Mazda 626 4WD

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Mazda 626 4WD

Inlägg av bcquest »

Hej, hej!

Jag har varit inaktiv ett tag nu, haft fullt upp med jobbet och diverse utbildningar som måste göras innan säsongen drar igång.

Nu till frågan: Det ligger en 626:a med 4WD från 1990 ute på blocket, är det en bra vinterbil?

Det vore lite kul att ha, saknar fyrhjulsdrift i Svärtinges isbackar.

Är det någon i forumet som har erfarenhet av denna bil så vore det trevligt att höra era åsikter i frågan.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 4WD

Inlägg av Mazd »

2x626 har väl en 4WD? Har inte hört något från honom på ett tag nu, hoppas han tittar in här, så får du nog lite info.

Skulle vara kul att få veta lite mer om denna udda "GY (Golden Years)". Säkerligen en toppenbil på vintern skulle jag tro. Skulle vara kul med några bilder underifrån också för att kolla in kraftöverföringen til bakhjulen.

Off topic: Var du på info-kvällen hos Åby Pistol Skytte Klubb förresten, bcquest. (Jag var ute i solskenet idag skickade iväg en massa .22lr och några 357 Magnum.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Mazda 626 4WD

Inlägg av bcquest »

Det verkar inte vara en dussinbil iaf och just därför ganska intressant tycker jag.

ABS-bromsar hade den tydligen och 2.2:an så det borde väl funka bra i snön.

Säljaren önskar bud men jag har ingen aning vad som är vettigt, det är ju inget topp-ex det handlar om men förhoppningsvis går det att snygga upp den och ha den som stadig vinterbil i många år framöver.

Jag har kört ca 500 mil nu med min lilla blå och den tuffar och går utan några som helst bekymmer, mycket trevligt.

Det är lite provocerande att ha en 25 år gammal bil i ett så kallat fint område där jag bor, de flesta gör vad som helst för att ha en stor SUV av årets modell på uppfarten och tittar lite snett när jag och sprutten åker förbi men jag tycker bara att det är så underbart med en pålitlig bil som mazdan är. :D

Mazd: Tyvärr inte, utbildningar till höger och vänster och dessutom ett C-körkort har gjort att att jag var tvungen att prioritera men någon gång ska det bli av!

Det är ett tydligt vårtecken när man hör skottsalvor och känner krutröken i vårsolen, lite avis blir jag... :thumbup:
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mazda 626 4WD

Inlägg av mazdalover »

vinkelväxeln är en svag punkt precis som i 323GTX/GTR dom är mycket känsliga och rasar lätt om man inte kör med huvet. alltså inga rivstarter eller lek :(
kan ta som exempel hjulspinn från grus ut på asfalt kan göra att man rensar kuggarna i vinkelväxeln. då tar det totalstopp.

är dom i bra skick så är dom oslagbara i snö :)
4*4 har oxå högre markfrigång :)
4*4 har 50/50drivkraftsfördelning.
vissa 4*4 har lammeldiff i bakaxeln vilket ökar greppet mer :)
bakaxlen är i närmaste skottsäker.

annars är det rost och vxl/vinkelväxel man ska kolla upp då dom.

vill skälv få tag på en 4*4 senare :)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Mazda 626 4WD

Inlägg av bcquest »

Tack ska du ha mazdalover!

Som vanligt finns det en stor och bred kunskap på området.

Jag ska kolla upp det där med vinkelväxeln då för jag misstänker att dom inte ger bort såna gratis på Mazda... ;)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 4WD

Inlägg av Mazd »

Nu blev jag riktigt nyfiken. Är det ett "blandbygge" typ Toyota Tercel med en riktig stel bakaxel från någon annan mazdamodell?

626 4x4 med lamelldiff; Mums! Det går väl att avgöra om man hissar bakhjulen och snurrar ena hjulet och kollar om hjulet på andra sidan hänger med åt samma håll? Är det inte så?

Kan tro att en "GY (Golden Years)" inte platsar riktigt i Svärtinge. Den är nog lite för smart och ekonomisk. Kul att höra att den går som den ska efter allt jobb och felsökning!

Konstigt egenligen att det ska vara svårt att imponera med en bil som är driftsäker och ekonomisk och samtidigt gör precis samma jobb som andra bilar. Lite kul att höra folk som köpt någon stor sur diesel för typ 300 papp och orerar över att den drar max 0,6, som om det vore något ekonomi i det, särskilt när de bara kör 1500 mil om året. Men men, smaken är olika. Själv kör jag afrika-modellen kom jag just att tänka på, för jag suger ju upp så mycket gamla japsare jag får plats med... :lol:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mazda 626 4WD

Inlägg av mazdalover »

mazd bakvangnen på 4*4 är av multilänk typ. samma som på 323 gtr/gtx fast annan utväxling.

vinkelväxlen från gtr/gtx passar lika så med diffklumpen bak :P

har för mig Mazda vill ha runt 25000kr för en ny vinkelväxel........ om det finns någon kvar.......
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 4WD

Inlägg av Mazd »

25000... Manar till eftertanke.

Men om/när vinkelväxeln rasar för dig, bcquest, så kan du sälja karrossen till mig om den är fin... :D

Fanns 4wd som annat än kombi? Går det att konvertera till bara framhjulsdrift, kanske? Spännande bil hur som helst!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Mazda 626 4WD

Inlägg av bcquest »

HAHA! Tack för erbjudandet Mazd, jag ska fundera på saken. ;)

Det trevligaste vore ju om det var en schysst bil med fyrhjulsdriften intakt.

Finns det nåt bra sätt att kolla konditionen på 4WD:n? Eller är det bara fungerar eller inte?

Har ni inte kollat på blocket? Jag tycker att den ser lite häckig ut men man kan luras på utseende har jag lärt mig.

Vad ska vi bjuda för den då?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 4WD

Inlägg av Mazd »

Nu har jag kollat Blocket; så det var en hatchback, jag tror bara jag har sett kombi med 4wd tidigare. (Jo, förresten men jag trodde då att någon skrivit fel och menade 4ws.)

Håller med dig om att den ser häckig ut. Men hur kul ser en vit, icke nytvättad bil ut på en bild tagen med östgötaslätten i gråvit senvinterskrud som bakgrund? Den där kärran måste tittas närmare på för att få ett rättvist intryck.

Om den var i vettigt skick, men ful, så skulle jag nog bjuda 5-6 tusen för den. Ett par tusen till om den var snygg. Avgas-system kostar ju en del pengar även på Biltema numera. Om man krånglar lite och byter bara spindellederna i stället för hela bärarmarna så är det inga farliga pengar. En ny kamrem är det förstås läge för vid 20K mil och tillsammans med en ny spännrulle och löprulle så blir det en slant.

Det syns att den är högre än en vanlig hatchback, men inte så mycket. Som en kombi ungefär... Så SUV-stuket som Svärtinge-grannarna diggar har den förstås inte... ;)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar