Känsligt ställe: Insugspackning

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av Mazd »

Förtsätter min serie om känsliga ställen och nu är det dags för packningen mellan insuget och toppen.

För nästan exakt ett år sedan letade jag fel på 16v:n för den betedde sig konstigt. Tomgången var extremt låg typ 400rpm och ibland pendlade den mellan 400 och 1500rpm. Den var heller inte lika vridstark på låga varv som vanligt. I övrigt gick den bra. Det visade sig vara till fyrans cylinder som packnigen gått isär i överkanten. Det var inte helt lätt att hitta exakta stället med startgasknepet för DOHC-toppen är så bred så det är svårt att se och komma åt baksidan. Jag gjorde en flexibel förlängning på startgasflaskan av två vanliga förlängningsrör med ett par decimeter kabelhölje mellan. Då gick det att spruta startgasen exakt där man ville kolla. Anledningen till att packningen gått sönder var att den dragit ihop sig. Den var som vanligt gjord i ett stycke och om man köper en ny så kan man med fördel klippa isär den i fyra delar för att slippa problemet.

När det gäller min 2,2:a har jag precis avslutat arbetet med att byta motsvarande packning pga vattenläckage. Det började försvinna kylvatten och avgaserna var vita. Kompet i motorn var dock bra. På 2,2:an är det kylkanaler i insuget och dessa delar packning mot toppen med insuget. På min bil hade packningen blivit dålig runt kylkanalerna så det kröp vatten till insugsportarna. Inget utvändigt läckage syntes..
Insugspackning till 2,2i 12v. Röda ringarna visar kylvattenkanalerna.
Insugspackning till 2,2i 12v. Röda ringarna visar kylvattenkanalerna.
Visad 10478 gånger
Kan tillägga att kylsystemet på 2,2:an verkar vara väldigt tjurigt att lufta ordentligt, så Era tidigare tips om det kan nog komma väl till pass
Senast redigerad av Mazd den mån 21 jan 2008, 22:19, redigerad totalt 2 gång.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av Speedo »

Spännande rapport!

Hoppas du får till problemet med 2.2:an när du byter packning.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av Mazd »

Den dåliga insugspackningen var bara ett "delfel" som jag hittade på köpet sas. Boven i dramat var topplockspackningen. Hade dock jämnt och fint komp så det kändes inte helt givet. Men det luktade bensin i expansionskärlet. Det fanns en synlig skada på topplockspackningen när jag lyfte toppen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av Mazd »

Lyxade till det lite och efterdrog topplocksbultarna efter varmkörning och avsvalning. Då såg jag att det läckte vatten i skarven termostathuset/övre kylarslangen. En småsak, men det känns som att det aldrig tar slut. Vad är det med den här bilen? Den har småläckt kylarvatten på olika ställen nästan oavbrutet sedan jag köpte den. Fick den ingen uppmärksamhet som liten månne?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av Speedo »

Var det inte lite lägre komp på den cylinder som den läckt ifrån?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av Mazd »

Nej, det var jättekonstigt! Skadan var vid ettans cyl. Men tvåan och trean hade något sämre komp. Ettan och fyran var bäst. Men det skiljde inte mycket öht, så jag blev inte klokare av komptestet. Det var klurig felsökning.

Men det var ju också en väldigt liten skada på topplockspackningen. I motorblocket var det "urfrätt" precis under skadan på topplockspackningen. Såg ut som gravrost. Undrar hur det kommer sig?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av mazdalover »

samma sak som hände mig bytte toppapakning och andra packningar sedan var alla problem ur värden
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av Speedo »

Mazd skrev:Men det var ju också en väldigt liten skada på topplockspackningen. I motorblocket var det "urfrätt" precis under skadan på topplockspackningen. Såg ut som gravrost. Undrar hur det kommer sig?
Var det alltså en grop/borta material, eller hade det byggts upp? Kanske uppkommit efter det börjat läcka då det var "blottat" där?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av Mazd »

Det var en "grop" som var full med skit visserligen och såg från början ut som en rest av gamla packningen. Märkte att skiten var porös som rost och gröpte ur den. Botten i "gropen" var porig och ojämn så det såg inte ut som en mekanisk skada. "Grop" är väl att ta i för den kanske var 0,5mm på djupaste stället och 5mm lång. Spacklade i lite packningsmedel just där innan jag lade dit nya topplockspackningen.

Svält och kapskivetorsk tvingade mej ut ut vedboden idag och 2,2:an fick gå ca 10mil till Linköping och fort hem till vedboden igen. Inget bubbel i expansionskärlet!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Insugspackning

Inlägg av Mazd »

Idag blev det 14mil till med 2,2:an och fortfarande inga bubblor, och normal nivå i expansionskärlet. Börjar verkligen tro nu att operationen lyckades.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar