Årets första tråd

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Årets första tråd

Inlägg av Speedo »

Wow, hehe... första bilden ser ut som ett konstverk. Hur fick du den så kliniskt ren? Brukar ju vara svårt att få bort allt spån från magneter.

Som sagt, kanske även tomgångsproblemet blir fixat nu i samma veva...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Årets första tråd

Inlägg av bcquest »

Sorry för en viss fördröjning i svaret Speedo men jag ville känna efter ordentligt innan jag återkom med en rapport.

Hur fick jag ren magneterna egentligen?

Jo, först tog jag bort magneterna från tråget och sen fick det ligga i avfettning några timmar.

Sista spånen tog jag bort med blötlagt papper och drog liksom bort spånen från magneterna.

Vad gäller automatlådans uppförande kan jag väl säga att det är en otrolig skillnad på alla plan, dels växlar den betydligt mjukare och dessutom petar den i högre växlar utan att vänta länge, något som var svårt förut.

Dessutom verkar det faktiskt som att tomgången har höjts med några hundra varv.

Det som fortfarande förbryllar mig är att trots att jag tog bort tråget så måste det finnas ett antal liter gammal dålig olja kvar i lådan för när jag skulle fylla på gick det i knappt 3,5 liter och enligt alla tabeller ska den ha 6,8 liter totalt.

Jag ska tömma ur så mycket som möjligt och fylla på ny olja längre fram i vår så blir det nog bra.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Årets första tråd

Inlägg av Speedo »

Aha... ja, jag har ingen aning om hur dessa lådor är konstruerade, men om det är så mycket olja kvar så är det nog en bra idé med ett byte snart igen. Finns det ingen annan oljeplugg på en lägre nivå så man får ut mer/allt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar