-Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Grejen med skotern är att den var ju redan i bra skick. Tog inte många minuter att polera den huven.
Men visst, jag har en förkärlek för fräsha prylar. Sedan hänger också ofta ihop. Är en pryl misskött på utsidan så är den förmodligen inte pedantskött på insidan/mekansiskt heller.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Börjar piggna till nu, och jag hoppas kunna slutföra den omfattande rostskyddsbehandlingen av Maggan under påskhelgen. Sedan är det rosthålet i bakluckan som ska fixas och så få på vingen. Den är nog väldigt viktig för att få tillräckligt tryck på bakhjulen på Autobahn. :geek:

Har arbetat mig bakifrån och framåt till främre stänkskydden med rostskydd. Och nu i kväll har jag fått upp nosen på Maggan i vädret och avlägsnat fjäderben, plastinnerskärmarna och kofångaren. Har lossat framskärmarna i nerkant också för att komma åt de klassiska "komposterna".

Fjäderbenstornen fram är en fröjd att skåda. Men det börjar jäsa lite rost där också. Det är en otroligt rostkänslig konstruktion med massor av dubbelplåt och inte ett spår av rostskyddsmedel från fabrik. Bara den grå primern. Skrämmande! Men det ska bli ändring på det.

Ska bli så ljuvligt att ta ut henne när saltet är borta och jag dessutom vet att hon är väl skyddad undertill.

Kan även tala om att hon inte har gett ifrån sig ett endaste ventillyftar-tick. Trots långa stillestånd, och ett par uppstarter in och ut ur verkstaden. Ska fortsätta förre ägarens vana med Magnatech, för den verkar hon gilla.

Däremot har hon rejält med PCV-olja i luftsnorkeln märkte jag i dag. Det var så att det hade runnit lite igenom luftmassemätaren och droppat ner genom luftfiltret och så ut genom filterburkens dräneringshål. Får nog ta upp det där projektet med oil catch can som jag funderade på i höstas.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Grämer mig lite nu. :evil: Att stumfoga i en lagningsbit i bakluckan var ju att tigga trubbel. Tyckte ändå att jag var försiktig och kylde med tryckluft efter varje svetspunkt. Jag tror att det var när jag slipade ner svetsarna som jag glömde mig och det blev för varmt. Resultatet är en irriterande inbuktning i bakluckan framför vänstra fästet för vingen. Det är ingen dramatisk buckla, så jag tänker inte riktspackla i nuläget. Får se hur mycket det syns när vingen är på. Förhoppningsvis är det inte så farligt.

Det var alltså ett hål för en styrpinne till vingen som hade blivit väldigt infekterat av rost, så det var ett rosthål stort som en femkrona med gravrost runt. Skulle ha använt alu-tape i stället, som jag brukar.

Alla balkar och hålrum som jag hittat i framvagnen är nu rostskyddade.

Nu återstår att få på lite tjockare rostskydd i tornen och hjulhusen fram. Och så tillbaka med kofångaren och fjäderbenen. Och så airbrusha lite RH-rött över det epoxygula på bakluckan. Jag närmar mig målet. :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Härligt! Snart ut och glida då mao:)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Ja, sista rostskyddet ska på idag har jag tänkt mig. Sedan måste det torka ordentligt. Ska hålla mig från att köra så länge jag kan, så grusvägarna hinner torka och saltskiten försvinna från vägarna. Jäkla vinter att vara långdragen i år!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Vingen skymmer lagningen av bakluckan. Nice! Allt ser helt OK ut utan en gnutta spackel. Vingens infästningar är tidsinställda problem, som jag inte har grejat med för sista gången. Men nu vet jag om det. Tur ändå att jag gjorde mig besväret och tog loss vingen så att jag upptäckte eländet.

Bara fjäderbenen fram som ska tillbaka på plats nu.

Ska bli härligt att rulla ut och tvätta av henne allt dammet som hon fått på sig under arbetet.

Sorry för helt uteblivna bilder på sistone, men hur läckert underredet än är så är det så svart att det suger upp allt ljus, så det skulle nog inte se något ut på bild ändå.

Tråkigt att rostskyddsmedel inte är vitt eller ljusgrått, eller varför inte någon ljus pastellfärg? Någon som har hört talas om underredsskydd i ljus färg? Det skulle ju bli så mycket enklare att se och kännas trevligare att jobba under bilen då, tycker jag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Speedo »

Ahh.. perfekt! Faktum är att på min så är det jag själv som borrat hålen i bagageluckan för vingen (2003) och jag har aldrig demonterat den. Däremot lade jag en hel del kopparpasta runt bultarna/muttrarna har jag för mig.

Ljust rostskydd känner jag inte till, men vit body finns ju faktiskt!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Jag är nog ingen generell vän av vingar på bakluckor i allmänhet. Men på våra kära "GY (Golden Years)" blir det ett lyft, helt klart. Coupén ser väldigt tam ut när vingen är borta. Och jag ser på bilderna av din bil, Speedo, att jag gärna vill ha en vinge på min hatchback också när den blir klar.

Skruvfästena i själva vingen på coupén är VÄLDIGT rostangripna. Fimpade styrpinnarna helt (3 st) och "limmade" för hålen i bakluckan (De 2 återstående efter min lagning) med butylgummitätning och en täckbricka av gummiduk. Fyllde också upp de totalt sönderrostade hålen i vingen där styrpinnarna suttit med tätningsmassa. De gängade fästena i vingen funkar fortfarande som tur är, men är väldigt rostiga.

Så nu sitter vingen med två skruvar i varje kant, och en skruv i mitten. Det borde ändå räcka tycker jag. Använde rostfria skruvar, för det var på gränsen att jag fick bort orginalskruvarna pga av rost.

Såg att hatchback-vingen hade två "stöd" och inte något "överhäng" på sidorna. Passade bättre på den karossen, tycker jag. Men det kanske fanns flera olika modeller?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Väldigt trevligt att titta ut genom köksfönstret i morse... Men kan inte vintern ge sig någon gång?
HPIM2657.JPG
Visad 8256 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: -Äntligen en röd kupa!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Mazd »

Jag har ingen sedan. Är det månne därför som livet känns så tomt ibland? ;)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar