Min Mazda kokar

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Hello!

Jag skrev en tråd om hur jag efter en omfattande motorrenovering äntligen fick liv i 626:an och jag har nu fått tillbaka alla delar så jag är beredd på en besiktning nu på fredag.

Igår tog jag en tur på ca 10 minuter och lät efter det bilen stå på tomgång i en kvart.

Precis innan jag tänkte stänga av bilen upptäckte jag hur det fräste under huven och såg då att kylarvattnet kokar i expansionskärlet.

Det var för övrigt precis så det var innan jag bytte topplockspackning, vattenpump, termostat osv, allt original.

Jag har försökt att läsa andra trådar här på forumet och även på övriga nätet för ett svar på gåtan.

Bilen går mycket bra även när det sprutar hett vatten ur expansionskärlet. Termostaten var knappt uppe i arbetstemperatur och fläkten gick heller inte igång.

Någon som har något " hett " tips?

Bilen är en 2.0 8V med automatlåda.

Tacksam för hjälp!

Björne
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Speedo »

Min första tanke var att din kylfläkt inte fungerar (Det är bra att testköra den då och då), men sedan lät det nästan som att du har stopp nånstans, eller luft.

Byt kylarvätska och gör en riktig luftning, samt verifiera att kylfläkten fungerar (finns info i forumet om hur man gör).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Mazd »

Frågan är om den verkligen kokar på riktigt...

Är kylarlocket ok? Dessa kan bli trötta och öppna vid för lågt tryck. Då bubblar det över i exp. kärlet utan att motorn är för varm. (Hände mig på en Corolla. De har också ND-lock.)

Öppnar termostaten som den ska? Man får väl anta att den gör det eftersom den nyligen är bytt...

Som Speedo skriver så är det väldigt bra att kolla så att fläkten verkligen går igång som den ska. Kablaget till fläkten har en tendens att oxidera utöver det vanliga. !!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Tack för svar Speedo och Mazd!

Jag ska överväga att tappa ur den gamla kylarvätskan som inte är så gammal då det i princip bara är rostvatten.

Vet inte om det påverkar något men det skulle ju kännas bättre om den var blågrön till färgen och inte brun.

Termostaten borde ju öppna med tanke på att det är en helt ny original men man kan väl aldrig vara säker förstås.

Kylarfläkten har uppträtt lite mysko tycker jag. Tidigare provstarter har kylarfläkten gått igång direkt så fort motorn startat och det känns ju lite överkurs.

Då provade jag att dra bort fläktkontakten men den fortsatte att brumma på, då tog jag isär hela strömkontakten och vips så var det slutfläktat.

Sen dess har den inte gått igång igen över huvud taget.

Jag ska se över tätheten i locket, har aldrig tänkt på det förut, hoppas att det är så enkelt.

Läste på andra forum att liknande sympton kan bero på sprucken topp, hur troligt är det på en gammelmazda?

Vore inte kul isf...

Hur som, tack för tipsen som vanligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Mazd »

Tanken på sprucken topp eller misslyckat topplockspackningsbyte slog mig igår, men jag ville inte vara en killjoy direkt när du nyligen lagt ner så mycket jobb, bcquest.

Bäst att börja med att kolla de enkla grejerna... (Hm, ska jag säga. :oops: )

Jag hade liknande symptom på min 2,2 när topplockspackningen gick. Det kokade inte över, men bubblade rätt bra i exp. kärlet. Bilen gick bra och skadan var så liten att det inte märktes något när jag komp-provade. (Inte heller när toppen sprack för mig på min 16v så såg jag något vid komp-prov.)

Men en 8v brukar tåla det mesta. Jag har svårt att tro på sprucken topp, men det är bara en känsla...

Hur som helst ska du nog kolla elen till fläkten. Tror att vi har skrivit om detta tidigare. TROR att det var såhär: På 88-90b ska fläkten starta när man lossar givarkabeln från givaren. På 90b-91 ska fläkten starta när man lossar givarkabeln och jordar den. Och såklart ska fläkten starta när rätt temp är uppnådd.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Speedo »

Nä, kylarvätskan skall definitivt inte vara brun. Sedan skall man ju ändå byta kylarvätska vart annat år, även om inte många gör det. Det är just i första hand för dom korrosionsskyddande egenskaperna.

Kylfläkten måste ju fungera som sagt, annars är det inte konstigt om den kan bli överhettad vid tomgångsskörning. Ang. det som Mazd nämner ang. topplockspackning, det var inte så att du hade bytt på den bilen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Jaha, en liten uppdatering då... Jag har gjort om samma procedur idag dock med ett nästan tomt expansionskärl istället. Efter en provtur fick bilen stå på tomgång i ca 10 minuter och efter det öppnade jag kylarlocket försiktigt värre men den förväntade explosionen uteblev helt.

Det är fortfarande så att temp.mätaren inte går upp nämnvärt heller. Kan man jorda kontakten och på så sätt se om den fungerar?

Om problemet satt i toppen, borde det inte ha varit ett jävla tryck i kylaren då?

Det verkar som att den gör av med kylarvätska för jag kunde fylla på några deciliter i kylaren men inget som är synligt på garagegolvet iaf.

Speedo, det stämmer bra, jag har helt nyligen satt dit en ny originalpackning till toppen och för att överdriva det hela så köpte jag helt nya topplocksbultar också. Draget i rätt ordning enligt Haynes och med rätt moment men det spelar kanske mindre roll om toppen är skev alternativt sprucken.

Mazd, finns det inget sätt att kunna avgöra någorlunda enkelt om toppen är skrot? I min värld så tycker jag ju att motorn borde ge mig en vink men det kamske inte är så enkelt.

Det är max 3 månader sen den fick ny kylarvätska men helt klart är den i behov av ett nytt byte inom kort. Kanske borde köra igenom systemet ordentligt.

I morgon ska den iaf till bilprovningen och jag hoppas att den inte börjar koka eller något annat kul då.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Mazd »

Att bekräfta sprucken topp på ett enkelt sätt är tyvärr inget som jag lyckats med i alla fall.

(Kan bara berätta om egna försök och erfarenheter, men jag vet inte om det gör dig klokare:

När toppen sprack på min 16v så gick den jättebra, bra komp, ingen vitrök i avgaserna, inget bubbel i exp. kärlet. En liter kylarvätska per 10 mil fick jag fylla på. Då hittade jag till sist sprickan visuellt.

När topplockspackningen gav upp på min 2,2 och det bubblade i exp. Det kokade inte över men det försvann vatten in i en cylinder. Bra komp. Då testade jag att provtrycka kylsystemet. Tror att jag skrev något om det här... Jag pluggade kylarpåfyllningen och monterade en mätklocka och en cykelventil på kopplingen till exp. kärlet och satte typ 1,5 kg tryck med kompressorn. Sedan fick det stå över natten. Nästa morgon var trycket kvar! Lika fullt var topplockspackningen trasig!!!)

Nåväl, åter till ordningen. Hur trycket blir i kylsystemet vid sprucken topp beror helt på var toppen är sprucken och hur stor spricka det är.

När du provkörde med nästan tomt exp. kärl från start, fylldes kärlet upp snabbt då? Om så är fallet och du inte hade tryck i systemet när du öppnade kylarlocket så tycker jag att det låter som ett defekt kylarlock. Jag tror att detta kan hindra motortempen från att gå upp också. Det var väl därför man hade tryckkokare då det begav sig. En öppen kastrull (utan kylarlock sas) blir ju aldrig varmare än 100 grader... (Och långt innan dess har vätskan man värmer börjat expandera och flyttat till exp. kärlet/golvet om man startar med full kylare/kastrull. (Skriver han som helt ärligt inte vet hur den egna köksspisen funkar. Jag försöker se det som macho-cred, och det är en väldigt space:ad spis som vi skaffade för färgens skull.)

Tappade bort mig helt nu, så jag säger god natt, mina vänner.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Tack Mazd för svaret den sena timmen till trots!

Det verkar vara rätt så klurigt det här och jag har på känn att antingen är det helt åt skogen med sprucken topp och en mycket lång konvalescenstid innan gammelmazdan mår bra igen eller så är det nåt fjantigt enkelt.

När jag provkörde sist med endast en liten mängd kylarvätska i exp.kärlet ( under MIN-strecket ) så blev det aldrig så att det kom ut någon vätska från kylaren till exp.kärlet utan den stod bara och tuffade på tomgång, som vanligt utan att kylfläkten går igång om jag inte själv lossar kontakten.

När jag gick runt huset idag såg jag en stor grön fläck i snön där bilen hade stått. Jag börjar undra om den läcker kylarvätska någonstans och till sist såklart går för varm pga brist på kylarvätska?

Det blev för övrigt ingen besiktning igår då främre vajern till p-bromsen gick av när jag skulle spänna den lite. Fortsättning följer med andra ord...

Ska jag räkna med större skador och reparationer om jag bara struntar i allt och kör?

Spelar ingen roll förresten, kan fan inte sova när bilen är såhär, problemet måste lösas!

Jasså du Mazd, du kör med hi-tech i köket? Jag trodde du var mera retro och hade vedspis?
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Speedo »

Kör inte med för lite kylarvätska, det är det värsta du kan göra. Fick du en pöl i snön är det bara att börja titta var det droppar ifrån. Hissa upp med domkraft och lys underifrån (om du inte ser nåt överifrån) med en bra ficklampa till att börja med?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar