2,2-kombin går dåligt IGEN

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

-Precis som du skriver känns det, Speedo...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Massor av jobb, ingen tid, men inga pengar... Konstig ekvation, men när kunderna gladeligen väljer SKIT så vad ska man göra??? Kan tänka att Huynadi och Dachia (uttalas tydligen som en kräkning) säljer, medans Toyota och Mazda får stå tillbaka. Har frågat mig många gånger hur dumma och kortsiktiga folk får vara... Vill dom lura sig själva? Tydligen. Nu är det, damn well, dags för en ny syndaflod! :evil:

Shit... Har ännu mer att göra... Kom att tänka på att jag drömt mycket om stora båtar och djur på sistone. Ett tips; Quarter-häst och Katt är framtidens raser.

Hm, ska lugna mig. :oops: Saken gällde 2,2-kombin. Dricker olja i 2:ans cyl. och går dåligt under belastning... Det jag ville säga med det gnälliga preludiumet var att jag inte haft tid att kolla på bilen. Men en tanke slog mig idag: Ponera att en ventilstyrning krupit upp så långt att ventiltätningen får stryk av lyftaren (via fjäderbrickan) vid varje "tryck". Inte konstigt om det kommer olja i den cylindern då.

När jag tänker tillbaka, så var det speciellt en styrning som krupit ganska mycket uppåt, och fan vet om det inte var en insugsventil till tvåans burk?

Varför kryper styrningarna, eller varför kryper dom inte vid temperaturväxlingar och olika metaller? Hur fixar man det enklast? Locktite?

Har inte tittat efter, men ska göra det till veckan om jag får tid, hoppas jag.

Det här är en teori, än så länge.

Ska köra "five window busienss coupé" (Maggan, så klart.) på kundbesök i morgon. En njutning i sig.

Var är ni förresten, grabbar??? Vad gör ni? -Talk to to me! :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av SkauneJohan »

Mazd skrev:Massor av jobb, ingen tid, men inga pengar... Konstig ekvation
Var är ni förresten, grabbar??? Vad gör ni? -Talk to to me! :wave:

så har mitt liv varit alltid....

och nu är det ännu mer när man har det allra sämsta betalda jobbet.....
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Skönt att veta att jag inte är ensam, SkauneJohan. Kanske gör plats för några skåningar i arken? ;)

Har visserligen inte hemfallit åt "jobb"/anställning i dess rätta bemärkelse på länge, men fan vet om jag inte är tvungen snart. -Leve idén om medborgarlön! :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av washout »

Jobbar övertid på ett spelprojekt (Rocksmith, lattjo pryl, lite som Guitar Hero fast för riktiga elgitarrer). Obetald övertid, för tillfället även lördagar, är tyvärr standard i spelbranchen. Funderar på om jag ens behöver en bil numera när jag bor och jobbar inom stadens gränser. Håller på att ta amerikanskt mc-körkort och funderar mer och mer seriöst på att skaffa motorcykel. Körde länge motocross i min ungdom men har aldrig haft nån väghoj eller körkort. Sneglar på Triumph Street Triple eller Yamaha FZ8, såvida jag inte går offroadvägen...

Det går långt off topic det här, men hoppas att kombiproblemen kan lösa sig en vacker dag! Har själv börjat märka lite osäker och vandrande tomgång på saaben när den är kall. Min gamla 626:a i Nya Zeeland hade också problem att gå på tomgång bitvis, särskilt när den var kall. Tror aldrig jag gick till botten med det utan höjde tomgången som ett tillfälligt "hack" :). Ditt detektivarbete är ju däremot intressant att följa.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

SF är den enda amerikanska stad, hittills, som jag inte funnit behaglig att köra bil i. Och jag tror definitivt inte att MC vore bättre (i mitt tycke alltså). Skönt med ett plåtskal omkring sig när det är stökigt.

Men ska man ha hoj så är väl en lagom stor off-road vettig både i stan och på rekreationsresor inåt landet.

MC känns väääldigt långt borta för en annan. Men det blir väl en pinsam HD när gubbsjukan sätter in en vacker dag. Det verkar inte gå att stoppa... :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av washout »

Hehe. SF kan mycket riktigt vara lite hektiskt att köra i. Det stör mig dock inte så mycket efter att ha pendlat från stan till jobb i Marin County i ett och ett halvt år vilket innebar ca 20min slingrande genom stan och 20min på 101:an över golden gate bridge åt varje håll. MC skulle jag nog huvudsakligen inte köra i stan dock, det är slingriga kustvägar norrut i Kalifornien och Oregon som hägrar framförallt!
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Jag tycker att SF är mer som en europeisk storstad att köra bil i, dvs rätt otrevlig. ;)

Om det nu blir hoj eller Saab, så dra dig österut, sikta på Sacramento, och leta sedan up väg 49 (1849) som går i en båge norröver. Kolla in gamla guldlandet, skaffa en vaskpanna (blå plast är bäst) and do some claimjumping. Allt är inmutat, och inte utan anledning... Utan guldet hade ni siliconmänniskor inte suttit där ni sitter, övertid framför terminalerna.

Bästa årstiden också, nu när vårflodarna rört upp guld som bara väntar på att finnas där någon hittar det. -Ka-ching! :thumbup:

Om du överlever claimjumping:en så passera gärna gränsen mellan gay och straight, mao kör in i Nevada. Du är antagligen för ung för att förstå storheten, washout, men man kan faktiskt besöka (pilgrimsvandra till) självaste Ponderosa Ranch vid Lake Tahoe. (När jag befinner mig i ett moraliskt dilemma så frågar jag mig alltid; vad hade (karaktären) Ben Cartwright gjort i mitt ställe, och så handlar jag därefter.)

Hallå Speedo, det här ballar ur helt. Kan du flytta senaste inläggen till off topic under rubrik typ; "-Hallå grabbar, var är ni, vad gör ni?"
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Åter till ämnet: Idag har jag lyft på ventilkåpan, och mycket riktigt har en av ventilstyrningarna på insugsidan till 2:ans cylinder krupit upp en hel del. Så tätningen har nog fått en hel del stryk, och därav oljekonsumtionen i 2:an.

Har beställt en ny ventiltätning. Nu måste jag fundera ut ett sätt att få ventilstyrningen att stanna nere på sin plats. Jag knackade ner den när jag bytte alla ventiltätningarna och det höll ett halvår ungefär...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Fattar inte att ventilstyrningen kryper upp... Det går inte direkt lätt att knacka ner den, och det går definitivt inte att dra upp den ytterligaren, eller vrida den med en bra polygrip...

Jag slog några märken i ytan på den med ett dorn innan jag knackade ner den igen. Hoppas lite halvhjärtat att det på så vis ska bli lite mer friktion och hindra att den kryper upp lika lätt. Lite Locktite hade jag på också innan jag knackade ner den.

Hämtade nya ventiltätningen igår, så förhoppningsvis ska jag sätta ihop grejerna under dagen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar