Tomgångshäng

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Tomgångshäng

Inlägg av Speedo »

Halloj... ingen som hade någon idé vad det kunde vara med mitt "tomgångshäng"?

När jag varit ute och kört ett par mil eller så, och kommer hem (eller till jobbet) så ligger oftast tomgången på kring 1200rpm, dock jämnt och fint. Om jag antingen gasar till fullgas tvärt, alternativt stänger av motorn och startar den igen, så går den ner till 700rpm som den skall.

Är det troligen den klassiska tomgångsmotorn som spelar mig ett litet spratt, eller kan det vara något annat?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Tomgångshäng

Inlägg av Mazd »

Jag tycker det låter precis som tomgångsmotorn har börjat bråka för dig. Precis samma symptom som på min 16v kombi när den började strula. Hade man tur så räckte det med att gasa upp den lite, eller så stänga av motorn och starta igen. I början hände det bara ibland, men felet kom oftare och oftare. På den tiden var jag ensam i GY (Golden Years)-världen och ganska nervös över problemet, men vad jag förstår är det ofarligt. Men står man mycket i bilköer lär man bli galen förr eller senare. Plocka ner tomgångsmotorn och göra rent och smörja lite brukar hjälpa. Har även lyckats spruta in 5-56 i tomgångmotorn via spjällhuset med gott resultat några gånger. Men för att sikta rätt måste man nästan ha plockat ner en tomgångsmotor för att bli lite bekant med den.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Tomgångshäng

Inlägg av Speedo »

Aha... jo, spruta in lite 5-56 eller wd40 lät ju som en enkelt sak att testa faktiskt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar