Tips om verkstad

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Tips om verkstad

Inlägg av bcquest »

Hej, hej!

Jag skulle uppskatta lite tips om någon verkstad som ni vet verkligen kan gamla Mazdor av den typ som vi här på forumet innehar.

Historien börjar i centrala Norrköping för drygt två år sedan då jag köpte en 626:a med automat av 1988 års modell med 13000 mil på mätaren.

Under pågående provkörning upptäckte jag den klassiska låga tomgången men lät mig inte tyngas av det utan prutade ner priset ytterligare och åkte hemåt, glad i hågen.

Väl hemma så upptäckte jag att kylarvattnet kokade och där någonstans börjar en ganska omfattande renovering som inte är klar än idag tyvärr.

Nya packningar från toppen och uppåt, ventiltätningar och hela kamremspaketet. Ny termostat och diverse givare men när bilen provstartades så gick den

förvisso igång men klarade bara att hållas vid liv om man höll varvtalet uppe.

Minsta försök att släppa gasen eller lägga i D resulterade i motorstopp. Att därefter försöka starta igen blev svårt då startmotorn inte fick någon ström men

efter att tydligt lagt i läge P så kunde man försöka starta igen men då kändes det lite huggande i startproceduren.

Jag har helt enkelt ingen aning om vad som kan vara fel men jag känner att det finns två vägar ur det här, att få hjälp så att bilen går att köra igen eller skroten.

Trevlig Helg!

Björn
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tips om verkstad

Inlägg av Mazd »

Vet inte om det här är ett bra tips, men i Mjölby finns Wiséns bilar och de har en egen verkstad. Wiséns sålde Mazda under många år och då drevs verkstaden fristående av en herre som kunde sin sak (Tror att han hette Klas/Claes och han körde själv en "GY (Golden Years)" hatchback). Mina föräldrar servade 626 -84, 323 -84 och 2st 323 -88 där. Jag tror att Klas har dragit sig tillbaka och att Wiséns driver verkstaden i egen regi numera. Men det skulle kanske inte skada att kolla med dem? Eller kanske det går att hitta Klas och fråga snällt om han vill ta sig an en "GY (Golden Years)" på fritiden? Det är så j-la dyrt med verkstäder, så bara tanken på det får min mage att dra ihop sig i olustkänslor.

En tanke; Är det rätt olja i automatlådan, och i vilket skick är oljan?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Tips om verkstad

Inlägg av bcquest »

Hallå Mazd och tack för tack för ditt tips!

Jag håller med dig angående verkstadsbesök och kostnaden för dessa men jag behöver få rull på gamlingen snart, dock inte till vilket pris som helst.

Det kan väl vara värt att höra av sig till Wiséns och kolla om Clabbe fortfarande kan tänka sig att skruva på en riktig bil. :D

Det ska ju helst vara en sån där gubbe som du beskriver som skruvade med grejorna när de var moderna och som har näsa för var han ska börja kolla.

Att lämna in den på en Mazda-verkstad här i Norrköping för någon form av felsökning törs jag knappt göra med tanke på timpris.

Jag kollar med Mjölby så får vi se.

På återhörande

Björn
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tips om verkstad

Inlägg av Speedo »

Bra tips där. Lycka till och hör av dig med resultatet!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Tips om verkstad

Inlägg av bcquest »

Hallå!

En uppdatering då....Det har gått lite trögt att hitta Classe i Mjölby men som av en händelse gick min granne förbi förra veckan och undrade varför Mazdan stod där på uppfarten och såg ledsen ut.

Jag förklarade läget och han erbjöd sig att hjälpa till helt gratis, jag funderade en sekund och tackade sedan ja.

Vi drog in bilen i garaget i söndags morse och sedan började ett 6 timmar långt mekande och just när jag trodde att allt hopp var ute så gick bilen igång!!

Om man betänker att den har stått stilla med samma bensin i tanken i två år och att tändningen är ställd på känn så gick den riktigt bra, den kunde även stå på tomgång trots ett visst spottande.

Jag var såklart tvungen att ta en liten sväng på grusvägen så att den fick bli lite varm, det gör mig väldigt glad att den rullar igen.

Nu ska jag bara tändningen ställas och en besiktningstid bokas så ska vi möta vintern tillsammans.

Tack för tips och råd!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tips om verkstad

Inlägg av Speedo »

Vilken solskenshistoria!Härligt. Håll oss uppdaterade om hur det går när ni finjusterat upp den!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tips om verkstad

Inlägg av Mazd »

Det var som tusan vilket flyt... Härligt! Gött att ännu en "GY (Golden Years)" rullar fortfarande!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar