Min Mazda kokar

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Jag ska ta dig på orden Speedo. Snart klar med p-bromsen och då blir det provkörning med fullt system och sen in i garaget för läckagekoll.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Mazd »

Det är jättelömskt när det försvinner vatten. Det finns så många "säkra" sätt att konstatera var det tar vägen vid topp-problem. Vita avgaser. Komp-test. Provtrycka kylsystemet. Men i praktiken har faktiskt inget sådant funkat för mig...

Var glad att det blir en pöl under bilen. Det borde tyda på något enkelt. (Men inte nödvändigtvis.)

(Angående köks-spisen så köpte vi den för att det var den enda vi hittade som såg retro ut, men du har rätt, bcquest, vedspis är mer vår stil... :D Ibland får vi bryta strömmen för att nollställa spis-eländet när den har hängt sig så att vi inte kan använda ungnen. Vet inte om det är spisen eller vi själva som är patetiska. Antagligen båda delarna. Off topic så det räcker nu kanske?)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Jag håller med dig Mazd, det här med vattenläckage är ett elände. Igår körde jag igenom systemet med kylarrengöring för att bli kvitt så mycket av rostvattnet som möjligt.

Jag använde mig av tryckluft för att få ut så mycket som möjligt av det gamla vattnet men när jag skulle fylla på med ny fräsch kylarvätska så gick det bara i ca 5 liter av rekommenderade 7,5?

Inga läckage noterade men heller inget kokeri i exp.kärlet.

Det verkar som att det kommer vita avgaser eller så är det möte mellan varma avgaser och kall/fuktig luft.

Om vi bara leker med tanken att toppen är finito och ej går att laga, finns det att få tag i en vettig hel begagnad då eller har de också skickats till Afrika?

Jag sökte lite på Laga mest på kul men jag hittade inget där.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Mazd »

F-n också, ska skrotarna sälja "våra" reservdelar till Afrika?! Har faktiskt inte tänkt på den risken.

Jag tänker spontant att en 8v topp inte borde vara svår att få tag på, och inte dyr heller, men jag kanske har fel.

Anropar Landskrona: Har du någon 8v topp i någon av högarna, mazdalover?

Precis, vita avgaser kan mycket väl bero på väderleken.

Jag har nog aldrig lyckats få i hela den angivna mängden kylarvätska efter genomsköljning på någon bil som jag grejat med. Men 5 liter av 7,5 låter väldigt lite. Att blåsa ut kvarvarande vätska med tryckluft är nog bättre än ingenting, men jag tror att luften tar genaste vägen genom kylsystemet och inte påverkar eventuell kvarvarande vätska i skrymslen och vrår nämnvärt. Kanske funkar det med att helt enkelt hälla ur vätskan, dvs hissa baken på bilen med domkraft så högt det går? (Hade vårdnad om en KE70 Corolla som jag fick hissa nosen på och tomgångsköra när sista kylarvätskan skulle fyllas i, annars blev det massor med luft i systemet. Tror att det tom stod i verkstadshandboken till den bilen.) Men "GY (Golden Years)" brukar bara vara att tappa ur och fylla på utan problem. Har inte grejat så mycket med 8v ska jag tillägga.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Haha, det var inte meningen att skapa panik i Mazda-leden men när jag var och letade delar på skrotar runt omkring östergötland så sa dom till mig att det kommer folk från bla Afrika som spenderar hela dagar åt att plocka ur motorer ur gamla Mazdor och Toyotor för vidare transport till utlandet.

Det är väl så enkelt att det är bra och pålitliga motorer som dom kan hålla igång för en rimlig kostnad?

Jag tycker inte heller att det borde vara så komplicerat att få ut den eventuella luft som är i systemet, har gjort det förr på olika bilar men jag blir fundersam när det helt plötsligt är tvärstopp och flera liter kvarstår till rätt mängd.

Jag ska försöka göra en bättre utvärdering av problemet när jag kan köra den längre sträckor. Kvarstår problemet med kokning, läckande kylarvätska och allt vad det är så får jag väl göra en djupdykning i motorn igen.

Vi får väl se om Mazdalover har nåt på lagret...
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Speedo »

Har du hittat något uppenbart kylarvätskeläckage ännu, bcquest?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Nej Speedo, det är torrt på garagegolvet under bilen. Jag köpte ett nytt kylarlock och en ny temp.givare som jag provade igår och tempen gick upp till normalläge så det var nog ett bra köp ( 25 kr ).

I övrigt hände det vanliga efter provtur och mycket kort tomgångskörning utanför garaget, vulkanutbrott i exp.kärlet...

Min snälla granne var förbi igår och informerade mig om att det var fel sorts kylarlock så den når inte ner att täta utan så fort vattnet expanderar av värme så far det förbi kylarlocket och ut i kärlet som " kokar ".

Det finns alltså en möjlighet att den aldrig har kokat utan bara att det har suttit ett felaktigt kylarlock som inte har kunnat hålla ett vettigt tryck i systemet.

Jag törs såklart inte tro att det kan vara så enkelt men jag ska ut och testa ikväll med en provisorisk lösning.

Ja, jag vet Mazd att det var det här du sa ganska tidigt i tråden men jag har faktiskt lyssnat på dig, därav det nyinköpta kylarlocket som också tyvärr var fel sort. ;)

Jag är tacksam för all hjälp och råd som ni ger, bara så ni vet.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Mazd »

Usch! Jäkla otur. När tidigare ägare plockat på fel grejer på en bil, då står man sig slätt vid felsökning. Väldigt observant av din granne att upptäcka det felaktiga locket.

(När jag köpte min 2,2 kombi hade någon tidigare ägare bytt gummitätningen i just kylarlocket mot en hemmagjord svampig och jättestor "gummiblaffa". Det var dock inte svårt att se att det var fel.)

Det är möjligen inte så att kylarlocket från din fina 929 passar för en provtur???

Ett nytt kylarlock i rätt utförande behöver du ju hur som helst.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Det var ju en tanke förstås, att låna kylarlocket från 929:an.

Den har iofs originalkylaren kvar och 626:an har fått en ny, antagligen Klokkerholm eller Nissen men jag ska prova.

Nu är jag jäkligt ivrig att få ut och provköra men jag måste väl jobba lite också så att jag har råd med reservdelarna. ;)
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av washout »

Kom att tänka på en sak jag läste i verkstadshandboken till min 626 en gång i tiden bcquest, som du kanske känner till: för att få ut så mycket vätska som möjligt ur systemet så bör man sätta kupévärmen på max, det öppnar en kran/ventil till värmeelementet i och låter i teorin den vätska som står där inne rinna ut. Bara ett tips, kommer inte ihåg hur mycket det hjälpte när jag donade med att försöka skölja ur mitt kylsystem. Jag hade också väldigt brunt och rostig vätska i det, den hade väl gått utan glykol innan jag köpte den kan jag tänka mig. Köpte den dessutom med en spricka i toppen som gjorde att avgaser bubblade ut i kylsystemet. Direkt jävla obra kan man säga. När jag grejade med kylvätskan hade jag inte tillgång till verkstad eller särskilt mycket verktyg, så jag tömde bara och fyllde två gånger på raken. Tillsammans med att byta det sörjiga expansionskärlet mot ett bättre begagnat så såg vätskan lite bättre ut sen.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Skriv svar