Årets första tråd

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Årets första tråd

Inlägg av bcquest »

Först ut och det glädjer mig då jag har kört 100 mil sen besiktningen strax innan jul och tänkte rapportera hur det har gått.

Motormässigt är det helt odramatiskt sedan det mystiska koket i exp.behållaren löste sig, det känns som att jag kan åka hur långt som helst utan några problem.

Det som bråkar lite är automatlådan, oftast silkesmjuka växlingar men då och då, i princip alltid när den växlar från 1:an till 2:an så ryster hela bilen till.

Detta problem fanns innan min lilla renovering men då trodde jag att det var direkt kopplat till den extremt låga tomgången och att "hoppet" från 1:ans läge till 2:an blev för tidigt.

Tomgången är fortfarande en smula låg på D och R lägen, alltså när bilen driver men annars ligger den jämt och fint.

Jag ska hur som helst ge lådan lite omsorg så både nytt filter och ny ATF-olja ska det bli.

Hoppas att ni har haft det trevligt över jul och nyår!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Årets första tråd

Inlägg av Mazd »

Härligt att höra att "kokningen" löste sig efter allt besvär!!!

Ang. automatlådan så tror jag att du är inne på rätt spår. Åtminstone när det gäller vad man ska göra först; Byta oljan. Vet personligen inget om växellådor, men att byta oljan som första åtgärd när automatlådor bråkar är ett ständigt råd på div. bilforum har jag sett.

(Har sprungit på någon uppgift om en givare på automatlådan som ska ge signal om att öka tomgången via (den förhatliga) tomgångsventilen för att kompensera för motståndet som blir när man lägger i D resp. R, men har inte fördjupat mig i det.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Årets första tråd

Inlägg av bcquest »

Det där du sa om givaren Mazd, låter ju mycket intressant då det kanske skulle kunna vara den det är fel på.

Såvitt jag har lyckats nosa reda på heter automatlådan på min bil G4A-EL.

Jag insåg just att jag saknar en riktigt bra verkstadshandbok där man kan se sprängskisser och liknande.

Det är läge för lite mek idag tror jag, ska kolla om jag ser någon givare på lådan.

Om du Mazd, eller någon annan kan ta reda på vad en sån där givare skulle kunna heta så vore jag tacksam då det underlättar en del när man söker efter en ny.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Årets första tråd

Inlägg av Mazd »

"Inhibitor switch" kallas den och beskrivningen lyder: Detects in-gear condition; sends signal to engine control unit.

bcquest: Jag kom på att du nog kom med för sent här i gänget för att vara med när albastro (tror jag att det var) hittade en riktig skatt i form av riktiga verkstadshandböcker som vi fick ta del av. Och har haft obeskrivlig nytta och glädje av.

Speedo: Tror du att det går att fixa så att bcquest kan ladda ner "guldgruvan"? (Jag är som du vet så j-la kass på datorer, så jag överlåter det med varm hand till dig.) :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Årets första tråd

Inlägg av Speedo »

Den klistrade länken i "Guider och beskrivningar" fungerar ju fortfarande ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Årets första tråd

Inlägg av bcquest »

Tack Mazd, du är en pärla!

Inhibitor switch hade jag nog inte själv gissat att den skulle heta. Den var väldigt lätt att lokalisera då den sitter på ovansidan av växellådan nästan i höjd med batterihyllan.

Att ta reda på om den funkar som den ska kan däremot bli svårare men jag antar att den ska ge vissa värden.

Jag tog en koll på Ebay och det fanns men den är antagligen gjord i guld med tanke på priset.

Jag ska ta och titta närmare på de verkstadshandböcker som finns här på forumet så får vi se om jag hittar det jag behöver.
Bilagor
$(KGrHqJ,!ogE-0uYQw14BPy8vHM2ew~~60_12.JPG
Visad 8181 gånger
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Årets första tråd

Inlägg av Mazd »

Speedo: Såklart; allt man önskar finns här. Jag tror att det är andra gången som jag missar att verkstadsböckerna är tillgängliga på "Guider och beskrivningar" eller är det en deja vu upplevelse. :oops:

bcquest: Du kan ju börja med att koppla ur givaren helt och se om det blir någon skillnad i tomgångens betéende.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Årets första tråd

Inlägg av Speedo »

mazd, det är lätt gjort :) Kan ha hänt någon gång tidiare också, hehe.

bcquest: som mazd säger tror jag det är en bra ide att koppla ur givaren helt och se om det blir någon skillnad utan.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Årets första tråd

Inlägg av bcquest »

Jag är tillbaka, en vecka går fort och jag har inte haft möjlighet att göra så mycket med bilen men idag blev det seriöst automatlåde-mek!

Nyköpt filter och trågpackning från Mazda och ny ATF-olja, Castrol Dexron III.

Det sitter självklart en balk precis under tråget på växellådan som gör det omöjligt att ta bort tråget utan att först ta bort balken.

När balken väl kom bort och tråget lossades så fick jag veta hur det ser ut om man inte byter olja på 25 år, se bifogad bild.

Det sitter två ganska stora runda magneter i tråget och på mina hade det blivit som stora rosor av metallspån på magneterna.

Efter noggrann rengöring blev det något bättre tycker jag. :D

Det här är en operation som jag själv tycker är för jäkla trevlig att göra, när man ser att behovet är stort och resultatet blir väldigt tydligt.

Provkörningen efteråt gick bra, inga hårda ryck mellan 1:an och 2:an men som vanligt vill jag testa över en längre tid innan jag är helt övertygad.

Filter och oljebyte borde ha gjorts för 10 år sedan men det är inte mycket jag kan göra åt nu.

Jag har inte hunnit koppla ur kontakten på Inhibatorn men jag ska kolla i morgon så får vi se.

Ha en fortsatt trevlig helg!
Bilagor
Oljetråg före.jpg
Visad 8156 gånger
Oljetråg efter.jpg
Visad 8156 gånger
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Årets första tråd

Inlägg av Mazd »

Som natt och dag! Vad var det för färg och lukt på den gamla oljan jämfört med den nya?

Om jag får gissa så tror jag att du har löst hela problemet. För nog borde väl dålig olja även kunna påverka och öka motståndet som blir när man lägger i D så att tomgången inte hänger med riktigt även om inhibitor switch-en fungerar som den ska och motorstyrningen kompenserar så gott den kan?

Nåväl det visar sig. Återkom med rapport.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar