Sida 1 av 3

Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: fre 28 sep 2012, 20:23
av Mazd
Det här är väl något som de flesta "GY (Golden Years)"-ägare förr eller senare måste ägna sig åt. Själv har jag som vanligt dragit på det i det längsta, och senaste året bara fyllt tanken till hälften för att slippa droppande bensin. Men nu är det akut. Jag märkte idag att det blivit ett hål långt ner i bakkant på tanken som det konstant sipprar soppa ur. Gnuggade lite tvål i hålet för att få tätt. Lite kul i eländet att få testa det gamla knepet, och se att det funkar. Tanken är bytt av tidigare ägare som inte besvärat sig med att rostskydda. Bara svart "ekonomiplåtsfärg". Ja, så går det som det går. Så nu ska 2,2-kombin få sin tredje tank i livet. Ska plocka över tanken från 16v:n har jag tänkt. Jag hoppas att den är ok. Det är en tank som jag monterat med mycket rostskydd, men åren går ju så vi får se vilket skick den är i. Återkommer med rapporter om bytet.

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: sön 30 sep 2012, 20:17
av mattea87
Kan rappotera att tankbyte på 626 -88 är helt ockej enligt min mening, jag har bytt min och tagit bort den 3ggr för diverse jobb med svets och vinkelslip (Viktigt vid sådana jobb i närheten)
Så kolla annars med skroten om du kan köpa en bensintank, jag gjorde det och slipade den helt och skyddade den :)
Funkar Fint!!! /Mattias S

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: mån 01 okt 2012, 08:30
av Mazd
Håller med dig mattea87, tankbyte på "GY (Golden Years)" är ganska straight forward.

Det jag är dålig på i sammanhanget är planeringen; dvs att skaffa den nya tanken i tid och rostskydda den och så vänta tills rostskyddet torkat innan montering. Annars blir det en jättekladdig operation.

Jag fick bort båda tankarna och påfyllningsrören, som också ska bytas, igår. Ska snart går ut och fortsätta med arbetet...

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: mån 01 okt 2012, 17:55
av Mazd
Nu är "nya" tanken på plats. Kladdigt och lite småbökigt blev det ändå att byta tank, eftersom jag ville passa på att spruta rostskydd under när tanken var borta. Här är lite bilder.
Tanken från 16v:n efter tvätt. Ungefär det skick som jag trodde och hoppades på; helt ok.
Tanken från 16v:n efter tvätt. Ungefär det skick som jag trodde och hoppades på; helt ok.
Visad 13784 gånger
Plockade bort armaturen och tömde 2,2:an innan demontering av tank. Tankade 30 liter precis innan jag upptäckte att det rann bensin under bilen. Körde hem och tryckte i tvål, så jag kunde rädda 20 liter soppa.
Plockade bort armaturen och tömde 2,2:an innan demontering av tank. Tankade 30 liter precis innan jag upptäckte att det rann bensin under bilen. Körde hem och tryckte i tvål, så jag kunde rädda 20 liter soppa.
Visad 13784 gånger
Bra sätt att få igång en hävert. Klipp ett hål i sugslangen någon decimeter från änden. Tryck in tryckluftspistolen i hålet riktad mot utloppet, men inte så långt in i slangen så att den helt blockeras. blås ett par sekunder så drar ejektorverkan igång häverten. Ta ur pistolen och håll för hålet för bästa flödet.
Bra sätt att få igång en hävert. Klipp ett hål i sugslangen någon decimeter från änden. Tryck in tryckluftspistolen i hålet riktad mot utloppet, men inte så långt in i slangen så att den helt blockeras. blås ett par sekunder så drar ejektorverkan igång häverten. Ta ur pistolen och håll för hålet för bästa flödet.
Visad 13784 gånger
16v-tanken efter påbättrat rostskydd. Luftningen är förlängd med ett PVC-rör för att slippa få skarven precis över bakaxelbalken.
16v-tanken efter påbättrat rostskydd. Luftningen är förlängd med ett PVC-rör för att slippa få skarven precis över bakaxelbalken.
Visad 13784 gånger

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: fre 05 okt 2012, 15:54
av Mazd
Nice att kunna tanka fullt igen! :thumbup: :wave:

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: lör 06 okt 2012, 19:31
av Speedo
Härligt. Bra jobbat!

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: sön 07 okt 2012, 01:09
av mattea87
Ett tips när man målar/sprayar med lite tjockare färger och skydd är som jag gjorde med min Bensintank är att Måla den i pannrummet då den torkar mycket fortare i värmen.har 23-35 grader där inne 24/7 ;)
Nyss Slipade jag mina fäljar på bilen med vinkelslip med stålborsterondell (julas 49kr) sen Hammarlack 3 lager på fälgen, ser riktigt sexigt ut :)
Stålborste M14. Max 12500 varv/min. Ø 115 mm. Art.nr: 256047
Bild

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: sön 07 okt 2012, 08:44
av Mazd
Jo, värme gör ju underverk för torktider. (Men vi har ju kökspanna... :D )

Det vore inte så dumt med ett litet torkrum, där man kunde hänga nymålade grejer och dra på mycket värme under torktiden.

(Jag tänkte göra precis likadant med jeepfälgarna; stålborstrondell och hammarlack.)

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: mån 08 okt 2012, 10:57
av Speedo
Jag har tyvärr inte heller något varmt rum att lägga saker för tork i.

Jo, stålborste på borrmaskin är ju en klassiker, men på rondellen har jag inte provat.

Re: Tankbyte på 2,2-kombin

Postat: mån 08 okt 2012, 17:45
av Mazd
Inte helt osökt kommer man att tänka på värmeanläggningar så här års. Och nu när jag har en så underbar verkstad så vill jag ju vara i den när jag har tid, dvs på vintern. Visst, en stor byggfläkt funkar ju, men ska man dra på 10kW så är det de facto drygt 10 spänn för en timmes värme och en hundring (!) för en heldag. Helt galet!

Har en gammal Contura-kamin stående som är uppskrämd till 16kW (!) med en braskassett... Ett nytt projekt på gång i verkstaden med andra ord. Och en fördel med att inte längre arbeta med vedeldstäder och skorstenar är att man kan göra galna och livsfarliga installationer utan att skämma ut sig och förlora yrkesstoltheten.

Jag var hos en kille som hade en liten verkstad där han pysslade med konstsmide och liknande. Han hade en braskamin där, sååå mysigt och varmt! Såvida man inte funderar på regler för lokaleldstäder och försäkringsbolag och sånt tjafs förstås. (Men sist jag åkte förbi smideskillen så stod hans verkstad kvar helt ouppbrunnen, och det är ju det som räknas, tycker jag.)