Viker den sig på mitten?

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Viker den sig på mitten?

Inlägg av Speedo »

Nojjig som man är... har märkt att förardörren verkar hängt sig lite, till synes utan anledning? Det som oroar mig en gryna är att den brukar bli så när jag hissar upp den med domkraft fram. Nu är det alltså så även när den är ner hissad. Jag vet ju att golvet just innanför fogen mot sparklådan är i ganska dåligt skick. Körde ju bara på nån rostomvandlare och sedan tjockt rostskydd ovanpå, så man vet ju inte om det gror där under.

Men skulle det kunna vara så att den tappar lite styrsel i chassit pga rost?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Viker den sig på mitten?

Inlägg av Mazd »

Vet inte egentligen. Det där med domkraften känner jag igen. Det kan ju vara dörrarna (gångjärnen) som har satt sig också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Viker den sig på mitten?

Inlägg av datadavid »

Min glappar i gångjärnen. Slitit sig ovala i guess.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Viker den sig på mitten?

Inlägg av Speedo »

Ok... för ett antal år sedan "bröt" jag till dörren, och det har faktiskt hållit sig rätt bra.
Men just det där med att när den är upphissad så blir det "lite klonk" när jag stänger dörrarna försiktigt, har nog alltid varit så vad jag kan komma ihåg.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar