Tankbyte på 2,2-kombin

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Det här är väl något som de flesta "GY (Golden Years)"-ägare förr eller senare måste ägna sig åt. Själv har jag som vanligt dragit på det i det längsta, och senaste året bara fyllt tanken till hälften för att slippa droppande bensin. Men nu är det akut. Jag märkte idag att det blivit ett hål långt ner i bakkant på tanken som det konstant sipprar soppa ur. Gnuggade lite tvål i hålet för att få tätt. Lite kul i eländet att få testa det gamla knepet, och se att det funkar. Tanken är bytt av tidigare ägare som inte besvärat sig med att rostskydda. Bara svart "ekonomiplåtsfärg". Ja, så går det som det går. Så nu ska 2,2-kombin få sin tredje tank i livet. Ska plocka över tanken från 16v:n har jag tänkt. Jag hoppas att den är ok. Det är en tank som jag monterat med mycket rostskydd, men åren går ju så vi får se vilket skick den är i. Återkommer med rapporter om bytet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
mattea87
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 02 jun 2012, 12:31

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av mattea87 »

Kan rappotera att tankbyte på 626 -88 är helt ockej enligt min mening, jag har bytt min och tagit bort den 3ggr för diverse jobb med svets och vinkelslip (Viktigt vid sådana jobb i närheten)
Så kolla annars med skroten om du kan köpa en bensintank, jag gjorde det och slipade den helt och skyddade den :)
Funkar Fint!!! /Mattias S
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Håller med dig mattea87, tankbyte på "GY (Golden Years)" är ganska straight forward.

Det jag är dålig på i sammanhanget är planeringen; dvs att skaffa den nya tanken i tid och rostskydda den och så vänta tills rostskyddet torkat innan montering. Annars blir det en jättekladdig operation.

Jag fick bort båda tankarna och påfyllningsrören, som också ska bytas, igår. Ska snart går ut och fortsätta med arbetet...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Nu är "nya" tanken på plats. Kladdigt och lite småbökigt blev det ändå att byta tank, eftersom jag ville passa på att spruta rostskydd under när tanken var borta. Här är lite bilder.
Tanken från 16v:n efter tvätt. Ungefär det skick som jag trodde och hoppades på; helt ok.
Tanken från 16v:n efter tvätt. Ungefär det skick som jag trodde och hoppades på; helt ok.
Visad 13695 gånger
Plockade bort armaturen och tömde 2,2:an innan demontering av tank. Tankade 30 liter precis innan jag upptäckte att det rann bensin under bilen. Körde hem och tryckte i tvål, så jag kunde rädda 20 liter soppa.
Plockade bort armaturen och tömde 2,2:an innan demontering av tank. Tankade 30 liter precis innan jag upptäckte att det rann bensin under bilen. Körde hem och tryckte i tvål, så jag kunde rädda 20 liter soppa.
Visad 13695 gånger
Bra sätt att få igång en hävert. Klipp ett hål i sugslangen någon decimeter från änden. Tryck in tryckluftspistolen i hålet riktad mot utloppet, men inte så långt in i slangen så att den helt blockeras. blås ett par sekunder så drar ejektorverkan igång häverten. Ta ur pistolen och håll för hålet för bästa flödet.
Bra sätt att få igång en hävert. Klipp ett hål i sugslangen någon decimeter från änden. Tryck in tryckluftspistolen i hålet riktad mot utloppet, men inte så långt in i slangen så att den helt blockeras. blås ett par sekunder så drar ejektorverkan igång häverten. Ta ur pistolen och håll för hålet för bästa flödet.
Visad 13695 gånger
16v-tanken efter påbättrat rostskydd. Luftningen är förlängd med ett PVC-rör för att slippa få skarven precis över bakaxelbalken.
16v-tanken efter påbättrat rostskydd. Luftningen är förlängd med ett PVC-rör för att slippa få skarven precis över bakaxelbalken.
Visad 13695 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Nice att kunna tanka fullt igen! :thumbup: :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av Speedo »

Härligt. Bra jobbat!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
mattea87
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 02 jun 2012, 12:31

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av mattea87 »

Ett tips när man målar/sprayar med lite tjockare färger och skydd är som jag gjorde med min Bensintank är att Måla den i pannrummet då den torkar mycket fortare i värmen.har 23-35 grader där inne 24/7 ;)
Nyss Slipade jag mina fäljar på bilen med vinkelslip med stålborsterondell (julas 49kr) sen Hammarlack 3 lager på fälgen, ser riktigt sexigt ut :)
Stålborste M14. Max 12500 varv/min. Ø 115 mm. Art.nr: 256047
Bild
Senast redigerad av mattea87 den sön 07 okt 2012, 11:14, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Jo, värme gör ju underverk för torktider. (Men vi har ju kökspanna... :D )

Det vore inte så dumt med ett litet torkrum, där man kunde hänga nymålade grejer och dra på mycket värme under torktiden.

(Jag tänkte göra precis likadant med jeepfälgarna; stålborstrondell och hammarlack.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av Speedo »

Jag har tyvärr inte heller något varmt rum att lägga saker för tork i.

Jo, stålborste på borrmaskin är ju en klassiker, men på rondellen har jag inte provat.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Inte helt osökt kommer man att tänka på värmeanläggningar så här års. Och nu när jag har en så underbar verkstad så vill jag ju vara i den när jag har tid, dvs på vintern. Visst, en stor byggfläkt funkar ju, men ska man dra på 10kW så är det de facto drygt 10 spänn för en timmes värme och en hundring (!) för en heldag. Helt galet!

Har en gammal Contura-kamin stående som är uppskrämd till 16kW (!) med en braskassett... Ett nytt projekt på gång i verkstaden med andra ord. Och en fördel med att inte längre arbeta med vedeldstäder och skorstenar är att man kan göra galna och livsfarliga installationer utan att skämma ut sig och förlora yrkesstoltheten.

Jag var hos en kille som hade en liten verkstad där han pysslade med konstsmide och liknande. Han hade en braskamin där, sååå mysigt och varmt! Såvida man inte funderar på regler för lokaleldstäder och försäkringsbolag och sånt tjafs förstås. (Men sist jag åkte förbi smideskillen så stod hans verkstad kvar helt ouppbrunnen, och det är ju det som räknas, tycker jag.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar