Sida 1 av 2

Rotor

Postat: fre 07 dec 2007, 21:57
av Speedo
Köpte en rotor på Mekonomen. Visade sig att den glappade som tusan på axeln och såg dessutom väldigt annorlunda ut mot originalet. Även om bilen verkade gå som den skulle så känndes det inte bra, och jag for och köpte en original istället (trotts att den var flera gånger dyrare).

Re: Rotor

Postat: mån 10 dec 2007, 23:19
av Speedo
Erfarenhet av fördelarlocken på piratmarknaden? Jag kör fortafarande pirat där faktiskt, då jag inte såg en lika markant skillnad där... men det är inte allt man ser tydligt iof.

Re: Rotor

Postat: tis 11 dec 2007, 08:57
av Mazd
Kör med pirat-grejer rakt över när det gäller tänddelarna. Även glappande rotor som konstigt nog funkar utmärkt. Bände till blecket som håller rotorn på axeln lite med en mejsel så rotorn inte skulle ramla av innan jag fått på locket. Kändes inte bra med funkar som sagt.

Re: Rotor

Postat: tor 06 aug 2009, 23:35
av Speedo
Hade lös och rengjorde i förebyggande syfte, som jag brukar göra då och då. Blir alltid endel oxid på stiften i fördelarlocket och även lite på rotorn. Kom då att tänka på skillnaderna mellan pirat och original. Hade ju en pirat-rotor ett tag tidigare, men originalet jag har nu sitter verkligen som ett smäck. Inget glapp överhuvudtaget.

Om man tänker att man har en rotor som kan röra sig fram och tillbaka på axeln, så innebär det ju att tändningen ändras, säkert några grader, fram och tillbaka. Är säkert allt annat än bra. Så jag rekommenderar, faktiskt även dig Mazd, att lyxa till och bjuda dina GYs på original-rotorer ;)

Re: Rotor

Postat: fre 07 aug 2009, 06:54
av Mazd
Hm, du har en poäng där Speedo.

Jag brukar bända till det fjädrande blecket som håller rotorn på axeln så att den inte glappar. Och jag har inte märkt att tändningen "vandrat" när jag kollat med tändinställningslampa. Men du har en poäng i alla fall. Snart dags för ny rotor och lock på 16v:n. Ska kolla vad orginal kostar...

Re: Rotor

Postat: fre 07 aug 2009, 10:44
av Speedo
Hade tänkt byta lock igår, men upptäckte att det jag köpt på Biltema var fel. Så det blev bara rengöring. Annars så verkar pirat-locken av nån anledning kännas bättre än just pirat-rotorerna. Men när en precisions del glappar känns det inte bra.

Re: Rotor

Postat: lör 08 aug 2009, 06:57
av Mazd
Vete f*n vad Biltema håller på med ibland. Enligt deras katalog är det samma rotor och lock till alla "GY (Golden Years)", men enligt Meca och Mekonomen är det tre olika modeller av lock och rotor till de tre olika motoralternativen på den svenska marknaden. Och jag har i alla fall olika grejer på 16v:n och 2,2:an. Det lock och rotor som Biltema säljer passar antingen på 2,0i 16v eller 2,0i (8v) tror jag... Eller möjligen passar grejerna inte alls, haha!

Re: Rotor

Postat: lör 08 aug 2009, 09:13
av Speedo
Så det är olika på dina bilar? Den jag köpte har tändkablarna mitt på locket, men den jag skall ha till min 2.2i skall ha uttagen på sidan av locket. Ja, det var lite dåligt av Biltema faktiskt. Tror du det hjälper att informera dom om felet?

Re: Rotor

Postat: lör 08 aug 2009, 18:05
av Mazd
På min 2,2:a är också uttagen åt sidan. Ska faktiskt köpa nytt till 16v:n i dagarna. Ska ta med grejerna till Biltema och jämföra... Sedan får vi se var jag köper någonstans. Kanske rent av viker mig för tycket och köper orginal, hehe!

Har för mig om att det var någon av veteranerna (Anders P??) på Motorforum som hade upptäckt ett fel hos Biltema och påtalat det... Utan resultat.

Re: Rotor

Postat: lör 08 aug 2009, 19:52
av Speedo
Ja.. undra hur Biltemas rotor ser ut. Tror den var slut när jag var där sist.

Du har inte lust att köpa fördelarlocket av mig då? Lär aldrig bli att jag far dit och byter eller lämnar igen. Rätt långt till Sundsvall :cry: Stod "made in italy" på det och såg rätt kvalitativt ut faktiskt.