till ett av stiften annars får väl varvräknaren spel.)

Ett annat enkelt knep att testa när den inte vill starta är startgas. Finns det gnista så tänder motorn till på gasen. (Dags att bunkra lite startgas ändå inför skotersäsongen, åtminstone om man kör gammal egensinning Arctic Cat.)

Kul att du gillar forumet Anders. :wave: Jag trivs också här. Bra stämning och plats för både avancerade fakta och vilda hemmasnickrade gissningar utan att skämmas. Jag har lärt mig massor om våra bilar. Vill påstå att det blev så bra som Speedo och jag hoppades på när vi drog igång, om inte bättre...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Mazd skrev:Kul att du gillar forumet Anders. :wave: Jag trivs också här. Bra stämning och plats för både avancerade fakta och vilda hemmasnickrade gissningar utan att skämmas. Jag har lärt mig massor om våra bilar. Vill påstå att det blev så bra som Speedo och jag hoppades på när vi drog igång, om inte bättre...
:thumbup:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Nu har jag bytt lambdasond (och haft av tre pinnbultar men det hamnar på nöjeskontot) och kört sex mil. Det är egentligen ingen sträcka att dra några slutsatser av, men bilen gick fint. Om den fortfarande går fin om en vecka är jag en lyckligare människa. Den gamla lambdan var väldigt svart och det såg helt klart ut som om avgaserna varit feta. Om nu bränsleförbrukningen går ner har jag hittat felet. Annars blir det väl luftmassemätare osv. Återkommer!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Speedo »

Luftmassemätare har ingen nämnt hittils nej... Ingen omöjlighet, även om jag inte hört om någon sådan som gått sönder på våra GYs ännu.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

-Håller tummarna!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Anders »

Lambdasonden bytt. Bilen gick kanon kanon i 24 mil sen är det tillbaks till ruta ett. Det här är ju inte första gången den går bra efter att jag gjort något med den och något gemensamt mer än nollställning har jag inte gjort. Nu har jag också tagit bort luftmassemätaren och mätt upp den och så vitt jag kan förstå ligger den helt klart mellan gränsvärdena. Nästa sak att kasta mig över blir motorns kontrollmodul samt bilens cpu och mäta det lilla man kan utan Mazdas specialmätare. Vad kan det kosta att lämna in den på en verkstad för att kolla felkoder?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Blir varm - lägger av

Inlägg av Mazd »

-Men det var väl själva :evil:

(Jag kan ändå inte tro att det är en Mazda.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar