Kupéfläkt går ej

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Kupéfläkt går ej

Inlägg av Speedo »

Vera upptäckte idag när hon tog Mazdan till jobbet, första turen efter rostfixet på framskärmen och stötdämpartornet, att kupéfläkten var helt död... Går inte på någon fart.
När hon kom hem nu efter kvällsjobbet snabbkollade jag lite säkringar osv, men hittade inget.

Man börjar ju genast tänka - vad har ändrats sedan det sist fungerade? Har jag kommit åt något när jag lagat skärmen? Faktum är det att hela kabelstammen var ju där under och den drog jag lite i för att komma åt osv, men inte mer än så. Men är den ens involverad i just kupéfläkten? Allt annat i elsystemet verkar fungera. Hittar heller inte någon säkring för just den. Vera hade laddat iPhonen från cigg-uttaget på vägen hem, men det hade fungerat och cigg-tändaren fungerar nu.

Kan det vara en slump att den slutat fungera precis nu? Vad är mest troligt trasigt, reglaget eller själva motorn? Finns det några smidiga mätpunkter att kolla?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläkt går ej

Inlägg av Speedo »

Sökte tidigare trådar och givetvis har vi ju tidigare diskuterat trasiga kupéfläktar här. Kollade snabbt på bildelsbasen och hittade faktiskt en hel hög. Mellan 250kr - 500kr ungefär.

Sitter den där under handskfacket? Är den lätt att skruva lös, eller är det mycket bök? Finns det nåt smart sätt att testköra den på plats eller mäta?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläkt går ej

Inlägg av Speedo »

Sökte även på fläktmotstånd här och hittade mer matnyttigt:

viewtopic.php?f=4&t=80&p=587
viewtopic.php?f=4&t=125&p=1190

Det skall alltså vara relativt enkelt att skruva lös fläkten. Gissar att jag får göra det och testa köra den lös och se vad som händer. Det skumma i det hela är alltså att den till synes verkat slutat fungera precis när jag micklat med skärmen och kabelstammen, och en hel del kablar runt strålkastare och blinkers. Man kan ju ha kommit åt nåt...

Har inte hittat något om trasigt fläktreglage, så jag gissar det är ovanligt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kupéfläkt går ej

Inlägg av Mazd »

Skumt när det händer i samband med något annat. Ta loss fläkten och testkör den separat på ett batteri så får du veta hur den mår.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläkt går ej

Inlägg av Speedo »

Inte hunnit kolla på det än, men det som också är konstigt är att strålkastare och övriga lampor INTE tonar ner något när jag drar i reglaget...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Kupéfläkt går ej

Inlägg av mazdalover »

vid batteriet brukar det sitta ett eller två rälän. kablarna till dom brukar ärja av och då sluter vitala delar av bilen sluta funka som tex fläkt vindrutetorkare oc mm
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläkt går ej

Inlägg av Speedo »

Tack Mazdalover, skall kolla dom. Kan ju varit på gränsen till glapp och när jag grejat där runtomkring kanske det utlöste glapp.

Jag har mätt vid fläktmotorn, och det var stendött oavsett inställd fart. Kopplade 12v direkt på motorn och då gick den. Så nåt elfel är det definitivt... Och känns som det borde vara nåt jag kommit åt under mitt skärm-projekt.

Här är en del av ett schema i Haynes. Ser det ut som att reglaget jordar ner, istället för att mata med plus?
image.jpg
Visad 9807 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläkt går ej

Inlägg av Speedo »

Hmm... Kan det här ha nåt med saken att göra?!
image.jpg
Visad 9806 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kupéfläkt går ej

Inlägg av Mazd »

Skulle tro att du har det där. Ett känsligt ställe att lägga på minnet för eventuellt framtida behov.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kupéfläkt går ej

Inlägg av Speedo »

Jaaaa!! Det var den blå kabeln som ärjat av (bilden ovan). Antagligen var den nästan av och sedan när jag tog ut batteriet och micklade med kablarna till strålkastaren så kom jag åt den blå till relät så den gick av. Det var ett piller att få ut den trasiga kabelskon, men det gick och fick även dit en ny. Nu funkar det kanon!

Vilket fantastiskt forum det här är! Och det innefattar självklart de medlemmar som utgör forumet. Fantastiskt med så snabb hjälp, som var spot on. Tack Mazdalover!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar