Takräcken?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Takräcken?

Inlägg av bcquest »

Jag har en stilla undran om det finns takräcken till 626:an? Någon dropplist finns ju inte och inte heller några infästningar i taket.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Takräcken?

Inlägg av Mazd »

Jodå, det finns. Åtminstone till sedan och hatchback. Kombin har upphöjningen i taket som ställer till det, så utan rails står man sig slätt.

Jag fick två Thule lastbågar av en kund som hade haft en 626. (Jag blev aldrig klok på om det var en "GY (Golden Years)" eller modellen efter som han hade haft.) Men jag provmonterade bågarna på hatchbacken och de passade bra.

Det är som en gummerade stödplattor mot ovansidan av taket, och så platta plåthakar som griper tag i dörrhålet. I och med att det griper om taket från båda sidorna så sitter det faktiskt kvar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Takräcken?

Inlägg av bcquest »

Ja men vad bra, då ska jag söka runt lite och se vad som finns. Jag förväntar mig inte något jätteutbud men någon borde väl ha i något hörn av garaget.

Vi paddlar några gånger varje sommar så det är till kajaken jag behöver ha takräckena.

Tack för snabbt svar!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Takräcken?

Inlägg av Mazd »

Till kajak funkar nog sådana lastbågar klockrent. (Jag körde min träcanadensare på 16v-kombin ganska ofta en period, men då hade jag förstås rails och lågbudget-"mellanbågar" från Biltema på taket. Men det gick väldigt bra.)

Lastbågar till sedan/hatchback borde, som du skriver, gå att hitta begagnade i gott skick med lite tur.

Har aldrig använt mina förstås... Men de kan ju vara bra att ha... Är inte riktigt redo att göra mig av med dem ännu. Du har första tjing om jag ångrar mig, bcquest.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Takräcken?

Inlägg av bcquest »

Haha! Jag känner igen det det där Mazd! Skulle du göra dig av med dom så uppstår det på något konstigt sätt ett behov dagen efter.

Jag håller med dig, bättre att behålla grejerna men om du ångrar dig vet du vart jag finns.
Skriv svar