Servorör

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Servorör

Inlägg av Mazd »

Alla som någon gång haft loss främre kofångaren vet nog att det bara är en tidsfråga innan det rostar hål på "kylslingan" till servon. Naturligvis förtränger man det genast eftersom det antagligen var en helt annan anledning till att man plockade bort kofångaren in the first place.

Men efter att ha blundat för de små mängder ATF som jag fått toppa upp servobehållaren med på 2,2-kombin under vintern var det dags att öppna ögonen när det nu började bildas en liten röd pöl framför höger framhjul.

Att få loss kofångaren för att komma åt är inte så lurigt fastän det ser mycket ut kan jag tala om för den som aldrig har behövt göra det. Det värsta är skruven som håller bakkant på kofångaren i framskärmen. Troligen helt fastrostat trots plastclips. Bara att förstöra oftast. Men det går lätt att byta mot grov plåtskruv och metallclip eller ännu bättre; rostfri bult och mutter. Kofångarens lilla klena stag nedtill på sidorna ska man kanske inte heller ha så stora förhoppningar om att få loss hela. Mina var avrostade på båda sidorna så jag drar slutsatsen att de inte behövs, och därmed inte behöver lagas.

Möjligen är man inte tvungen att demontera strålkastarna, men det blir så mycket lättare att komma åt och det är dessutom snabbt och lätt gjort.

Hade varken rör eller ens slang hemma att laga det sönderrostade röret med, men som tur var var rosthålet precis vid andra "förtjockningen" i ena änden av röret. Så det gick att kapa båda rörändarna vid hålet och trä in ändarna längre i slangarna. Resten av röret är inte heller vackert så det måste bytas förr eller senare, men för stunden är problemet förhoppningsvis löst.
Trubbnos. Lite Avensis över den när inte fronten är på...
Trubbnos. Lite Avensis över den när inte fronten är på...
Visad 14119 gånger
HPIM2615.JPG
Visad 14119 gånger
Cementplattan på kaminen blir varm och go. Kaminröret har som synes fått svansskyddsgaller efter en incident härom dagen.
Cementplattan på kaminen blir varm och go. Kaminröret har som synes fått svansskyddsgaller efter en incident härom dagen.
Visad 14119 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Servorör

Inlägg av bcquest »

Trevligt att se lite nya projekt på forumet som påminner mig om vad jag själv borde göra.

Funderar du eventuellt på att tillverka nya rör om och när de gamla inte vill längre eller går det att dra slang hela vägen istället?

Det finns ju ganska mycket rör av den där typen men när det går sönder är man väl hänvisad till något hemmagjort för det finns väl knappast att få tag på längre?

Nu har jag ju förstått att du gillar att göra eget men för egen del är det ju bra att veta.

Du måste vara en bra människa Mazd, som värnar om både bilar och djur! :)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Servorör

Inlägg av Mazd »

Det går säkert att dra slang som nödlösning, men om det ska kyla så är ju rör bättre. Ska nog sikta på kopparrör när det blir dags. Lätta att böja och bra att leda värme.

Som du skriver så gör jag helst det jag behöver själv, av tjurighet, som utmaning samt av dumsnålhet. Ofta tar jag inte ens reda på vad nya delar kostar innan jag börjar krångla med något hemmagjort.

Skulle inte förvåna mig om det går att beställa ett sånt här rör från Mazda/Ford för en hundring, men det skulle lika gärna kunna kosta 2000kr. Man vet aldrig. Dyrt eller billigt med original är ett lotteri.

Hm, jag ska erkänna att jag går ner till verkstaden och gör en brasa i kaminen till Zita när det är kallt, även om jag inte ska vara där själv och göra något.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Servorör

Inlägg av Speedo »

Oj, hmm... Jag blir alldeles matt när jag ser dina projekt, mazd. Har skruvat en massa i skotern på sista tiden och kände mig inte sugen på att riva det där... just nu iaf. ;)

Dom där rören har jag faktiskt aldrig tänkt på... Var exakt går dom, går det att komma åt och spruta något förebyggande på dom utan att plocka isär månne?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Servorör

Inlägg av Mazd »

Det ser mer ut än vad det är att plocka bort fronten.

Kanske att det går att komma åt med lite förebyggande rostskydd om man plockar bort plast-innerskärmen i hjulhuset, höger fram... Borde gå.

Var dom går ser du på översta bilden fastän röret är borta; där det är kladdigt av olja framför framhjulet.

För att koppla loss (och tillbaka) röret var jag även tvungen att ta bort spolarbehållaren. Glömde skriva det. Och det var det svåraste på hela projektet. Så trång och eländigt och våld krävdes. Ännu värre att få tillbaka den. Slangar hoppade och vätska spilldes.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Servorör

Inlägg av Speedo »

Ok, tack för rapporten. Kommer man antagligen få nytta av en vacker dag...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Servorör

Inlägg av Mazd »

Har inget minne av att jag kopplade slangen till strålkastarspolarna vid återmonteringen. Och när jag nyss var ute på E22:an i slask och mörker så tyckte jag inte det hände något när jag tryckte på knappen. :oops:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Servorör

Inlägg av Speedo »

Aj då... Men kommer du åt att koppla det utan att riva en massa?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Servorör

Inlägg av Mazd »

Det beror nog på hur mycket jag vill svära och riva mig på händerna. Vill jag göra det smärtfritt så räcker det nog med att ta bort höger strålkastare. Ska kika på det idag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Servorör

Inlägg av Mazd »

Jag hade visst kopplat slangen, visade det sig. Det var bara oxid i kontaktstycket som hindrade ström till strålkastarspolarpumpen. Lätt fixat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar