-Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Hehe, bakdörrar ja... tänkte inte på det ;)

Prisvärt. 5 sådana pack för en hundring, så klarar man sig ett tag. Tvättas i tvättmaskin utan sköljmedel.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-t ... ack-26488/
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Du förtydligade innan jag kom mig för att fråga. Jag trodde att det kanske var några speciella dukar för just bilvård, men det jag hittade var dessa "städ"-dukar. Ska införskaffas.

Har kämpat med blötsnö, så att både lilla traktorn och jag själv har fått på gränsen till vad vi klarar av. Så igår blev det inget mer gjort med Maggan. Mer snö idag, men jag hoppas kunna vaxa taket och bakluckan idag framåt eftermiddagen i alla fall.

Hoppas att du inser mitt allvar, Speedo, angående det jag skrev om att jag utser dig till Maggans gudfar. Du får henne om jag dör. (Men du får inte börja skicka brevbomber istället för bränslefilter och fördelarlock till mig. Du får ge dig till tåls.) :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Var ute en sväng och vaxade lite. Plockade bort vingen på bakluckan, och tur var väl det, för vid styrpinnen på vänster sida har det rostat rejält. Gravrost stort som en femkrona med ett 2 cm stort hål i mitten där styrpinnen suttit. :o Detta blir finlir-svetsjobb (kul) och finlir-lackjobb (mindre kul). Med lite tur så räcker det att lacka hörnet på bakluckan. För det syns nog inte så jättemycket när vingen är på.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Ja, oj vilket ansvar jag får axla!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Det är inte klokt vad vaxresterna sitter fast!

Emblemen på bakluckan såg förskräckliga ut, så jag plockade bort dem, lade dem i blöt i varmt vatten med diskmedel och så fick det stå 1 dygn. Sedan borstade jag dem med en tandborste för att komma åt alla skrymslen. Men det mesta av vaxresterna satt kvar ändå. :evil:

Det enda som funkade var att klippa små bitar av den vita ytan på en sådan där rengöringssvamp för tvättställ mm. Och så fick jag sitta och peta in svamp-bitarna i alla vrår och gnugga med en tandpetare. Eländigt arbete, men det syntes inga repor efter svampen som jag befarat.

Har inte haft möjlighet att skaffa microfiberduk ännu. Hoppas mycket på det.

Alla synliga lackade ytor är nu rena och vaxade och det mesta av plasten är uppfräshad. Bilen ser gudomlig ut. Ska gå över det som inte direkt syns också, typ dörrhål, runt bakluckans öppning mm innan jag börjar att kladda undertill. Grillen och lite annat har jag kvar också. Gör mig ingen brådska.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Kan starkt rekommendera Sonax plastic renovator, för plast detaljer. En suverän produkt. Siliconfri också.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Tack för tippset! Ska testa Plastic renovator.

På tal om plast, så visade sig blinkerslyktorna väldigt spröda i plasten. Jag tog bort dem och strålkastarna för att kunna göra rent från vaxrester. Tre av fyra fästpunkter sprack på högerblinken och en på vänster. Tråkigt men ofrånkomligt, för plasten var helt slut.

Fjärrljusgrillen och dess justerbara lyktor är också i klenaste laget. Även den var jag tvungen att demontera för att få bort gammalt vax, och det knakade olycksbådande i plastdelarna fastän jag tog det försiktigt. Vet inte om jag tycker att fjärrljusgrillen är snygg... Men den är ju ett lite coolt originaltillbehör så det är samtidigt kul att ha den.

Strålkastarspolar-"hornen" på främre kofångaren var sedvanligt slitet ljusgrå. Har på mina andra Mazdor fixat upp dessa med lite svart sprayfärg. Försökte på Maggan också, men trots att jag skrubbat "hornen" ordentligt med bromsrengöringsmedel så var det en massa vaxrester kvar. Så mycket fiskögon så att det ser ut som hammarlack... :D Dock snyggare än innan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Lossade kofångaren bak. Draget är som nytt. Likaså fästena till kofångaren (dom stora bak). Helt otroligt, alla skruvar gick att lossa utan minsta besvär. Det enda, inte helt oväntade, var att de främre sidofästena var försvunna. Så gott som helt bortrostade, samtidigt som allt annat är jättefint. Ska göra någon annan form av infästning på sidorna, som inte är så extremt rostkänslig.

Skaffade microfiberduk idag, och det var bra, men rådde inte på riktigt alla vaxrester.

Ovansidan är klar nu, förutom hålet i bakluckan och så återmontering av vingen. Vingen behövs; C-stolpen och bakluckan ger mig en irriterande känsla av Corolla Sedan tidigt 90-tal, eller 323 Sedan från samma tid, om inte vingen är på.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Kul att det går framåt :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av bcquest »

Du Mazd, har du lust att att ta lite bilder när du är runt och demonterar halva bilen?

Jag tycker att det vore kul att se hur det ser ut bakom kofångare och liknande på en så välvårdad bil. Bara en tanke...om du har tid och lust.
Skriv svar