Gaah... min först ombesiktning!

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Mazd »

Kul att det gick över förväntan och att bilprovningen förhoppningsvis håller sig lugna ett år framåt i tiden. Klart överkomlig reparationskostnad också!

Kopparrören är riktigt läckra när de är nya och om man gör sig lite besvär med dragningen så pryder de sin plats. (Vem som nu ser det?) Men de behåller inte sin lyster så länge tyvärr. Det gör väl inget om de ärjar egentligen, men det är ju lätt gjort att spruta på något tunnflytande rostskydd...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Jupp, det blev jättefräscht och även snygga böjar trots relativt liten insats. Enda stället man skulle kunna gnälla på är bakom tanken, där det blev att rören korsade varandra fram och tillbaka, men det får man anstränga sig för att se.

Besiktade idag och besiktningsmannen, en mycket roligare variant denna gång, gav bara beröm om reparationen och bilen i övrigt. Kul! :thumbup:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Mazd »

Rotade efter lite bromsrörsporr att visa, men albumet har försvunnit i flytten verkar det som. Tänkte scanna in ett gammalt foto på jeepramen nylackad, rostskyddad och med sprillans kopparrör överallt. Nice! Ni får tro mig på mitt ord. Och för resten är det ju ingen Mazda...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Jodå, jag tror dig! Det var säkerligen en fröjd för ögat!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Besiktade idag igen, igen anmärkning :)

Dock två grejer jag reagerade på. Det har blivit mer och mer ojämn bromsverkan fram, för varje år. Tittade i min fix-logg och såg att när det började bli omämnt (2008) var då jag bytt bromsbelägg (Mintex, från Mekonomen) och bälgen till ena glidpinnen (den sida som varit bättre bromsverkan). Jag får väl ta och plocka isär och rengöra helt enkelt... Visst skulle det vara något speciellt fett till glidpinnarna? Finns på Biltema?

Andra grejen jag noterade var att jag hade lite högt Lambda värde, 1,03 (precis på max värdet). Går lite snålt alltså, om jag fattat det rätt. Kan det vara för att jag har Etanol i tanken? Det har jag inte haft vid någon tidigare besiktning och då har alltid Lambda legat på 1,00 eller just intill...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Mazd »

Grattis, alltid skönt att rulla igenom utan besktnings-gnäll.

Som du skriver så är det nog bara att plocka ner och göra rent och smörja upp grejerna. Glöm inte att ta ur gummibussningarna som glidbultarna går i och rensa hålen i oken från rost. Annars krymper hålen av rosten och gummibussningarna trycker mot glidbultarna som går tungt.

Jag använder drivknutsfett till glidbultarna, för att jag tror att det är snällt mot gummibussningarna och så håller det sig smidigt även när det blir kallt. Till övrig smörjning av bromsarna kör jag med kopparpasta. (Jag lade för bara någon timme sedan på nya däck på 2,2-kombin, och hade inte minsta påligg på något hjul, så jag fortsätter med mina smörjmedel.)

Avgasvärden är ett mysterium för mig, så det ska jag inte uttala mig om...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Gaah... min först ombesiktning!

Inlägg av Speedo »

Just ja, nu kommer det tillbaka till mig. Att rensa hålen från rost har jag också konstaterat tidigare, men bra att få det påminnt för jag hade nästan glömt det. Även vad gäller smörjmedel så har jag också använt kopparpasta till glidklackar på klossar osv, samt precis som du säger så är ju drivknutsfett nog optimalt till glidpinnarna och gummit, då knutarna ju också är omgivna av just gummi. Hade det bla.a till styrlederna. Tidigare har jag även använt sådana små påsar med fett som jag tror följde med repsatserna.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar