Min andra GY (Golden Years)

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Min andra GY (Golden Years)

Inlägg av bcquest »

Jaha, då har jag bestämt mig för att köpa ytterligare en GY (Golden Years), denna gång en kombi med 2,2:an och dragkrok.

Tanken är att jag vill ha en bra dragbil med hygglig lastkapacitet och då tror jag att jag har hittat rätt.

Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte ens köpt den än men på fredag så blir det affär ( hoppas jag ).

Personen som säljer bilen bor i Umeå och själv bor jag i närheten av Norrköping så det har varit lite svårt att få möjlighet att provköra och undersöka bilen.

Det slog mig ganska snart att vår käre vän Speedo bor i samma trakter som säljaren så jag kontaktade honom och bad om hjälp att få en bedömning av bilen.

Snäll som han är så mötte han upp med säljaren som visade sig vara en äldre dam och provkörde samt tog lite bilder för att kunna maila mig.

Det skulle kunna bli en väldigt lång historia det här men jag och sambon flyger upp till Umeå på fredag morgon, gör en snabb affär med damen och försöker

få till en blixtvisit hos Speedo för att sedan åka de 80 milen hem till Norrköping.

Bilen har gått en bit över 36000 mil men jag känner mig skapligt lugn inför färden. ;)

Fortsatt rapportering med tillhörande bilder följer såklart.
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Min andra GY (Golden Years) (Golden Years)

Inlägg av 2x626 »

Grattis.
2.2:an är enl mig en av de bästa dragbilarna i den klassen och 36' mil, "precis inkörd"!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min andra GY (Golden Years) (Golden Years)

Inlägg av Mazd »

Grattis från mig också!

2,2i är en dragare av rang, och kombin har kraftigare grejer i baken så den sätter sig inte i första taget heller. Lastar mycket också.

Extra kul med samarbete och hjälp inom forumgänget också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Min andra GY (Golden Years) (Golden Years)

Inlägg av Speedo »

Det var ett spännande uppdrag att få kolla upp bilen. Jag blev helt tagen av hur bra skick den var, med tanke på milen. Motorn gick som en klocka, lät tom. mjukare än min som har precis samma motor och gått ganska exakt hälften så långt. Växellådan kändes även den något mjukare än min faktiskt. Inga syncringar kändes i närheten av att vara dåliga. Dom verkar ha varit extremt noga med servicar osv. Damen hade alltid haft överdragsklädsel, så den såg otroligt fräsch ut inuti också. Tom plastskydd för strålkastarna. Där det finns en del jobb på den är.... som vanligt... rosten. Men säkert tack vare att dom gjort en proffs-underredsbehandling när den var 6år gammal (om jag minns rätt) så har den säkert klarat betydligt bättre än den gjort annars. Kanske är det tack vare detta den rullar idag...?

Som tack för hjälpen skulle jag få en uppsättning originalkapslar, som jag dock inte undersökte på nära håll men jag antar att dom är i klart bättre skick än dom jag har nu. Mina befintliga slipade jag lite väl hårt innan jag lackade om dom, så dom delvis tappade formen och emblemet i mitten blev förstört. Beroende på skicket på dessa så lackar jag dom kanske, i så nära originalkulör som möjligt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min andra GY (Golden Years) (Golden Years)

Inlägg av Mazd »

Spännande! Väntar med iver på bilder och mer info om den här bilen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min andra GY (Golden Years) (Golden Years)

Inlägg av bcquest »

Tack ska ni ha, det låter som att jag är på rätt spår vad gäller bilval.

Jag ska göra en resedagbok på fredag så att vi får fylla på lite här på forumet. :)
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min andra GY (Golden Years) (Golden Years)

Inlägg av bcquest »

Här kommer rapporten.

Igår startade vi vår resa upp till Umeå för att köpa min andra GY (Golden Years).

Vi var tvungna att åka hemifrån kl 05.00 för en bilfärd upp till arlanda och därefter flyga till Umeå.

På flygplatsen i Umeå väntade tanten med bilen och hon skjutsade oss till de centrala delarna där hon hade sin nya bil, en Hyundai Getz.

Jag vet, vilket nerköp! ;)

Efter att köpet var avklarat önskade tanten oss lycka till och vi fortsatte mot universitetsområdet i Umeå. Det var ett krav från min sambo Lena att om hon

skulle åka med som sällskap så var ett besök på hennes gamla universitet ett obligatoriskt inslag.

Bara ett stenkast från universitetet stämde jag träff med Speedo för överlämning av fyra navkapslar. Det var roligt att träffa dig Speedo och därmed få ett

ansikte till ditt alias. :) Jag tackar än en gång för hjälpen och är det så att jag kan hjälpa dig någon gång så gör jag det med glädje.

Efter detta var det hög tid att åka söderut och det dröjde inte länge innan Lena upplyste mig om att det kunde vara värt att besöka Nyåkers pepparkaksfabrik

när vi ändå var i norra Sverige.

I Örnsköldsvik tog vi en paus på BK och jag passade på att bli förevigad med en krona av papper på skallen.

Sen ångade vi på ner till Gävle och där blev det stopp för natten med fotbollsmatch på tv och välbehövlig sömn efter det.

I morse tog vi sista etappen ner till Norrköping och det var hela historien.


Jag måste bara hylla denna bil! Hur kan den vara så bra på allt? Jag fick köra den på isiga/snöiga vägar och den känns väldigt förutsägbar och ligger tungt på

vägen. Att den är en bra dragare insåg jag i vissa uppförsbackar där man känner hur stark den är och hur fint den drar. Jag sitter bättre i kombin då den

verkar vara lite högre. Växellåda och koppling känns hur bra som helst. Det är absolut bättre stolar i den här jämfört med min 2.0.

En över 20 år gammal bil med nästan 37000 mil på mätaren som tar mig 80 mil genom Sverige utan minsta lilla motstånd, det är kvalitet för mig. :)
Bilagor
bild(14).JPG
Visad 12639 gånger
Pepparkaksfabriken i Nyåker har aldrig haft så fint besök
Pepparkaksfabriken i Nyåker har aldrig haft så fint besök
Visad 12639 gånger
Fin utsikt någonstans mellan Umeå och Nyåker
Fin utsikt någonstans mellan Umeå och Nyåker
Visad 12639 gånger
bild(10).JPG
The Burger King, vilken fin titel
(220 KiB) Nerladdad 9977 gånger
Arlanda igen. Tänk om Hertz hyrde ut en sån där...
Arlanda igen. Tänk om Hertz hyrde ut en sån där...
Visad 12639 gånger
Äntligen hemma!
Äntligen hemma!
Visad 12639 gånger
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Min andra GY (Golden Years) (Golden Years)

Inlägg av 2x626 »

Grattis än en gång!
Nu har Du en mycket bra slitvarg, som troligen kommer att ta dig/er många mil framåt i livet.
(Fan va' snygg den är!)
Min HGV 2.2 (47'mil) är fortfarande en dröm att köra och jag använder helst den, när jag ska dra båten, husvagnen eller ett gruslass. Underbar drivlina!
Lycka till!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min andra GY (Golden Years) (Golden Years)

Inlägg av Mazd »

-Nice nice! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ser riktigt fin ut. Lackade lister, eller? Vilken årsmodell?

Du har rätt; kombin är högre invändigt än din hatchback, och den ligger något högre över marken också.

Vi har tre "GY (Golden Years)" kombi i familjen och jag får ändå ett sug efter fler när jag ser dina bilder... Antagligen för att mina två ser så hopplöst slitna ut i jämförelse med din, bcquest.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min andra GY (Golden Years) (Golden Years)

Inlägg av bcquest »

Tack ska ni ha, 2x626 och Mazd!

Jag är sådär fånigt nöjd just nu och det är väl bra antar jag.

Mazd, det är en 91:a uttagen 92 så jag riskerar att bli utesluten här. ;)

Inga lackade lister, det ser bara ut så i jämförelse med den mörka lacken tror jag.

Som sagt, vilken trevlig bil! Det är bara en grej och det är att jag skulle vilja ha en exakt likadan men som är i nyskick. Den bilen skulle få hänga med fram till pensionen. ;)
Skriv svar