Tomgångsmotor
Postat: sön 20 jan 2008, 21:19
Kommer här att beskriva hur man tar bort och rengör tomgångsmotorn. Skriver fritt ur minnet, så tveka inte att kommentera eller rätta mig om jag missar något.
Innan man börjar så ska man ha en ny packning mellan tomgångsmotorn och spjällhuset till hands, eller packningsmaterial så att man kan göra en ny. Jag tror att Mazda har en sats med denna packning, nedanstående gummipackning och nya skruvar (M5x16) ist f dom med specialskalle som nämns nedan.
Tomgångsmotorn sitter skruvad i spjällhuset med fyra skruvar. Dessa har Ph2-skalle.
Det är lämpligt att orientera sig lite med en spegel och ficklampa för att hitta skruvarnas placering.
För att komma åt bättre så får man börja med att plocka bort luftfilter, LMM, och "luftsnorkel". Det är inte fel att ta bort trottelpotensiometern (tror jag att det är) för att se lite bättre och komma åt att rengöra ytan mellan spjällhuset och tomgångsmotorn. En liten svart grej, som sitter med två skruvar över tomgångsmotorn. Har för mig att det även underlättar att ta bort bränslefiltret, och även vacuumslangen till bromsservot. Lossa slang-hållaren som sitter fast i tomgångsmotorn.
Lossa tomgångsmotorns kylvattenslangar. Om man lossar dessa vid tomgångsmotorn eller "i andra änden" är en smaksak beroende på vilket som är lättast att komma åt.
Lossa kontakten till tomgångsmotorns kabel.
Nu behövs en kort Philipsmejsel i gott skick och bra grepp. Tryck i mejseln för kung och fosterland! Skruvarna har suttit ett tag.....
När alla fyra skruvarna är borta ska det gå att ta bort tomgångsmotorn från spjällhuset.
Tomgångsmotorn är tvådelad och sitter ihop med fyra skruvar. Dessa har specialskalle, men går att lossa med en bra polygrip om man sätter fast tomgångsmotorn i ett skruvstycke.
Mellan de två delarna sitter en specialpackning i gummi som brukar gå att återanvända.
Nu ser man en liten "kolv" och en fjäder samt en liten vit plastpinne i fjäderns ena ände. Kom ihåg hur grejerna sitter!
Man ser även en svart tätningsring av gummi. Fö finns det inga fler lösa delar.
Rengör allt som är skitigt med bromsrengöring och tops. (Jag brukar även smörja "kolven" lite med ATF, men vet inte om det gör någon skillnad.)
Det var det hela! En pincett är bra när man ska sätta tillbaka den lilla vita plastpinnen på sin plats.
Innan man börjar så ska man ha en ny packning mellan tomgångsmotorn och spjällhuset till hands, eller packningsmaterial så att man kan göra en ny. Jag tror att Mazda har en sats med denna packning, nedanstående gummipackning och nya skruvar (M5x16) ist f dom med specialskalle som nämns nedan.
Tomgångsmotorn sitter skruvad i spjällhuset med fyra skruvar. Dessa har Ph2-skalle.
Det är lämpligt att orientera sig lite med en spegel och ficklampa för att hitta skruvarnas placering.
För att komma åt bättre så får man börja med att plocka bort luftfilter, LMM, och "luftsnorkel". Det är inte fel att ta bort trottelpotensiometern (tror jag att det är) för att se lite bättre och komma åt att rengöra ytan mellan spjällhuset och tomgångsmotorn. En liten svart grej, som sitter med två skruvar över tomgångsmotorn. Har för mig att det även underlättar att ta bort bränslefiltret, och även vacuumslangen till bromsservot. Lossa slang-hållaren som sitter fast i tomgångsmotorn.
Lossa tomgångsmotorns kylvattenslangar. Om man lossar dessa vid tomgångsmotorn eller "i andra änden" är en smaksak beroende på vilket som är lättast att komma åt.
Lossa kontakten till tomgångsmotorns kabel.
Nu behövs en kort Philipsmejsel i gott skick och bra grepp. Tryck i mejseln för kung och fosterland! Skruvarna har suttit ett tag.....
När alla fyra skruvarna är borta ska det gå att ta bort tomgångsmotorn från spjällhuset.
Tomgångsmotorn är tvådelad och sitter ihop med fyra skruvar. Dessa har specialskalle, men går att lossa med en bra polygrip om man sätter fast tomgångsmotorn i ett skruvstycke.
Mellan de två delarna sitter en specialpackning i gummi som brukar gå att återanvända.
Nu ser man en liten "kolv" och en fjäder samt en liten vit plastpinne i fjäderns ena ände. Kom ihåg hur grejerna sitter!
Man ser även en svart tätningsring av gummi. Fö finns det inga fler lösa delar.
Rengör allt som är skitigt med bromsrengöring och tops. (Jag brukar även smörja "kolven" lite med ATF, men vet inte om det gör någon skillnad.)
Det var det hela! En pincett är bra när man ska sätta tillbaka den lilla vita plastpinnen på sin plats.