list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av mazdalover »

rutorna bak tätar ej ordentligt mot listen på min bil, så det susar och drar mycket. någon som har en bra lösning hur man återgärdar detta. så att det blir tystare i kupen. rutan är typ 3mm från listen i bakkant
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av Mazd »

Vi snackar rutorna i bakdörrarna nu va? Var naturligtvis ute med ficklampan direkt. På båda mina bilar är det kanske 2mm glapp på höger sida, medans vänster sida är ok. Rent spontant känns det som att man vill böja till bakre "styrkroken" lite så rutan ligger an lite hårdare. Men dom där krokarna är känsliga, så risken är väl att dom går av. Vad jag kunde se i mörkret så ser det inte ut som om kroken på höger sida har böjt ut sig, utan båda sidor ser likadana ut. Det är nog dessvärre ett fall av dålig passform. Ska kolla lite närmare i dagsljus.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av Speedo »

Jag har samma problem. Mina rutor har dessutom velat lägga sig utanpå listen i överkant. I höstas tog jag och bröt in styrpinnarna och det blev betydligt bättre. Men det är fortfarande inte direkt tyst, även om det blev mycket bättre.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av mazdalover »

Mazd skrev:Vi snackar rutorna i bakdörrarna nu va? Var naturligtvis ute med ficklampan direkt. På båda mina bilar är det kanske 2mm glapp på höger sida, medans vänster sida är ok. Rent spontant känns det som att man vill böja till bakre "styrkroken" lite så rutan ligger an lite hårdare. Men dom där krokarna är känsliga, så risken är väl att dom går av. Vad jag kunde se i mörkret så ser det inte ut som om kroken på höger sida har böjt ut sig, utan båda sidor ser likadana ut. Det är nog dessvärre ett fall av dålig passform. Ska kolla lite närmare i dagsljus.
det är bakdörrarna ja
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av mazdalover »

Speedo skrev:Jag har samma problem. Mina rutor har dessutom velat lägga sig utanpå listen i överkant. I höstas tog jag och bröt in styrpinnarna och det blev betydligt bättre. Men det är fortfarande inte direkt tyst, även om det blev mycket bättre.
blev det något synligt glapp kvar???
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av Speedo »

Förstår inte exakt var du menar att glappet är. Det blev mindre glapp från "insidan" av rutan mot listen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av mazdalover »

jag menade, låg rutan tätare mot listen? eller det är fortfarande en bit ifrån listen
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av Speedo »

Ja det blev klart mindre glapp.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av Tarasus »

helt apropå detta, jag har tappat flera av som här styrpinnarna lr vad jag ska säga, dom yttre blanka delarna har lossnat på flera stället så min är som ett mindre såll just nu när det gäller tätheten. någon som har nån bra fix till detta lr möjligtvis en hög med ytterdelarna som man skruvar fast? :)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: list vid bakrutor tätar ej mot rutan

Inlägg av Mazd »

Hej! Tappade ytterdelen på en "styrpinne". Jag borrade försiktigt med ett litet borr i den kvarvarande delen och skruvade dit en kraftig svart plastbricka på utsidan med en liten plåtskruv. Man tänker knappt på lagningen och det fungerar utmärkt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar