Mystiskt motorproblem..

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Jag har mig en liten röd pärla från -89 en 2d 2.2l 16v.. rostfri o har bara gått 13000 mil. den har gått som en klocka det året jag haft den men nu för några veckor sen uppstod följande: Den vill dö när man ger lite gas från tomgång, gasar man hårt varvar den upp fint, går rent när man gasar och släpper av och mjuk fin tomgång.. men hoppar vilt på jämna varv, över hela registret, verkar inte hacka eller misstända, går bara ojämnt som tusan..
Men verkar inte ha tappat nån kraft i motorn. Bara på jämna varv som den dör på några cylindrar.
Har sprayat upp de flesta suspekta kontakter runt spjällen, kopplat ur och i luftmassemätaren, gjorde ingen skillnad. En annan skum grej.. bytte plats på en säkring till CGI datorn, då vägrade den starta, men innan satt den på ett uttag med bara en pol.. helskumt. CGI är computer guided injection eller nåt va?
Temp verkar normal, inga konstiga avgaser..
Nån som har några idéer?

Jag gissar på tjuvluft o risiga packningar runt insprut/insug.. men vill gärna höra vad folk som faktiskt kan nåt tror :) innan jag börjar riva ner maskinen.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Mazd »

Tror att du kan vara inne på rätt spår. Välkommen hit förresten! Insugspackningen på min 16v drog ihop sig när den blev gammal så att den sprack vid en av portarna. Motorn betedde sig då ungefär som du beskriver, men i mitt fall inte riktigt lika illa. Kolla med startgas på misstänkta ställen. Det är svårt att komma åt bra med startgasen på insugssidan av den breda 16v toppen. Jag gjorde en böjlig "pip" till startgasflaskan av en bit kabelhölje som jag trädde på flaskans rör. Då gick det att komma åt bättre. Lycka till!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av 2x626 »

Kanske ett långskott?
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur min betedde sig, men ngt liknande var det.
Felet då var en spricka i den grova luftbälgen. Den lagades med vulktejp och har funkat se'n dess
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Tackar för välkomnandet, jag lär väl bli här ett bra tag då jag iaf tänkte få ut 30k mil till ur den här pärlan :)
Luftbälgen verkar fräsch o intakt förresten, men ska inspektera den noggrannare.. tack för tipset!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av mazdalover »

i min skalle skriker det vakuumläcka på det du beskrev.

och välkommen till oss här.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Speedo »

Välkommen till forumet. Har faktiskt inte så mkt att tillägga, men tycker definitivt du skall kolla alla vakuum slangar och som sagt den grova slangen från insuget till LMMen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Ja nu är allt det kollat, och bilen går precis likadant även om man kopplar ur LMM helt.. också rätt konstigt egentligen? borde ju gå ännu sämre..
Bytte stift och drog åt toppkåpan som jag upptäckte var nästan helt lös, behöver gänglåsning på dom skruvarna, inte en helt hundra konstruktion kanske.. det hade läckt in en del olja så 1ans tändstift badade i det, tänkte att det skulle kunna ha med saken att göra, men den går likadant nu efteråt, ska byta tempgivaren till motorstyrningen också, funkar inte det är väl sista steget(som jag undviker in i det längsta:D) att riva insprutet och byta packningen.. har inte gjort det innan. Svårighetsgrad? allt runt om måste isär antar jag, går inte bara att lossa hela paketet mot toppen o byta packn? nån som vet var man kan få tag i bara packningen förresten? Mekonomen, aoutoexperten och AD bildelar sålde bara komplett sotningssats..
mvh, David
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Mazd »

Bara insugspackningen går säkert att beställa på Mazda/Ford, men det kan vara fantasidyrt. Denna packning är inte så klurig att göra själv av packningsmaterial från tex Biltema. Jag har gjort nya packningar till både 16v och 2,2 med bra resultat.

Det går bra att ta bort "hela paketet" som du skriver, men lite olika smågrejer är det ju att koppla bort. Lite pilligt är det men inte jättesvårt.

Men visst drar man sig lite för det... :roll:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Skruvat dit givaren till motorstyrningen och gasat runt lite, blåst ur oljan som rann in i cylindern när jag bytte tändstift.. :) Ingen markant förbättring i gången.. Men jag fick beställt ny rotor till tändningen, nytt bränslefilter, försökt få nya packningar till insprutmunstyckena för dom sitter otäckt löst(ska väl inte gå att vrida på dom?)
Och insugspackningen kostade hela 45(!) spänn på autopartsmarket.eu.. får se om dom levererar så kanske jag har en hel glad bil nästa helg!

En annan grej jag lade märke till är att cruise controlen pulsar helt rytmiskt av/på på gasen.. kan det vara nåt som strular där? allt är ju hopkopplat med vacuum..
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Mazd »

Vet inte hur det ska vara egentligen, men spridarna på alla våra "GY (Golden Years)" går att vrida på, och de synliga delarna av tätningarna ser inget vidare ut. Men två av tre bilar går väldigt bra, så jag tror inte att det gör något.

Ok, så då sparar jag 45 spänn varje gång jag gör en insugspackning... Det duger åt mig. :thumbup: (Så j-la snål är jag!)

Jag fattar kanske inte riktigt hur du menar att farthållaren pulserar... Men kan du inte koppla loss dess wire från gasspjället och provköra?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar