Känsligt ställe: Insugspackning
Postat: tor 17 jan 2008, 22:16
Förtsätter min serie om känsliga ställen och nu är det dags för packningen mellan insuget och toppen.
För nästan exakt ett år sedan letade jag fel på 16v:n för den betedde sig konstigt. Tomgången var extremt låg typ 400rpm och ibland pendlade den mellan 400 och 1500rpm. Den var heller inte lika vridstark på låga varv som vanligt. I övrigt gick den bra. Det visade sig vara till fyrans cylinder som packnigen gått isär i överkanten. Det var inte helt lätt att hitta exakta stället med startgasknepet för DOHC-toppen är så bred så det är svårt att se och komma åt baksidan. Jag gjorde en flexibel förlängning på startgasflaskan av två vanliga förlängningsrör med ett par decimeter kabelhölje mellan. Då gick det att spruta startgasen exakt där man ville kolla. Anledningen till att packningen gått sönder var att den dragit ihop sig. Den var som vanligt gjord i ett stycke och om man köper en ny så kan man med fördel klippa isär den i fyra delar för att slippa problemet.
När det gäller min 2,2:a har jag precis avslutat arbetet med att byta motsvarande packning pga vattenläckage. Det började försvinna kylvatten och avgaserna var vita. Kompet i motorn var dock bra. På 2,2:an är det kylkanaler i insuget och dessa delar packning mot toppen med insuget. På min bil hade packningen blivit dålig runt kylkanalerna så det kröp vatten till insugsportarna. Inget utvändigt läckage syntes.. Kan tillägga att kylsystemet på 2,2:an verkar vara väldigt tjurigt att lufta ordentligt, så Era tidigare tips om det kan nog komma väl till pass
För nästan exakt ett år sedan letade jag fel på 16v:n för den betedde sig konstigt. Tomgången var extremt låg typ 400rpm och ibland pendlade den mellan 400 och 1500rpm. Den var heller inte lika vridstark på låga varv som vanligt. I övrigt gick den bra. Det visade sig vara till fyrans cylinder som packnigen gått isär i överkanten. Det var inte helt lätt att hitta exakta stället med startgasknepet för DOHC-toppen är så bred så det är svårt att se och komma åt baksidan. Jag gjorde en flexibel förlängning på startgasflaskan av två vanliga förlängningsrör med ett par decimeter kabelhölje mellan. Då gick det att spruta startgasen exakt där man ville kolla. Anledningen till att packningen gått sönder var att den dragit ihop sig. Den var som vanligt gjord i ett stycke och om man köper en ny så kan man med fördel klippa isär den i fyra delar för att slippa problemet.
När det gäller min 2,2:a har jag precis avslutat arbetet med att byta motsvarande packning pga vattenläckage. Det började försvinna kylvatten och avgaserna var vita. Kompet i motorn var dock bra. På 2,2:an är det kylkanaler i insuget och dessa delar packning mot toppen med insuget. På min bil hade packningen blivit dålig runt kylkanalerna så det kröp vatten till insugsportarna. Inget utvändigt läckage syntes.. Kan tillägga att kylsystemet på 2,2:an verkar vara väldigt tjurigt att lufta ordentligt, så Era tidigare tips om det kan nog komma väl till pass