Känsligt ställe: Luftsnorkel

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Mazd »

En grej som hände på min 16v var att "luftsnorkeln" mellan LMM och spjällhuset sprack på undersidan.

Gissningsvis går det sönder pga att olja från vevhusventilationen rinner ner där och förstör gummit. Det är inte helt lätt att upptäcka detta fel om man inte letar efter det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:En grej som hände på min 16v var att "luftsnorkeln" mellan LMM och spjällhuset sprack på undersidan.

Gissningsvis går det sönder pga att olja från vevhusventilationen rinner ner där och förstör gummit. Det är inte helt lätt att upptäcka detta fel om man inte letar efter det.
Man lär nog hitta felet ganska snabbt dock när det väl uppstår :) Iaf om man använder den beprövade metoden med startgas på alla slangar ;)
Ganska rolig formulering "inte helt lätt att upptäcka detta fel om man inte letar efter det." får mig att fundera på om du letar efter fel som inte finns :P :mrgreen:
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Mazd »

Tja, formuleringen var väl sådär...hehe. Det kan jag ju hålla med om. Faktum var att undersidan på "luftsnorkeln" var ordentligt murken med många stora genomgående sprickor. Tydligen höll det tätt så pass att det inte märktes när man körde, så jag tror att jag körde länge med detta felet innan jag hittade det av en händelse när jag skulle greja med något annat.

Och visst letar jag efter fel som inte finns ibland, men då brukar jag hitta andra fel istället så det jämnar ju ut sig.

Trevlig helg!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:Tja, formuleringen var väl sådär...hehe. Det kan jag ju hålla med om. Faktum var att undersidan på "luftsnorkeln" var ordentligt murken med många stora genomgående sprickor. Tydligen höll det tätt så pass att det inte märktes när man körde, så jag tror att jag körde länge med detta felet innan jag hittade det av en händelse när jag skulle greja med något annat.

Och visst letar jag efter fel som inte finns ibland, men då brukar jag hitta andra fel istället så det jämnar ju ut sig.

Trevlig helg!

hahaha :) den som söker skall finna!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Speedo »

Håller med... visst har det hänt mer än en gång att man fixat en grej och då hittat ett helt annat fel.

Mazd, det jag intresserad av att höra är vad felsymptomen var när du hade sprickorna i snorkeln? Jag har inte haft lös den och kan faktiskt inte svära på att den är helt bra. Det är ju som sagt svårt att komma åt att titta under...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Mazd »

Speedo: Jag hade inga felsymptom alls, så tydligen höll det ganska tätt ändå. Jag skulle ta bort "luftsnorkeln" (vad heter den egentligen förresten?) för att komma åt något annat när jag såg att den var ordentligt trasig.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Speedo »

Okey... jag har hört andra prata om förhöjd bränsleförbrukning osv när den drar tjuvluft där.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Speedo »

Hur lagade du luftsnorkeln, Mazd? Jag funderar på att ta lös min och undersöka, "bara för att".
Ingen annan som kan verifiera ökad bränsleförbrukning med sprickor i snorkeln? :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Mazd »

När jag hittade sprickorna så lagade jag "tillfälligt" med eltape. (Linda löst för tapen drar ihop sig när det blir kallt och kan i värsta fall skära in i sprickorna och öppna dem mer.) Körde med tape några månader tills jag hittade en snorkel på skroten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftsnorkel

Inlägg av Speedo »

Okey... men du gjorde aldrig nån notering på sänkt bränsleförbrukning efter åtgärd?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar