Märklig behållare

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Märklig behållare

Inlägg av Mazd »

Vad är det för stor svart plastbehållare som sitter ansluten undertill på "luftintagssnorkeln" mellan LMM och spjällhuset på min 2,2:a?

Någon sådan har jag inte på 16v:n. Hm...ska väl erkänna att jag inte fördjupat mig i det hela. Mycket bekvämare att fråga här.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Märklig behållare

Inlägg av Speedo »

Jag har inte ens lagt märke till nån sån... skall kolla nästa gång jag är under huven...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Märklig behållare

Inlägg av mazdalover »

det är en resonans dämpare jag tog bort min och pluggade hålet min Mazda fick mycket skönare sång mumma


http://www.youtube.com/watch?v=3KbIPk3tsmg lysna på ljudet
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Märklig behållare

Inlägg av Mazd »

Tackar för svaret! Resonansdämpare alltså, där ser man.

Så det finns alltså inga direkta nackdelar med att ta bort den, eller?

Jag tycker det är tillräkligt trångt under huven på 2,2:an ändå, så jag skulle gärna bli av med den.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Märklig behållare

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:Tackar för svaret! Resonansdämpare alltså, där ser man.

Så det finns alltså inga direkta nackdelar med att ta bort den, eller?

Jag tycker det är tillräkligt trångt under huven på 2,2:an ändå, så jag skulle gärna bli av med den.
Tar du bort resonansdämparen kan du få sämre luftflöde, vibrationer = luft som rör sig. Skulle gissa på att den går mer optimalt alternativt snålare med den på plats än utan den. Finns ju en anledning till att Mazda satt dit den i första hand ;)

Det är väl bara att testa sig fram och se om det blir någon skillnad.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Märklig behållare

Inlägg av Mazd »

Hm, det var tänkvärt. Jag tänkte tvärt om att en extra luftkammare vid sidan om ev kunde ge turbulens och bromsa luftflödet.

Jag är den siste att ifrågasätta Mazda-konstruktörernas genialitet, men här gäller det nog som sagt att prova sig fram. Mest av nyfikenhet om inte annat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Märklig behållare

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:Hm, det var tänkvärt. Jag tänkte tvärt om att en extra luftkammare vid sidan om ev kunde ge turbulens och bromsa luftflödet.

Jag är den siste att ifrågasätta Mazda-konstruktörernas genialitet, men här gäller det nog som sagt att prova sig fram. Mest av nyfikenhet om inte annat.
Rent generellt på insugsmotorer så vill du inte ha någonting mellan insug och motor som kan hindra luftflödet, på en turbobil blir det svårt eftersom man har en turbo...
Men i övrigt så är det en hel vetenskap med insug och grenrör, för att man ska få en akustiks samspelhelt. När luften sugs in i motor vill man inte ha någon tubrulens som gör att det samlas luft på ett ställe utan att det flödar så fritt som möjligt. Får man resonans så svänger luften vilket kan orsaka diverse flödesstörningar. Hur pass effektiv den där resonansdämparen är måste man nog ha någon slags lufttunnels setup för att mäta.. Känns lite som att dom bör ha gjort det innan dom tryckte dit den :) Sen varför dom gjorde det är en annan femma, bättre bränsleekonomi men kanske lite sämre gasrespons. Beror väl på vad man vill åstadkomma med sin bil helt enkelt. Kanske finns nån info om det nånstans på http://www... :)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Märklig behållare

Inlägg av Speedo »

Jag tror jag försöker följa min grundregel som handlar om att ifall det är en grej jag inte förstår exakt hur den fungerar eller vad den gör, låt den vara. :roll:

Svårt att veta om ingengörerna på Mazda satte dit den bara för att minska ljudnivån (vilket är helt okey för mig) eller om det även påverkar luftflödet. Tarasus förklaring låter mycket vettig faktiskt.

Nåväl, ju tystare desto bättre, tycker jag. Skall även till sommaren ljudisolera motorhuven för att få ner ljudet.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Märklig behållare

Inlägg av Mazd »

Någon som vet om det är resonansdämpare på alla årsmodeller av 2,2:an, eller var det något som tillkom på senare modeller?

Finns det även 2,0 motorer med resonansdämpare? (Har som sagt ingen på min 16v.)

(Speedo: Har Din grundregel tillkommit efter "Det där med den gröna givaren" eller? En kort stund trodde jag att vi hade full koll där, haha!)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Märklig behållare

Inlägg av Speedo »

Jag bytte ju den gröna givaren för att jag hade ett fel som kanske kunde bero på den... Tog ej bort den. Sen så satte jag faktiskt även tillbaka originalet igen. ;) Men visst, det är fortfarande ett mysterium vad som egentligen får tomgången att bli högre när motorn är kall, efterssom det uppenbarligen inte är den här givaren.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar