Sida 1 av 2

Fördelarlock

Postat: ons 09 okt 2013, 21:20
av Speedo
Lyxade till och köpte nytt originalfördelarlock och rotor till pärlan. Var inte billigt, men känns värt det ändå då det var 11år sedan jag bytte. "Pinnarna" i den gamla hade fått ganska djupa gropar där oxiden bildats (skrapar/rengör varje år). Ännu ligger delarna på garagebordet, men det jag reagerade på var skillnaden mot mitt tidigare pirat-lock. Kolet i mitten är inte fjädrande på originalet, och så bör det kanske vara då fjädringen sitter i blecket på rotorn? "Piggarna" var mkt mindre på originalet. Hur kan det påverka? Förtändningen? Har för mig att jag för många år sedan fick sänka tändningen nån grad, kanske det då var pga pirat locket?
Se bilder...

Gamla, pirat:
image.jpg
Visad 10163 gånger
Nya, original:
image.jpg
Visad 10163 gånger

Re: Fördelarlock

Postat: lör 12 okt 2013, 18:45
av Mazd
Ja, det var skillnad på utförande. Vet inte om jag någonsin sett annat än pirat-lock. Men mina pirat-lock har inte haft fjädrande kol i mitten. Tror inte att man märker av att "piggarna" är mindre, men du kan ju alltid kolla tändinställningen när nya locket och rotorn är på plats.

Har du kvar de röda tändkablarna från fabrik, eller har du bytt till nya original?

Re: Fördelarlock

Postat: mån 14 okt 2013, 07:50
av Speedo
Jo, jag tänkte faktiskt kolla tändinställningen före, och efter bytet, bara för att...

Kablarna, aldrig bytt. Original från fabrik. Känns inte motiverat att byta förrän jag får någon form av problem. Vad är det som händer med en kabel så att den blir dåligt eg.? Sprickor i höljet/isoleringen, så att det blir läckströmmar? Detta är väl inte "kolkablar" utan koppar?

Re: Fördelarlock

Postat: mån 14 okt 2013, 18:23
av Mazd
Dåliga tändkablar kan ge lite olika betéenden... Det som jag har råkat ut för är; ojämn gång och kraftlöshet, särskilt vid acceleration och hög belastning. Ojämn gång vid fuktig väderlek, och i värsta fall fukt-i-fördelaren symptom dvs ingen gnista alls.

Det är väl i första hand höljet som ger upp med krypström som följd, men sedan så påverkas väl innanmätet också med tiden?

Vete tusan vad det är i kablarna? Jag har lagat en trasig kabel någon gång genom att korta den lite, och ledaren var svart och väldigt porös... Koppar var det inte.

Tändkablar är ju faktiskt slitdelar, så jag tyckte nog mest att det är din stil att ha bytt dem, Speedo. ;)

Re: Fördelarlock

Postat: tis 15 okt 2013, 19:48
av Speedo
Jag har aldrig haft "fukt-i-fördelaren symptom" och den har alltid gått perfekt jämnt, så jag har inte känt någon direkt anledning. Kablarna ser fräscha ut också. Men får jag minsta tendens till sådana problem så är kablarna det första jag byter.

Det du beskriver är väl kol-kablar. Vad jag hört är att de är ganska opålitliga, och att kopparledare är att föredra. Är det kolkablar original?

Vad gäller fördelarlocket, kan jag ha fått fel? Har inte hunnit byta än, men fundera på om jag skulle kontakta Mazda och höra om jag verkligen fått rätt...

Re: Fördelarlock

Postat: tis 15 okt 2013, 20:45
av Mazd
Tror inte att tändkabeln som jag kortade var original Mazda. Den kändes klart opålitlig när jag grejade med den, men den funkade.

Jag tror nog att locken kan se lite olika ut. Bara hålbild, kontaktavstånd mm stämmer så funkar det nog. Men å andra sidan så kostar det inget att dubbelkolla.

Re: Fördelarlock

Postat: ons 16 okt 2013, 20:58
av Speedo
mazdalover, du har ingen koll på utseenden på fördelarlocken? Har själv ett svagt minne av att jag sett det med dom små piggarna nån gång... kanske när jag bytte första gången?

Edit:
Ringde till Mazda nu och kollade mot artikelnummer, och det stämmer. Verkar nästan som att det då är "pirat locken" som inte är tillverkade helt enl. spec.

Re: Fördelarlock

Postat: tor 17 okt 2013, 19:15
av mazdalover
piggarnas brädd har ingen betydelse alls på tändinstälningen. bredare är igentligen bara bra då det har mer yta att föra över gnistan på.

bara det passar så brukar det funka bra.

min kombi ska allt med orginaltändning och motorstyrning försvinna och bli direktfired med vag spolar..... men så kommer den inte vara helt standard häller utan en tryck och pys bil......

Re: Fördelarlock

Postat: fre 18 okt 2013, 07:43
av Speedo
Min tanke var att rotorn når en bredare "pigg" tidigare i rotationen, således något tidigare tändning. Men jag skall kolla med stroboskopet före och efter bara för att...

Re: Fördelarlock

Postat: fre 18 okt 2013, 22:37
av mazdalover
men gnistan släpps ändå inte iväg förens elektroninken i fördelaren säger till ;)