Mystiskt motorproblem..

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Mazd skrev:Vet inte hur det ska vara egentligen, men spridarna på alla våra "GY (Golden Years) (Golden Years)" går att vrida på, och de synliga delarna av tätningarna ser inget vidare ut. Men två av tre bilar går väldigt bra, så jag tror inte att det gör något.

Ok, så då sparar jag 45 spänn varje gång jag gör en insugspackning... Det duger åt mig. :thumbup: (Så j-la snål är jag!)

Jag fattar kanske inte riktigt hur du menar att farthållaren pulserar... Men kan du inte koppla loss dess wire från gasspjället och provköra?
Ja nu när jag provkörde idag provade jag att lägga i farthållaren eftersom motorn går sämst på jämn gas, och märkte att farthållaren liksom slår på/av gasen istället för att ge jämnt som den brukar. den lägger inte i sig själv eller nåt.. hmm... man kanske ska koppla ur den helt o prova som du säger, men jag fattar inte hur den kan påverka när den är avslagen..
O dina packningar blir dessutom säkert bättre än köpegrejerna! Brukar det bli.. jag gillar också o göra packningar själv, men nu har jag inte riktigt möjlighet till det. Smäck ihop ute på gatan snabbt som satan är melodin jag får dansa till :)
Edit: ett till symptom jag märkte nu är att hon ryker svart när man gasar.. För mkt bränsle? Sprucken kolvring? Och hon small rejält en gång när jag drog i gasspjället.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Det var en skruv. En förseglad luftskruv på spjällhuset. Jag stod o hade precis bytt lmm och försökte inbilla mig att det hade gjort nån skillnad när 2 unga män glider förbi i en vit Golf -' ey, sälja bilen eller?' :D -varför, den är trasig sa jag..
Killen hoppar ur bilen, tar min skruvmejsel, knackar på lmm:en, skruvar på luftskruven som jag inte visste fanns. Jaha. Nu går den nästan perfekt. Och jag är en idiot :D tack brushan!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Mazd »

-Härliga nyheter!

Ja, medtrafikanter är inte alltid till besvär. Och idioter är vi allihop, mazdaidioter i alla fall, så du är i gott sällskap.

Själv pryglar jag tomgångsventilen regelbundet med gott resultat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Speedo »

Hehe... kul att det löste sig. Men vad var det för skruv som skruvades på egentligen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Det var en skruv som var förseglad med rött lack, ungefär som gamla goda brev :) vid insugsspjället, tror det var luftblandning/tomgång nånting, haha
Och eftersom jag o bror min efter lite felsökning kom fram till att LMM:en var skrot så lär man inte ha behövt skruva på nån skruv, bara att vi gjorde det samtidigt som datorn körde in sig på den nya LMM:en.
Dom kostar för övrigt 11000 nya på Mazda!! 500 kr på skroten..
Hon har gått som ett urverk, 100% rent sen dess. fantastisk liten maskin, tar henne över fjällen till Bergen om några dar, utan oro :thumbup:
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Mazd »

Så det var LMM:en som var boven hela tiden, där ser man.

Ja, en 2,0 16v som går som den ska är en dröm. En liten supermotor som är bra på allt på alla varv. Nästan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Nu står Pärlan utan dörrlås o rattlås för några svin har försökt stjäla henne, detta är ett rop på hjälp om nån annan här har delar så förstår ni säkert hur glad jag är i den här bilen, och hur tacksam jag skulle vara för lite hjälp :)
mvh David
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Mazd »

Jag lider med dig! Och blir förbannad samtidigt.

Finns bara en typ av botemedel mot mazdavandaler som jag ser det. Själv använder jag mig av "Unique des/69 Car Protection System", men det finns även andra bra tillverkare. Bla en vars produkter skyddat bilar ända sedan "1911".
Fyrtionio mindre.jpg
Visad 7875 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Speedo »

Ja, man blir så fruktansvärt sur när sådant händer...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Jag har kvar pärlan iaf.. inte mycket spår efter inbrotten. Hoppas flytten från hisingen gjorde trickset. Nån colt 45 har jag inte skaffat iaf :D
Letar fortfarande efter 2d dörrhandtag så jag kan få c-låset att funka igen, passade inte med 4d handtag.. några tips?
Skriv svar