Rostlagning på Hatchbacken

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

Jag förstår läget... Inte så kul.

Inte för att "strö salt i såret" men det jag gillade med min bil när jag köpt den var just det faktum att allt verkade orört. Allt fungerade och alla skruvar på plats. Nästan som om den stått i en lada (och tyvärr vissa fall gräsmatta) nästan ända sedan den var ny. Dessvärre verkade oljan som då var i nästan lika gammal också... ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Tog mig en dag och en halv i verkstaden, och nu står hatchbacken på sina egna bakhjul. Äntligen!!! Redo att köra ut och vända, för nu är det dags för golvet fram och främre högra bromsröret. Höger bakre hjulhus var mycket bättre än det vänstra, ingen akutsvetsning alls.

Fjäderbenslagringarna är hemmalagade. Vet inte vad det är för grejer som någon har svetsat ihop. Ena fjäderbenet är flera centimeter längre än det andra, men det märks inte när bilen står med tyngden på hjulen... Men nya grejer står på önskelistan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

En eloge till dig som räddar GYs från sitt annars oundvikliga öde...

Visst är det lustigt att det alltid är värre med rosten på vänster sida? Tänkt på det?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av mazdalover »

sen så har jag fyra frächa dörrar här väntandes med som pricken över i
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Jo, jag har också funderat på varför vänstersidan nästan alltid är värre rostangripen. Enda tänkbara anledningen som jag kan komma på är att det blir saltstänk från mötande trafik på vänstersidan, men jag vet inte om det spelar roll.

Nya dörrar blir guld, särskilt vänster bakdörr är ful i nerkanten.

Angående fjäderbenslagringarna bak så verkar det vara samma på kombi och övriga modeller enligt Mekonomen. Stämmer det? I så fall har jag lagringar och dammskydd på 16v:n att använda och spara ca 2000 kr.

Skulle det funka att ta hela fjäderbenen från kombin? Jag lastar ju mycket och drar tungt... Hatchbacken har ganska nya biltemadämpare bak, med trasiga dammskydd och, som sagt, hemmagjorda lagringar.

Har fina gasdämpare runt om med hela dammskydd på 16v:n så det är en frestande tanke att flytta över alla fyra till hatchbacken, men då får jag veta hur det ser ut i tornen fram på Hatchbacken, och det vill jag inte veta just nu.

(2,2-kombin är så häckig nu så kunderna blir rädda. Funder på att ha hatchbacken som jobb-bil när den blir körbar, och så fixa upp kombin lite...) (Vilka tror kunderna egentligen det är som betalar företagens nya dyra tjänstebilar???)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av mazdalover »

lagringen är samma det är fjädrar och dämpare som skiljer ;)

så släng över det på hatchbacken bara så får du fränt stuk :)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

Mazd, ja nåt sånt måste det vara. Stänk men även att det är generellt mer salt i mitten av vägarna skulle jag gissa...

Tornen fram brukar väl klara sig betydligt bättre, så dom kanske du inte behöver vara så orolig för?

Kunderna kanske resonerar som så att om företaget går bra och har stor omsättning så skulle man ha råd till en dyrare tjänstebil. Vad är det som blivit häckigt på 2.2in.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Ska helt klart testa att plocka över hela fjäderbenen från 16v:n för att se hur det blir! Kanske blir ascoolt om den blir högre bak, och totalt otidsenlig styling som jag gillar. Ska byta dem där fram också så klart så blir det friska dämpare runt om.

Körde ut, vände bilen, körde in och hissade upp. Fy, vad golvet ser ut där fram. Rosten har ätit på förstärkningar/balkar mot och i främre hjulhuset också. Särskilt vänstersidan är förskräcklig. Det blir mycket jobb. Tornen fram är inget vidare heller. I utkant mot balken är det stora hål...

Bilen är dessutom krockad och lagad fick jag se. Proffsjobb med originaldelar, men det blir inte samma sak som oskruvat. Vet inte om det beror på krocken, men krängningshämmaren fram ligger an och nöter på broms- och bränslerör. Inte så lyckat. Början på en läskig spricka i en förstärkning/balk hittade jag också.

Lite att göra, med andra ord.

(Ska nog köra ut hatchbacken ett tag och göra plats för 2,2 kombin. Tvätta, putsa, måla över rost och fixa tomgångsventilen. Sedan in med hatchbacken igen.)

Verkstaden är redan för liten...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Speedo »

Oj oj... Ja, tur att inte rosten smittar på människor ;)

Tänk om jag fått din hjälp en dag eller två med att se över rosten på min. Snacka om att du blivit proffs!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Inlägg av Mazd »

Nja, rent fysiskt smittar rosten inte, men jag tycker att jag känner av den ändå. :D

Det var faktiskt lite medvetet, som ni kanske förstår, som jag inte kollade över hela hatchbacken ordentligt innan jag satte igång. För då hade nog inte ens min tjurskallinghet och mina principer räckt till att börja laga allt elände. Tror att bilen hade stått ute helt orörd då. Nu har jag gjort så mycket så nu måste jag fortsätta och göra färdigt.

Idag ska hatchbacken ner på hjulen och tillfälligt ge plats åt 2,2-kombin.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar