Flera frågor

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Flera frågor

Inlägg av bcquest »

Jag hittade en tingest i en låda som jag tror kommer från motorutrymmet på 8v:n men jag har utan framgång farit runt med lampa för att se var den kan passa
in någonstans, bilen går ju bra utan men jag vill gärna att sakerna sitter där de ska.

Är det någon som vet var den hör hemma? Se bild.

Nästa fundering gäller när jag ska starta bilen efter att inte ha kört den på ett tag t ex över natten, då står den gärna och nöter några sekunder innan den spruttar igång och inte helt sällan dör den också direkt efter det. Nästa startförsök funkar alltid klockrent.

Det är aldrig några problem när jag har kört bilen varm.

Det är alltså som att det inte kommer fram soppa direkt utan att det tar några varv med startmotorn innan den når dit den ska, jag gissar att det sitter någon form av backventil någonstans?
Bilagor
stag.jpg
Visad 4560 gånger
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Flera frågor

Inlägg av Mazd »

Det där var klurigt. Någon form av stag... Hur stort är det? Försänkta hål till skruvarna är det, va? Ser inte riktigt ut som något från ett Mazda-motorrum, tycker jag, men jag kan såklart ha fel.

Du lurar oss inte med någon gräsklippargrej, va? :D

Angående startbetéendet som du beskriver så beter sig mina bilar ibland på liknande sätt när det är riktigt kallt eller om de stått länge (flera dagar). Men inte alltid. Jag har aldrig sett det som något direkt fel, utan tänkt att kärran behöver "vakna" lite och processa intryck från tempgivare mm och kompensera därefter om det är kallt. Och även då detta händer med mina bilar så startar de alltid direkt på andra försöket och de dör på första.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Flera frågor

Inlägg av bcquest »

Haha, just det, kommer dragandes med nåt från en Klippo bara för att se om ni är vakna! :lol:

Det kan absolut vara så att det inte alls är en Mazdapryl men jag vill minnas att den hade med topprenoveringen att göra...

Lägg inte för mycket krut på det där, jag bara tänkte om det var någon som kände igen staget från sitt eget motorutrymme.

Ca 22 cm lång totalt och avståndet mellan det som staget ska hålla är ca 10 cm och inga försänkningar faktiskt. Skruvhål M8.

Då behöver jag väl knappast oroa mig då Mazd, om dina bilar uppträder på liknande sätt.

Vissa bilar hinner man ju knappt röra tändningsnyckeln så hoppar de igång.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Flera frågor

Inlägg av Speedo »

Ingen aning om staget, tyvärr...

Vad gäller startproblemet så är det inget som hänt mig faktiskt. Har alltid startat direkt. Faktum är att vår -02 Avensis går alltid fler varv på startmotorn innan den startar, men det är väl en konstruktionsgrej (den kanske har fler givare att läsa av innan den sparkar igång).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar