Sida 1 av 2
motor 2,0i 8v fs
Postat: tor 24 jan 2008, 19:31
av mazdalover
motor till 626 88-91
gått ca 20000mil går fint och har 11,3. 11,4. 11,3. 11,3 i komp
går helt ljudlöst och rent otroligt fina avgasvärden på den (nästan eller noll på allt)
pris 2000kr
Re: motor 2,0i 8v fs
Postat: tor 24 jan 2008, 22:01
av Speedo
Hade jag vetat att den lätt gick att byta ut mot min 2.2i 12v, så hade jag faktiskt varit sugen...
Re: motor 2,0i 8v fs
Postat: fre 25 jan 2008, 02:16
av mazdalover
varför byta ut 2,2 mot den sämre 2,0 8v 90hk??? f2 och fe3 är dom bästa montorerna Mazda gjort fe kommer snäppet efter
Re: motor 2,0i 8v fs
Postat: fre 25 jan 2008, 18:08
av Speedo
För att den verkar gå renare än min... och så tar den säkert mindre soppa. (Min låg på 1.15l/mil när jag tankade nu senast). Sen undrar jag om det inte ofta är så att 8v motorerna är de som klapprar minst?
Re: motor 2,0i 8v fs
Postat: lör 26 jan 2008, 00:01
av mazdalover
kan bero på att 8v inte har hydrauliska lyftare utan justerbara manuelt
denna motor går kalas men det fattas lite saker tex kabel härva, luftmasemätare, databox det åkte med till skroten
Re: motor 2,0i 8v fs
Postat: sön 27 jan 2008, 12:51
av Speedo
Jasså... är det så att alla 8v motorer inte har hydrauliska lyftare? Det förklarar endel... Synd att det skall vara mer klapperproblem med hydrauliska.. men å andra sidan behöver de aldrig justeras, för det är väl det som är fördelen?
Re: motor 2,0i 8v fs
Postat: sön 27 jan 2008, 15:30
av mazdalover
ja så är det på 8v. behovs dom justeras lite då och då typ vart 5år det är enda fördelen med hudraliska lyftare. meckaniska tål mer varv med
Re: motor 2,0i 8v fs
Postat: sön 27 jan 2008, 17:00
av Mazd
Har ofta önskat att jag hade mekaniska lyftare i stället för hydrauliska!
Re: motor 2,0i 8v fs
Postat: sön 27 jan 2008, 21:21
av Tarasus
är det skruvjustering lr schimsat på mazdas mekaniska ventillyftare
bladmått och skiftnyckel var allt jag behövde i somras när jag ställde ventilerna på hojen, jävlar vilken skillnad det blev, iofs lite skillnad på en 150hk's 1100cc motor som varvar närmare 13000 och en 90hk Mazda som varvar runt 6000, men det gjorde stor skillnad på min hoj iaf, kan bero att dom var helt åt h-vete galet ställda, ena avgasventilen gick aldrig riktigt igen t.ex... tur man inte brände fast någon iaf..
Re: motor 2,0i 8v fs
Postat: sön 27 jan 2008, 21:55
av mazdalover
det är skruvsjustering man behöver en rak skrumejsel och en 13 nyckel och bladmått för att sjustera ventilerna