Primer/Spackel

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Primer/Spackel

Inlägg av Mazd »

Läser och hör ofta (även från proffs) att man ska spackla direkt på plåten annars fäster inte spacklet. Tror mig veta hur rostskyddspigmentet i primer fungerar. (Läste för länge sedan en kanonbra artikel i Wheels om det. Ska se om jag kan hitta den så ska jag visa Er.) Således vill jag påstå att man alltid ska ha rostskyddsprimer på plåten först. Och om inte spacklet fäster på primer så är det dåligt spackel.

Har själv problem med skärmkanterna bak på 16v:n. Där har spacklet släppt i kanterna och det ser inte kul ut på nära håll. Jag använde Hagmans "Optimal Rikt"-spackel. Hade lite tidsnöd så det blev primer på sprayburk, dessutom av annat fabrikat. Vet inte om det kan spela in. Alla skarvar helsvetsades och jag kom dessutom åt att rostskydda bra på insidan så det kan knappast ha krupit ut fukt från insidan.

Har ett förestående skärmkantsbyte på 2,2:an och vill helst undvika att samma sak händer igen. Där skulle jag vilja ha Hagmans "Grundprimer CA" direkt på plåten och sedan spackel. Vad tror ni om det?

Eller finns det bättre produkter än Hagmans? Kom gärna med tips.

Lagade upp och lackade en hel karross med spackel och lackgrejer från Norska Steele. Det märket finns inte kvar längre tyvärr. Då spacklade jag på primer och det funkade hur bra som helst. Då borde ju Hagmans grejer klara det också tycker man.

Nåväl, kom med synpunkter, idéer och erfarenheter på området, tack!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Primer/Spackel

Inlägg av Speedo »

Hagmans epoxyprimer såklart... och visst går den att spackla på (jag kör Hagmans finspackel). Har primern fått härda mer än 24h skall man dock matta den med fint slippapper, typ 1200 för att öka vidhäftningen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Primer/Spackel

Inlägg av Mazd »

Låter bra! Just skärmkanter är det ju lite pyssel med och då vill man ju att det ska hålla sig fint också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Primer/Spackel

Inlägg av Speedo »

Hur har det gått med skärmkanterna, Mazd?

Själv har jag hittils aldrig varit med om att spacklet har släppt. Jag använder nästan uteslutande Hagmans Finspackel. Mot plåten har jag nu för tiden nästan alltid CA Primer (penslad). Sedan brukar jag använda Hagmans grå grundfärg också, men det är oftast ovanpå det utslipade spacklet innan jag lägger topplacken, dels för att se att ytan är bra och för att undvika "öar".
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Primer/Spackel

Inlägg av Mazd »

Det har inte hänt något med några skärmkanter här, tyvärr. 16v:n har fortfarande oåtgärdat spackelsläpp och 2,2:an stoltserar som Ni alla vet med alu-tape och övermålad hönsskit tills vidare. Jag slösar allför mycket tid på jobb för tillfället.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Primer/Spackel

Inlägg av Speedo »

Ok, ja det är ju högsäsong för dig nu vet jag, och då blir det inte mycket mekande. Trist att du måste skruva på vintern i kylan...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar