Verkstadsutrustning
Re: Verkstadsutrustning
Grattis!
Luft e kul !
Luft e kul !
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Verkstadsutrustning
Det är bara att gratulera, ser ut att vara en trevlig kompressor. Tillräcklig för det mesta man kan hitta på skulle jag tro.
Såg jag fel eller har du vattenavskiljare till den också? Seriöst i så fall!
Såg jag fel eller har du vattenavskiljare till den också? Seriöst i så fall!

Re: Verkstadsutrustning
Jag kör med vattenavskiljare jag med. Men faktiskt använder jag inte tryckluft till så många maskiner. Mest blåser jag, fyller luft i däck och ibland lackas det.
Har ibland tänkt på vad som är fördelen med tryckluftsmaskiner jämfört med el? Gissar att det är för att dom är lättare? Men däremot är ju då slangen mer bångstyrig och ivägen än en tryckluftsslang.
Har ibland tänkt på vad som är fördelen med tryckluftsmaskiner jämfört med el? Gissar att det är för att dom är lättare? Men däremot är ju då slangen mer bångstyrig och ivägen än en tryckluftsslang.
Mvh
Frank Chotai / Mazda 626 2.2i 12v -90 / http://Mazda.chotai.se / http://www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Frank Chotai / Mazda 626 2.2i 12v -90 / http://Mazda.chotai.se / http://www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Verkstadsutrustning
Det finns väl ett lite större utbud av verktyg för tryckluft jämfört med el, särskilt för bilplåtjobb. Tidigare tyckte jag att tryckluftsverktygen var billigare än elverktygen, men nu har elverktyg blivit billigare och f-n vet om inte tryckluftsverktygen har gått upp i pris?
Slangen är ju klumpigare än en elkabel. Men byte mellan olika maskiner går snabbare eftersom kopplingen sker direkt vid verktyget. När jag jobbar med bilplåt brukar jag finna mig sittande i en härva av elsladdar och olika verktyg. Jag tror att jag kommer att gilla tryckluft bättre. Därmed inte sagt att jag kommer att tokhandla tryckluftsverktyg. Det får bli vartefter jag hittar något vars funktion jag gillar bättre än något elverktyg som jag redan har. En nibbler och en "minivinkelslip" står överst på önskelistan.
Slangen är ju klumpigare än en elkabel. Men byte mellan olika maskiner går snabbare eftersom kopplingen sker direkt vid verktyget. När jag jobbar med bilplåt brukar jag finna mig sittande i en härva av elsladdar och olika verktyg. Jag tror att jag kommer att gilla tryckluft bättre. Därmed inte sagt att jag kommer att tokhandla tryckluftsverktyg. Det får bli vartefter jag hittar något vars funktion jag gillar bättre än något elverktyg som jag redan har. En nibbler och en "minivinkelslip" står överst på önskelistan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Verkstadsutrustning
Minivinkelslip låter klart intressant!
Mvh
Frank Chotai / Mazda 626 2.2i 12v -90 / http://Mazda.chotai.se / http://www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Frank Chotai / Mazda 626 2.2i 12v -90 / http://Mazda.chotai.se / http://www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Verkstadsutrustning
Har en del spill från fönstersmygar och fönsterbrädor i form av små bitar hyllplan i limträ. Så nu passade jag på att bygga lite på "kompressorbordet".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Verkstadsutrustning
Ser bra ut!
Mvh
Frank Chotai / Mazda 626 2.2i 12v -90 / http://Mazda.chotai.se / http://www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Frank Chotai / Mazda 626 2.2i 12v -90 / http://Mazda.chotai.se / http://www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Verkstadsutrustning
Det senaste från lekstugan: Den praktiska torkhinken har utvecklats till den något överarbetade torkdunken. Båda rymmer torkpapper, bromsrengöring och lilla munstycket till min dammsugare. Dunken är mer kompakt och smidigare att ha med sig. Det är i alla fall tanken.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Verkstadsutrustning
Haha, ja det är ju sådana där små "uppfinningar" som ofta kan vara till stor hjälp och underlätta.
Mvh
Frank Chotai / Mazda 626 2.2i 12v -90 / http://Mazda.chotai.se / http://www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Frank Chotai / Mazda 626 2.2i 12v -90 / http://Mazda.chotai.se / http://www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Verkstadsutrustning
Här är senaste innevånaren i verkstaden. Har länge velat ha en liten smidig pelarborr. Denna har ett slag på 90mm och enkel hastighetsreglering och snabbchuck. Mer önskar jag inte.
Kan passa på att dela ett jättebra tipps, som ni antagligen redan vet om... För att borra runda hål i metall, alltså runda på riktigt, inte liktjocka. Ta en tygbit. Vik den två gånger, så att det blir fyra lager tyg. Lägg tyget över stället där du ska borra och borra. Hålet blir runt. Som bonus så fastnar de flesta elaka spånor i tygbiten och skärvätskan skvätter inte omkring.
Kan passa på att dela ett jättebra tipps, som ni antagligen redan vet om... För att borra runda hål i metall, alltså runda på riktigt, inte liktjocka. Ta en tygbit. Vik den två gånger, så att det blir fyra lager tyg. Lägg tyget över stället där du ska borra och borra. Hålet blir runt. Som bonus så fastnar de flesta elaka spånor i tygbiten och skärvätskan skvätter inte omkring.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).