-Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Jag spelade inte svårflirtad köpare, om man säger så, och erkände att om jag skulle betala vad bilen är värd för mig så skulle jag inte ha råd med den. Jag tror att säljarna tyckte att bilen hamnade i rätt händer. Jag berättade såklart om mina Mazdor och om vårt forum. Det gick säkert att se hur mina ögon lyste också.

Samtidigt är det ju så, om man ska se nyktert på saken, att en halvgammal bil, hur cool den än är, är iskall i stort sett. När jag tittar på äldre bilar på Blocket som förströelse, så är det samma kärror som roterar tycker jag. Man kan dem nästan utantill. Säljarna hade också kollat på blocket, och hade ett hum om marknadsvärdet. Att deras bil sedan var i ett extraordinärt skick är det ju bara en riktig mazdaman som uppskattar och förstår att bevara.

Skräckscenariet vore om någon curlingpappa hade köpt den som förstabil åt en finnig son med jeansen under arslet. Huga! Pärlor för svin, bokstavligen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Jösses grabbar, jag är helt överväldigad. Nu står hon i min verkstad. Hon heter Maggan fick jag veta idag.

Dåligt ljus i verkstaden, men några bilder bilder kommer här ändå.
HPIM2617.JPG
Visad 7701 gånger
HPIM2618.JPG
Visad 7701 gånger
HPIM2623.JPG
Visad 7701 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Såg ni motorrummet? En dröm i rött, svart och aluminium! Har saknat den där breda gulaktiga ventilkåpan. DOHC - vilket vackert ord!

Några bilder till...
Husses lilla polersvamp höll in klorna och såg mycket bestämd ut när hon sa: -Jag har redan accepterad den och satt min doft på den, således är den min nu.
Husses lilla polersvamp höll in klorna och såg mycket bestämd ut när hon sa: -Jag har redan accepterad den och satt min doft på den, således är den min nu.
Visad 7701 gånger
BFD - Big F-ing Deal. För mig helt klart, utan den minsta ironi.
BFD - Big F-ing Deal. För mig helt klart, utan den minsta ironi.
Visad 7701 gånger
Såg det inte genast, men Maggan har en välsittande original-överdragsklädsel så... Wait for it... DET ÄR ALDRIG NÅGON SOM SUTTIT PÅ SÄTENA! Jag klarar inte mer i kväll.
Såg det inte genast, men Maggan har en välsittande original-överdragsklädsel så... Wait for it... DET ÄR ALDRIG NÅGON SOM SUTTIT PÅ SÄTENA! Jag klarar inte mer i kväll.
Visad 7701 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av bcquest »

Va fan!! Jag var förberedd på ett bra skick men vad är det där?? Jag vill också ha!!

Motorutrymmet är ju helt otroligt fint......

Mazd, sov i garaget i natt! ;)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Haha... Wowsers! Grymt! Fantastiskt motorrum. Sett någon rost alls nånstans?
Nu har jag inte fräschaste GYn i forumet längre. :o Men jag hade titeln länge, eller hur? :P

Klarar du av att lova mig att serva den enl. service schema? Dvs, inget fusk med byte av bromsvätska, kylarvätska osv!

Det enda jag skulle gjort på den är LM fälgar och tror nog jag hade, respektfullt men bestämt, monterat av bakrutejalusiet. :o
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Bra Speedo, håll ordning på mig. Jag utser dig härmed till Maggans gudfar. Jag tror faktiskt att jag kan lova dig med gott samvete att sköta den enligt service-intervallerna och byta vätskor som man ska. Tidigare ägaren som hette Karl (som jag) och var gammal svetsare (som jag) köpte bilen ny och bytte oljan första gången efter 100 mil och andra gången efter 500-någonting. Hittade en handskriven notering om det i handskfacket. Sådant förpliktigar.

Jalusiet är redan borta, för det var ett elände att tvätta med det på, och mer än hälften av fästena satt lösa. De är limmade på bakrutan, men jag kunde skrapa bort limresterna ganska lätt med en plastskrapa. Vindavvisaren till takluckan åkte av också, så att jag kunde göra rent ordentligt.

Passade på med en tvätt idag när det var plusgrader, för att få bort garagedammet och det lilla slask som slog upp vid provkörning och hämtning. Har börjat med lackrengöring och vaxning också. Absolut inget måste, men det är ganska mycket vaxrester på plastdelar och i skrymslen och vrår som jag vill få bort, och så vill jag gå över hela bilen för att få koll på henne. Ska reservera en plats på logen åt Maggan också, så att hon slipper solljus och får en torr och luftig miljö.

Rost finns. Det jag har sett hittills är skärmkanterna bak som är ordentligt angripna. Har inte tittat närmare på det ännu.

Börjar vänja mig vid vanilj-Wunderbaumen.
HPIM2636.JPG
Visad 7686 gånger
HPIM2635.JPG
Visad 7686 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Vackert! Nu får du också börja med lite finlir-fix som omväxling. :)

Hur har du tänkt göra med skärmkanterna. Ingen överlackad alutejp den här gången va? ;) "Ordentligt angripna" - inte jämfört dina andra Mazdor antar jag. Kan du ta en närbild så man får se?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Ska hålla mig ifrån alu-tejpen... :lol:

Det blir bilder på skärmkanterna när jag kommer så långt. Med lite tur räcker det att slipa ner och konservera eländet med epoxi-grund, och så lossa inredningen i skuffen för att komma åt att spruta in tunnflytande rostskyddsmedel som får rinna ner i skärmkant-skarven och stoppa det som eventuellt jäser mellan plåtarna. Gjorde så som rostskydd när jag bytte kanter på 16v-kombin och det var riktigt bra.

Håller på med tops och tandborste och en liten träpinne nu för att få bort gamla gulvita rester av vax eller polermedel som sitter utmed varenda list, runt handtag, och i varje skrymsle och vrå. Vilket pillande! Mitt vax löser inte upp de gamla resterna och inte ens bromsrengöring funkar bra att ta bort det med. Något tipps?

Titt som tätt så kommer jag av mig i arbetet och bara går runt bilen och tittar och myser för mig själv...

Fick faktiskt med lite mus-skit i motorrummet från garage-längan där Maggan bodde. Numera har hon bodyguard mot sådant.

I exp-kärlet luktar det glykolvatten. Alltså bara glykolvatten, som om det aldrig gått runt ett varv i en motor.

Det kanske är en hägring alltihop? Jag kanske inte har någon coupé... Jag kanske har kraschat med skotern och ligger i snön med bruten ryggrad och drömmer endorfin-Mazda-drömmar medan jag sakta fryser ihjäl?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Mazd skrev:...lossa inredningen i skuffen för att komma åt att spruta in tunnflytande rostskyddsmedel som får rinna ner i skärmkant-skarven och stoppa det som eventuellt jäser mellan plåtarna. Gjorde så som rostskydd när jag bytte kanter på 16v-kombin och det var riktigt bra.
Jag har ett tips om hur du kan göra det ännu enklare. Öppna dörren och skruva lös brytaren/kontakten som sitter i en skruv. Dra ut den lite och låt den hänga kvar i kablarna. Sedan böjer/knyckar du till röret till det tunnflytande rostskyddet lite, för in det och vispar runt i alla riktningar medan du sprutar på för glatta livet.
Mazd skrev:Mitt vax löser inte upp de gamla resterna och inte ens bromsrengöring funkar bra att ta bort det med. Något tipps?

Visst har du Microfiberdukar? Annars kan jag rekommendera biltemas 2-pack. Billiga och helt okey. MF-dukar och lite diskmedel brukar fungera bra för gammalt vax och polermedel.
Mazd skrev:Det kanske är en hägring alltihop? Jag kanske inte har någon coupé... Jag kanske har kraschat med skotern och ligger i snön med bruten ryggrad och drömmer endorfin-Mazda-drömmar medan jag sakta fryser ihjäl?
Haha, nä det är nog ingen fara, även om det kanske kan kännas så :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Dörr-kontakt knepet är bra. Har gjort så. Men till det behövs bakdörrar... Ska kolla, det kanske finns något enklare sätt än att riva inredning, men man har bra koll utan inredning och kan minimera kladdet.

Har inga microfiberdukar, men ska skaffa, helt klart. Stort tack!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar