-Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Här kommer några bilder på vänster fjäderben också. Det här visar ganska bra vad som pågår i våra hjulhus. :thumbdown:

Det stod fullt med vatten (rent tvättvatten) runt muttern på stötdämparkolven när jag demonterade fjäderbenet och lyfte på täcklocket. Antagligen från min tvättning härom veckan.
HPIM2654.JPG
Visad 8591 gånger
HPIM2655.JPG
Visad 8591 gånger
HPIM2656.JPG
Visad 8591 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Spännande bilder. Kul att se!

En tanke, sprutar det inte upp salt och skitvatten när man kör som ligger där och gror ännu mer än rent vatten?

Jag har inte vågat undersöka mina torn på länge, men det borde jag nog göra... Eller så tar jag den enkla vägen och sprutar upp tunnflytande så gott jag kan... ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Jo, Speedo, det kommer säkert även upp saltvatten mm i tornen, som är värre än rent vatten. Jag blev bara så chockad av hur mycket vatten som stannade kvar där det inte skulle när jag tvättade.

Det är så väldigt enkelt att plocka bort fjäderbenen bak, så att det är helt klart värt det lilla besväret. Och då kan man rostskydda anliggningsytorna på fjäderbenslagringen och tornet. Jag ska kleta på mycket, så kanske det tätar lite mot inträngande vatten också. Jag ska strunta i täcklocken, som ändå är sönderrostade, och som bildar två ytterligare anliggningsytor för fukten att krypa i.

En nackdel med fjäderbensdemontering är möjligen hjulinställningen. Har ritat med märkpenna runt muttrarna till fjäderbenslagringen. Alltid gör det väl något till...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Jaha, så har jag förstört ett par arbetsbyxor till med rostskyddsmedel. Jag glömmer från gång till gång hur extremt kladdig jag blir. Jag vet inte hur jag bär mig åt, men det kommer rostskyddsmedel över allt. Tom katten är svartprickig nu, och jag skojar inte.

Brukar använda kompressor och spruta, men det är så j-la klumpigt och kladdigt så jag har bestämt att i fortsättningen ska jag så långt det är möjligt använda sprayburk. Jag tror att det är värt högre literpris att slippa rengöra sprutan och att slippa släpa runt med kompressorslangen i det oundvikliga spillet.

Såg att Hagman hade förlängnings-slang för hålrum till Sprayburkarna med T 03 för en billig peng.

Hjulhusen bak på Maggan har fått både T 03 och efter torkning ett sprutat lager tjockare F 40. Fjäderbenen är tillbaka också.

Baken under kofångaren är inte lika snygg längre för jag sprutade T 03 på och runt draget och nedtill på baljorna också. Men det kommer ju inte att synas, och det känns skönt att veta att det finns där.

Har lossat metallfästena från bakre kofångaren och rostskyddat dem också.

Har även blåst i lite tunnflytande rostskydd på lämpliga ställen i hålrum i karross-sidorna och sidobaljorna bak.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Låter bra!

Jo, jag brukar också underskatta kladdet som blir vid rostskydd. Man hinner glömma från gång till gång...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Lite har det hänt med Maggan ändå fastän jag inget rapporterat; Har tvättat bort underredsmassa som fanns på undersidan av tröskellådorna. Vilket grisgöra att lösa upp lacknafta och torka bort med. Tandborste och gamla frottéhanddukar funkade bra. När rostskyddet var borta så tvättade jag med thinner, och alldeles nyss målade jag på fjärde och sista lagret blank svart hammarlack. En fröjd för ögat! :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Kan tänka mig det... själv har jag body med hammarlack ovanpå, på mina sparklådor faktiskt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Body med hammarlack är nog inte fel... Lite extra ljuddämpning såväl som skydd. Tänkte inte på det. Maggans trösklar är väldigt solida och original-lagret med stenskotts-skydd och mörkgrå lack vara intakt. Så hammarlacken är i mitt fall mest kosmetisk, men med extra skyddseffekt som bonus.

Och nu lär det inte gå att få på något annat än mer Hammarlack på trösklarna ändå.

Det känns högtidligt att kunna tvätta och vaxa och få blankt ända ner till plåtkanten i underkant av tröskellådorna, även om ingen annan än jag ser det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Hehe, jag visst är det härligt? Och det är säkert bra mot rostangrepp att hålla rent även där nere.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Vem vet, jag blir kanske också puts-freak om jag håller på så här? Nja, men Maggan ska jag nog hålla ordning på. Men att börja med typ skotern i din anda, Speedo... Det är nog en bit kvar till det, om man säger så. :P (Men det finns helt klart en glädje i att hålla gamla grejer snygga. Var i Finspång på fältskytte i lördags och en av deltagarna hade kommit i en riktigt fint Saab 99. Tror inte att en enda skytt gick förbi den bilen utan ett gillande léende.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar