2,2-kombin går dåligt IGEN

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Mysteriet är löst!!!

Databoxen var det inte. (Men självklart så provade jag.)

Pinsamt att berätta, men här på forumet måste sanningen fram till varje pris, anser jag. Bestämde mig för att börja från början och skruvade ur stiften. Tvåans stift var nästan helt igensatt av vit askbeläggning. Efter "avloppning" går motorn rent och fint...

Men jag har ju bara behandlat ett symtom egentligen. Vad tusan är det nu som den här eländiga spisen drar i sig och belägger stiftet med och pga vad? Minnesgoda läsare minns kanske att min 2,2 kombi har dragit vatten och olja om vartannat i stort sett hela tiden sedan jag köpte den. Och förra vintern fick den både ny topplockspackning och nya ventiltätningar. Så igensatta tändstift var inte det första jag kom att tänka på.

Och så det här med varvtalet tycker jag är mysko. Varför märktes det bara vid lugn körning mellan 1600-2200 rpm??? Jag tycker att det borde ha märkts vid acceleration om ett stift inte är helt med. Och varför märktes inget under 1600 rpm???

Efter test med annan databox kollade jag EGR-ventilen. En av dess anslutningar var helt igensotad, så den kan knappast ha fungerat som den skulle, men om det hade något med felet att göra vet jag inte.

Får lära mig att kolla stiften då och då helt enkelt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Speedo »

Oj då... där ser man. :o Grattis måste jag ju säga! :clap:
Men är stiften fräscha då, och av bra märke? Jag kör bara NGK, inget annat. Och byter ungefär vart fjärde år tror jag.

Om man nu ser det lite som två separata fel, när försvann egentligen tomgångsfelet? Var det efter första rengöringen av spjällhuset?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

NGK har jag också, och de är ett år gamla ungefär.

Ett eller två fel? Det är frågan. Det verkar ju vara två... Tomgångsfelet försvann inte, men uppstod mycket mera sällan efter första rengöringen av spjällhuset. Efter andra rengöringen har jag bara provkört en massa korta sträckor och tomgången har ännu så länge varit bra. (Tomgångsfelet försvann ju också när man knackade på spjällhuset. Så märkligt...)

Huruvida den igensotade anslutningen på EGR-ventilen är inblandad på något märkbart sätt vet jag inte heller. Kanske bara en föjld av att motorn käkat olja och vatten i flera år, som inte märks annat än på bilprovningen, om ens där...

Den här erfarenheten lämnar fler frågor än svar och lärdomar, och det är man inte van vid direkt. Ska låta det sjunka in och bara glädja mig åt att bilen går bra igen. :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Speedo »

Gör så... det kanske klarnar såsmåningom ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Körde dryga 6 mil idag. Perfekt tomgång. Bilen går rent och bra. Symtomfri, eller stavas det symptomfri?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Speedo »

Häääärligt! :thumbup:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

2,2 kombin går fortfarande bra. Körde in och kollade över den lite allmänt, mest vätskor och sånt. Passade på att skruva ur tvåans tändstift som var boven i senaste felsökningsdramat. Lite beläggning hade det bildats sedan början av december, men inget allvarligt, så jag kör vidare utan att oroa mig alltför mycket.

Tomgången är fortfarande bra också, lite hög kanske, men inte så att det stör.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Speedo »

Kul att höra att det fortfarande fungerar. Då kan du nog känna dig lugn nu. Var ju en lång historia det där, som äntligen blev löst då. :thumbup: Frågan är om det hade med EGR-ventilen att göra eller om det bara var stiftet?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Bara att konstatera; Felet är tillbaka. Åtminstone ett av dem, om det nu var två fel samtidigt, vilket det verkar som... Tomgången är fortfarande jättebra. Men den något orena gången är tillbaka, och jag är ganska säker på att det beror på att det kommer olja i tvåans cylinder. Frågan är som vanligt vad det beror på. Bytte både topplockspackning och ventiltätningar när jag jagade felet förra vintern.

Felet märks ännu så länge bara när jag kör med tungt lastat släp, och bilen har jobbat uppför en backe. När jag släpper av på gasen på back-krönet så tappar motorn kraft och går orent någon sekund. Samma betéende som förra gången den bråkade, men då hände det även utan släp, typ efter acceleration vid omkörning.

2,2-kombin är så rostig dessutom, så jag tror att jag ska köra den så länge som jag står ut med felet om det inte blir värre, och satsa på att på lediga stunder laga upp hatchbacken under tiden. Tror att det blir mindre jobb på kort sikt. Motorn i hatchbacken går som en dröm.

Och nu är det sommar och saltfritt och coupén står redo. Blir ju som en old school handelsresande med varuprover i skuffen på en tvådörrars kupa, nice!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Speedo »

Jag förstår verkligen om du börjar ledsna lite på den efter allt strul och all tid du lagt ner på den. Men man är ju även tjurig och vill veta vad som egentligen är felet...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar