Tips om verkstad
Postat: lör 29 sep 2012, 15:48
Hej, hej!
Jag skulle uppskatta lite tips om någon verkstad som ni vet verkligen kan gamla Mazdor av den typ som vi här på forumet innehar.
Historien börjar i centrala Norrköping för drygt två år sedan då jag köpte en 626:a med automat av 1988 års modell med 13000 mil på mätaren.
Under pågående provkörning upptäckte jag den klassiska låga tomgången men lät mig inte tyngas av det utan prutade ner priset ytterligare och åkte hemåt, glad i hågen.
Väl hemma så upptäckte jag att kylarvattnet kokade och där någonstans börjar en ganska omfattande renovering som inte är klar än idag tyvärr.
Nya packningar från toppen och uppåt, ventiltätningar och hela kamremspaketet. Ny termostat och diverse givare men när bilen provstartades så gick den
förvisso igång men klarade bara att hållas vid liv om man höll varvtalet uppe.
Minsta försök att släppa gasen eller lägga i D resulterade i motorstopp. Att därefter försöka starta igen blev svårt då startmotorn inte fick någon ström men
efter att tydligt lagt i läge P så kunde man försöka starta igen men då kändes det lite huggande i startproceduren.
Jag har helt enkelt ingen aning om vad som kan vara fel men jag känner att det finns två vägar ur det här, att få hjälp så att bilen går att köra igen eller skroten.
Trevlig Helg!
Björn
Jag skulle uppskatta lite tips om någon verkstad som ni vet verkligen kan gamla Mazdor av den typ som vi här på forumet innehar.
Historien börjar i centrala Norrköping för drygt två år sedan då jag köpte en 626:a med automat av 1988 års modell med 13000 mil på mätaren.
Under pågående provkörning upptäckte jag den klassiska låga tomgången men lät mig inte tyngas av det utan prutade ner priset ytterligare och åkte hemåt, glad i hågen.
Väl hemma så upptäckte jag att kylarvattnet kokade och där någonstans börjar en ganska omfattande renovering som inte är klar än idag tyvärr.
Nya packningar från toppen och uppåt, ventiltätningar och hela kamremspaketet. Ny termostat och diverse givare men när bilen provstartades så gick den
förvisso igång men klarade bara att hållas vid liv om man höll varvtalet uppe.
Minsta försök att släppa gasen eller lägga i D resulterade i motorstopp. Att därefter försöka starta igen blev svårt då startmotorn inte fick någon ström men
efter att tydligt lagt i läge P så kunde man försöka starta igen men då kändes det lite huggande i startproceduren.
Jag har helt enkelt ingen aning om vad som kan vara fel men jag känner att det finns två vägar ur det här, att få hjälp så att bilen går att köra igen eller skroten.
Trevlig Helg!
Björn